Mazda 323: stuiterig en zoekerig weggedrag bij hogere snelheden

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0ditd

Goedeavond,

Ik heb een probleem met mijn vorige maand aangeschafte 323F.
Geweldige auto, alleen het plezier is weg na vele kilometers irritatie door slecht weggedrag.
Bij hogere snelheden, vanaf 80 tot ? wordt hij zoekerig
Niet overdreven, maar wel genoeg om irritatie te veroorzaken.
Navraag bij de Mazdadealer leert dat dit geen bekend euvel is van dit model, dus er moet iets zijn.
Het voelt als je van continu zachtjes van links naar rechts wordt geslingerd, terwijl je het stuur gewoon probeert recht te houden.
Ook vind ik hem nogal stuiterig.
Tijdens het remmen voel ik soms ook een flinke trilling in het pedaal ( geen ABS )
Vandaag viel me voor het eerst op dat er ook een piepend geluid uit het vooronder kwam.
Wat zou dit kunnen zijn?

Zat zelf te denken aan de draagarmrubbers, schokdempers of fuseekogels. Kan dat kloppen of is het wat anders?


De auto is voorzien van 16 inch lmv met vrijwel nieuwe banden.
De auto heeft aantoonbaar slechts 130000km gelopen en heeft laatst een grote beurt gehad met nieuwe APK.
Hij is eergisteren uitgelijnd maar dat heeft geen effect gehad.
Vorige week is hij( volgens de garage ) nagekeken.
Men kon echter niets vinden.

Ik dacht zelf in het begin aan de stabilisatorstang, maar dat vermoed ik inmiddels niet meer.

tcf

Geplaatst door tcf (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mazda 323? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

33 Reacties

Santa (0), 16 jaar geleden

Toch geen verlaagde met brede banden...?

tcf (0), 16 jaar geleden

Nee, hij is niet verlaagd en heeft gewoon 16 inch banden 205, 55.

fastbreakrijder (0) PRO, 16 jaar geleden

dat een auto op 205 banden een beetje zoekerig is, is volgens mij niet apart.
dit is nu eenmaal een consessie die je doet als je voor brede banden gaat,en de ene auto is nu eenmaal wat gevoeliger dan de andere.
al eens geprobeerd de voorbanden te wisselen te verwisselen met de achterbanden?
al eens wat gerommeld met de bandenspanning?

tcf (0), 16 jaar geleden

Ok, dan is dat misschien wel de reden.
Verbaasde me alleen wel dat de linker schokdemper een piepend geluid maakt en dat de auto ook wat stuiterig is. Weet namelijk dat de auto wat zoekerig wordt maar zo erg heb ik het nog niet meegemaakt bij een auto met LMV en brede banden.

fastbreakrijder (0) PRO, 16 jaar geleden

schokdemper piept meestal niet.
meestal zijn dit de draagarmrubbers.
als je deze een keer inspuit met vet en het geluid is weg weet je genoeg...

tcf (0), 16 jaar geleden

Dat moeten we dat maar eens proberen dan.
Ik ga toch van de week nog naar de garage want het zit me toch niet lekker. Heb al veel auto's gereden en bijna allen met LMV, maar heb nog nooit zo'n zoekerig weggedrag meegemaakt.

Hoor graag als er nog iemand is met een idee waar het zoekerige, stuiterige gedrag aan kan liggen.

Santa (0), 16 jaar geleden

De LMV is ook niet het probleem, het is de breedte van de banden.......

Je zult dan ook nooit een Lelijke Eend aantreffen die last heeft van spoorvorming!

primera p11 (0), 16 jaar geleden

16 inch en 205 breed is niet een normale breedte voor deze auto.
15inch en 185 is breed zat voor dit gewicht.
Bij relatief lichte autos nooit zulke brede banden onder monteren, geeft in de regel alleen maar problemen en aqua planning en zoekerig rijgedrag.
Er worden tegenwoordig standaard al bredere banden en velgen op gezet.
Ik snap nooit zo goed wat mensen willen bereiken met nog bredere banden en grotere velgen.

