Opel astra g 2.0 16v: Openluchtfilter

Bouwjaar: 1998

Hallo,

heb een openluchtfilter van het merk Green in het bezit. Aansluiten was niet moeilijk. Maar bij het starten en daarna stationair laten draaien was er een constant getik vanuit de luchtfiter te horen. Heb hem er even afgehaald maar het getik bleef. Ik naar het bedrijf waar ik hem gekocht heb en daar vertelden ze me dat ik me zogenoemde EGR of ERG uit moest zetten. Dat kon ik zo bij de dealer laten doen en dan was het getik weg. Ik naar de dealer en daar versleten ze me haast voor gek. Die EGR kon niet uit om bepaalde redenen. Wat moet ik nou? Het getik is niet om aan te horen en kan niet de bedoeling zijn. Is dit 120 euro weggegooid geld?

MVG J Nijland

Jeroen N5393

Geplaatst door Jeroen N5393 (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

RoelV (0) PRO, 20 jaar geleden

De EGR is een Exhaust Gas Recirculation. Als je die "uitzet" (wat volgens mij niet kan) voldoet ie niet meer aan de milieueisen van de APK en loopt de auto ook niet goed meer, want dat accepteert de computer nooit.

Jeroen N5393 (0), 20 jaar geleden

OK,
bedankt voor zo ver. Vraag blijft eigenlijk wat ik nu moet. De filter maar weer verkopen? Heb eigenlijk nog nooit van iemand gehoord dat hij ook getik hoort terwijl ze ook een astra g rijden. Het getik moest van de luchtmassameter komen zo is mij verteld. Als iemand mij nog wil vertellen wat ik nu het beste kan doen dan zou ik dat zeer op prijs stellen.

MVG Jeroen Nijland

Phoenix (0) PRO, 20 jaar geleden

gaat het getik op een gegeven moment weer weg?? is het getik toerental gerelateerd??

en met het gewoone luchtfilter hoor je het getik niet meer ???

laat het me even weten, er kan door een open luchtfilter niet maar zomaar een rare tik in de motor komen.

als het goed is zit er op de orginele luchtfilterhius een zwart kastje met twee slangen en een stekkertje dit is de tankventilatie-klep zorgt deze niet voor die tik??
ze kunnen best lawaai maken hoor.

wat betreft de egr die kun je niet uitschakelen is bij deze motoren niet met het huidige sotware mogelijk.

Jeroen N5393 (0), 20 jaar geleden

Als ik de situatie origineel bekijk zie ik achter de luchtfilter bak een stukje buis, dan wat mij verteld is dat de luchtmassameter is en daarna weer buis dat na een x aantal centimeter met een 90 graden buigt de (motor?) in. Wat aan de filterbak zelf vast zit voldoet aan je beschrijving maar hier vandaan is geen tik te horen.

Bij de beschrijving van de openluchtfilter wordt er getekend dat de 90 graden buis moet worden vervangen door een identieke van Green. Dan moet daarop de (luchtmassamater) gemonteerd worden met direct daarop de groene filter. Daar deze buizen identiek qua vorm zijn hebben we alleen de groene luchtfilter erop gezet. Dit was ons verteld dat het kon. Het enige verschil dat er is dat met de originele buizen het totaal langer is, wat ook op zich niet onprettig is qua montage. Het getik (klinkt als dichtslaande kleppen) is alleen stationair en met of zonder groene filter blijft het. Alleen met de originele filterbak is het geluid weer weg.

Andere 16v motoren moeten ook een openluchtfilter kunnen hebben. Dus deze in principe toch ook? Het type openluchtfilter was goed.

Phoenix (0) PRO, 20 jaar geleden

jah oke de luchtmassa meter zit in de luchtslang vanaf het luchtfilter naar de motor toe, maar het kan zijn dat er achter het luchtfilterbak boben op de bovenste deksel een klein klepje zit met twee slangentjes diameter ongeveer 8 tot 10 mm en een klein stekkertje er op met maar twee aanluitingen. als deze tegen de rechter veerpoot aankomt kan dit zeer veel lawaai maken.

als je gas geeft gaat het tikken dan ook sneller????? of is het dan weg??

kijk even of dit kleine klepje met die twee slangetjes niet tegen het voertuig aankomt. er komt vanuit het r spatbord een slangetje aan en gaat naar het klepje en van daar loopt er een dun slangetje naar de motor, die bedoel ik en niet die plastiken buis die in de luchtslang zit met een stekker met ongeveer 5 aansluitingen dacht ik. in principe kan het luchtfilter gewoon gemonteerd worden het kan niets ernstig zijn. niet door het luchtfilter in ieder geval. een motor gaat niet tikken door een sportluchtfilter maar er zijn wel meer geluiden uit de motot via het filter te horen die normaal gedempt worden door het orginele filter.

na mijn iedee kan het geen kwaat. wil je zekerheid hebben zou ik er gewoon eens mee naar een opeldealer gaan en het geluid laten horen. vanaf hier is het voor mij ook moeilijk oordelen waar hetgeluid wegkomt en wat het is.

succes en groetjes,

Thijs Gillijns

Jeroen N5393 (0), 20 jaar geleden

bij het gas geven is het tikken verdwenen. bij stationair draaien zal er wel zo'n toerental zijn waarbij je geluiden uit de motor kunt waarnemen vanuit de buis. Deze geluiden zullen we waarschijnlijk niet meer kunnen horen als het toerental vergroot wordt. Het is ook niets ernstigs anders had ik allang stil gestaan. Het is inderdaad dat met de originele filter het tikken gedempt wordt. Het is echter allemaal zeer hinderlijk. Heb je een sportieve redelijk nieuwe auto die vervolgens klinkt als een 1e serie kadet. Daar komt bij dat ik personen ken met een zelfde type waarbij er geen tik te horen valt. Ik heb denk ik weer een speciaal geval.

het geluid komt vanuit de buis. dit is ook waarom het bedrijf waar ik het weg had zei dat ik mijn egr moest uit zetten. als ik dat uitzette dan zou mijn getik over moeten zijn. waarbij mijn dealer vervolgens me voor gek versleet omdat geen optie kon zijn. Ze zeiden verder dat zulke type luchtfilters niet voor zulke auto bedoeld zijn en dat het ook niet goed is.

MVG Jeroen Nijland

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.