Renault scenic: Electrische raambediening

Bouwjaar: 1997

Ik heb het volgende probleem:

De ruit van het linker voorportier gaat wel omhoog maar niet omlaag tenzij ik de bedrading op de motor wissel.

Het mechaniek werkt dus goed en schakelaar is nieuw.

Bedrading door gemeten tot de zekeringkast allemaal in orde.

Onder de zekeringen zitten 6 relais 4 grote en 2 kleine.

Kan iemand mij zeggen welk relais ik moet hebben en hoe krijg je ze in godsnaam uit de houder van alles geprobeert maar wat zitten die dingen vast.

Alvast bedankt voor de genomen moeite.

gr Jan

jan100

Geplaatst door jan100 (0) PRO , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Scénic? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

Cliodennis (0), 17 jaar geleden

En als je de bedrading om hebt gewisseld , gaat i niet meer open ? Kabelbreukje in het scharnier zou kunnen.
Als je de raam open doet, dan hoor je het relais klikken. Zou dezelfde moeten zijn voor omhoog.
Normaal kun je ze er zo uit trekken. Misschien iets fiepperen.

jan100 (0) PRO, 17 jaar geleden

Wat bedoel je met fiepperen?
Kabel breukje in het scharnier lijkt me niet aangezien ik de bedrading heb door gemeten tot aan de stekker in de a stijl.
Als het raam aan het eind is (open of dicht) dan hoor je inderdaad een relais tikken dan de bedrading van de motor gewisseld dan gaat het raam weer op of neer (naar gelang de aansluitingen op de motor) en hoor ik weer het relais tikken de vraag is nu zitten er twee relais voor de ruit bediening of een( die ik dus hoor)
Ik heb geprobeerd om de relais eruit te trekken (met een tang en er een sch.dr. tussen gezet maar ze komen niet los.) om te kijken of het met een ander relais wel werkt.Dit lukt me dus niet.Als ik weet welk relais ik hebben moet kan ik misschien wat meer kracht uitoefenen want dan vernieuw ik hem toch.

Gr jan

Cliodennis (0), 17 jaar geleden

Fiepperen is iets bewegen en trekken. Gewoon doortrekken... Moet er zo uit kunnen...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.