Santa (0), 16 jaar geleden

[quote=primera p11]Ik snap nooit zo goed wat mensen willen bereiken met nog bredere banden en grotere velgen.[/quote]
Men wil "erbij horen" maar heeft werkelijk waar geen flauw benul van wegligging en veiligheid.

De "looks" gaan boven veiligheid.

Er is een onnatuurlijke drang aanwezig om maar steeds grotere velgdiameters en steeds bredere en vooral ook plattere banden te monteren.
Pimp-programma's dragen hier hun steentje aan bij.

Men koopt liever polyester snuisterijen zoals spoilers dan dat men eens normaal en goed onderhoud pleegt.
Nadeel van goed onderhoud is (zo stelt men dan): het kost geld maar je ZIET er niks van......

Als "bewijs" van dat het toch wel "goed" moet zijn wordt dan altijd gezegd: "Ja, maar hij is WEL APK goed gekeurd...!"

TCF, kijk eens op je velgen naar de maten. Wat zit er onder?

tcf (0), 16 jaar geleden

Bedankt voor jullie reacties.

Even voor de duidelijkheid:

De auto is alleen voorzien van LMV en spoiler van fabriek.
De velgen zijn ook van een 323F, alleen dan van de GT-versie.
Ik heb deze auto alleen maar voorzien van velgen omdat dat gewoon een stuk mooier staat.
De 323F is anders maar een suffe auto vind ik zelf..

Ik zal morgen nogmaals even kijken,maar voor zover ik weet ligt er 205, 55 R16 onder van Tyfoon.

Santa (0), 16 jaar geleden

Ok, er zitten dus ook al geen "merk-banden" onder.......

Indien je te brede banden op een velg monteert, gaan de wangen BOL staan en gaat ie "wollig" rijden.

En een 323F suf? Waarom koop je hem dan? Sufheid verdwijnt niet met een paar velgjes.....

Wat ik eigenlijk bedoel te vragen, is: hoe breed zijn jouw velgen en wat is de ET-waarde?

tcf (0), 16 jaar geleden

[quote=Santa]Ok, er zitten dus ook al geen "merk-banden" onder.......

Indien je te brede banden op een velg monteert, gaan de wangen BOL staan en gaat ie "wollig" rijden.

En een 323F suf? Waarom koop je hem dan? Sufheid verdwijnt niet met een paar velgjes.....

Wat ik eigenlijk bedoel te vragen, is: hoe breed zijn jouw velgen en wat is de ET-waarde?[/quote]
Nou sorry, maar met deze velgen ziet hij er een stuk beter uit. Zonder die velgen had ik hem echt een stuk suffer gevonden. Blijft geen lelijke auto, maar dan lijkt het toch meer een "ouwelullenbak".
Nu ziet hij er weer vlot uit.

Ik heb geen flauw idee wat de ET-waarde van deze velgen is/ hoe breed mijn velgen zijn.

arie549 (0) PRO, 16 jaar geleden

mochten deze velgen van een gt versie zijn...lijkt mij dat de et waarde en breedte wel zal kloppen..

heb je de originele velgen nog? zoja rij daar eens mee...kan een boel oplossen...
ik weet niet wat je bandenspanning is, maar brede banden kunnen best een hogere spanning aan...vaak rijdt de auto dan ook stukken beter.

Santa (0), 16 jaar geleden

[quote=tcf]Nou sorry, maar met deze velgen ziet hij er een stuk beter uit. Zonder die velgen had ik hem echt een stuk suffer gevonden.[/quote]
Hij RIJDT nu alleen een stuk klo*******................

Bovendien hebben bandjes uit de 55 serie stuggere wangen waardoor de auto dus ook minder comfortabel wordt.

Maar zoals ik al zei: looks schijnen belangrijk te zijn......

Alhoewel: een Fiat MULTIPLA blijft een MULTIPLA, wat voor velgen of spoilers je er ook op zet!
(Dat geldt natuurlijk ook voor een 323F...)

TIP: EERST informeren, DAARNA pas monteren, meten is weten en gissen is missen.

Je schreef dat je die velgen er zelf onder gezet hebt. Kennelijk he je de originele velgen nog.
Doe wat Arie zegt: monteer de originelen en ga dan eerst maar weer eens rijden.

primera p11 (0), 16 jaar geleden

Je kunt ze wel harder oppompen,maar dan ga je helemaal stuiteren.
Voor de rest sluit ik me bij de woorden van Santa aan.
Men kijkt naar de looks en dat het dan voor geen meter meer rijd is een vervelend bij verschijnsel.
Het beteft hier een 2 liter diesel, met deze banden word het, ik wil wel maar ik kan niet.
Ik zou de originele velgen weer er onder zetten.

fastbreakrijder (0) PRO, 16 jaar geleden

ik heb ook het idee dat er bredere banden op de velgen zijn gedraaid dan er origineel op deze velgen hoort te liggen.
ik heb namelijk een sportive (in 2.0 uitvoering) en zelfs daar ligt "maar" 195 op...

Santa (0), 16 jaar geleden

Pimpers hebben niet voor niks het credo: "Bigger is better, baby...!"

En daarmee doelen ze kennelijk NIET op hun I.Q.

(oeps)

tcf (0), 16 jaar geleden

Nogmaals, ik pimp hem niet.
Ik vind het gewoon mooier staan, dat kan toch?
Ik ben niet zo'n uitbouwtype hoor.
Het zou betekenen dat iedereen met alleen LMV dus een pimper is.
Lijkt me een beetje overdreven.
Ik kwam hier trouwens voor advies en niet voor een veroordeling.

Het zijn orginele Mazda-velgen dus dat zal verder wel snor zitten.
Ik heb nog even vlug gekeken naar de maat: het betreft 205, 45 R16 en dus niet 55.
Binnenkort maar weer naar de dealer, dan zien we wel wat er mis is.
Ik weet zeker, dat er meer aan de hand is.
Ik heb al heel veel auto's gereden, zowel zakelijk als prive.
Maar dit zoekerige gedrag heb ik nog nooit meegemaakt.

arie549 (0) PRO, 16 jaar geleden

205-45 zijn behoorlijk platte bandjes piet.....een platte wang, is automatisch vrij stug...met als gevolg zoekerig...in combi met b.v low budget banden als b.v typhoon kan dit indd vrij on aangenaam rijden..

zoals eerder vermeld, mocht je de originele wielen/banden nog hebben...rijd hier eens mee..

tcf (0), 16 jaar geleden

[quote=arie549]205-45 zijn behoorlijk platte bandjes piet.....een platte wang, is automatisch vrij stug...met als gevolg zoekerig...in combi met b.v low budget banden als b.v typhoon kan dit indd vrij on aangenaam rijden..

zoals eerder vermeld, mocht je de originele wielen/banden nog hebben...rijd hier eens mee..[/quote]
Kijk, dat is een antwoord waar ik wat aan heb. Bedankt Arie.
Helaas heb ik niet de orginele velgen en banden meer.
Ik ga het eens voorleggen aan de dealer en dan hoor ik het wel of ze het willen oplossen.

bedankt

arie549 (0) PRO, 16 jaar geleden

wellicht kun je van deze dealer eens een setje originele banden/velgen lenen?

tcf (0), 16 jaar geleden

[quote=arie549]wellicht kun je van deze dealer eens een setje originele banden/velgen lenen?[/quote]
Dat is misschien wel een optie ja.
Dan kunnen we in ieder geval gaan bepalen of het aan de banden/velgen ligt.

Bedankt voor je advies.

Santa (0), 16 jaar geleden

[quote=tcf]Kijk, dat is een antwoord waar ik wat aan heb. Bedankt Arie.
Helaas heb ik niet de orginele velgen en banden meer.[/quote]
TCF, indien je goed gelezen had, dan had je ontdekt dat er al eerder goed advies gegeven werd aan jou over wat je zou kunnen doen en waar dat rare rijgedrag vandaan komt........

Dat je de originele velgen niet meer hebt, daar was ik al bang voor...
Noem het een vooroordeel, noem het magie, noem het voorspelling of noem het gewoon ervaring.

Of je nu wel of niet pimpt zal mij worst zijn. Ik maak je alleen maar even duidelijk (op een cynische wijze) dat er nog veel teveel jongelui gewoon maar wat aankloten, zomaar wat onder hun auto schroeven zonder dat ze weten waar ze mee bezig zijn.

Ik voel mij door jou niet veroordeeld maar kennelijk sta jij nog niet zo open voor ervaringen van anderen.

Misschien kun je gewoon nog een slagje grotere velgen en nog plattere banden monteren?
Dat zal vast NOG veel mooier staan!

Maar de rotten onder ons weten NU al dat het alleen maar nog slechter gaat rijden.

Daarom: bezint eer ge begint! Vraag EERST naar info en ga daarna pas sleutelen.

Om te beginnen: welke maat velgen (et waarde) en welke maat banden horen er origineel onder JOUW auto?
Welke maat velgen (et waarde) en welke maat banden horen er origineel onder een GT versie?

Zoek dat eerst eens ff uit. Mogelijk dat je dan een beetje inzicht krijgt in de materie.
Bijvoorbeeld over hoeveel je snelheidsmeter al dan niet afwijkt..?

Wat je nu doet is actie ondernemen op basis van aanname's en "dat weet ik niet".....

Daar kun je geen diploma's mee behalen; je kunt er WEL mee verongelukken!

Santa (0), 16 jaar geleden

Bijvoorbeeld: bandjes in de maat 205-45-16......

[url=http://img57.imageshack.us/my.php?image=...][img]http://img57.imageshack.us/img57/4624/20...[/img][/url]

....... en bandjes in de maat 185-65-15....

[url=http://img112.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img112.imageshack.us/img112/5056/...[/img][/url]

Zie je het verschil?

arie549 (0) PRO, 16 jaar geleden

zo goed als ik weet hoort er origineel onder zo'n mazda 195-55-15, dus qua rolomtrek heb je dan aan 205-45-16 de juiste maat... maar indd zoals santa zegt...wat is de et waarde van de 16 inch velg? en een 205 band is weer een stukje breder..dus iets gevoeliger voor oneffen wegdek, net als de hoogte, een 45 serie band zal meer doorgeven aan carresorie dan de 55 serie(is overigens ook nog een vrij platte band) .. een lage et zorgt dat het zaakje mooi naar buiten staat...staat stoer...maar rijdt klote..

proberen op standaard wielen, met goede merkbandjes....dan is het een en ander uit te sluiten...

primera p11 (0), 16 jaar geleden

Hallo tcf.
Santa zegt het een beetje direct.
Maar lees ook een beetje tussen de regels door.
Er worden vaak velgen en banden gemonteerd voor de looks, ook door de bandenboer.
Deze zeggen vaak, u kunt makkelijk 2 maten breder en of hoger.
Komen er dan rij problemen dan ligt het plotseling aan de auto, dan heb je plotseling slechte rubbers of aandrijfassen staan plotseling onder een andere hoek en meer van dat soort nutteloze antwoorden.
Het is gewoon belangrijk om te kijken naar dia en ET-waarde van de originele velgen.
Van dat soort waarde moet je gewoon niet teveel gaan afwijken omdat dat nou eenmaal de rij karakteristiek van de auto sterk kan beinvloeden.
Vaak word er gekeken of de bandbreedte past onder de auto en als tie ergens aanloopt dan pakken we een andere ET-waarde zodat de band verder naar binnen of naar buiten staat en beter vrijloopt.
Kortom, er word alleen gekeken of het past en of het goed smoelt en niet of het een verantwoorde keuze is.
Vaak met als gevolg een veranderd rijgedrag en bij nat wegdek wil het dan nog weleens fout gaan met een verkeerde band/velg combinatie.

Santa (0), 16 jaar geleden

Ik zeg alleen maar: veranderende schuurstraal..??!!

En idd Primera, ik was een beetje direct.
Maar dat heeft ook weer een voordeel: scheelt heel veel stukjes tekst typen.

fastbreakrijder (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=arie549]zo goed als ik weet hoort er origineel onder zo'n mazda 195-55-15, dus qua rolomtrek heb je dan aan 205-45-16 de juiste maat... maar indd zoals santa zegt...wat is de et waarde van de 16 inch velg? en een 205 band is weer een stukje breder..dus iets gevoeliger voor oneffen wegdek, net als de hoogte, een 45 serie band zal meer doorgeven aan carresorie dan de 55 serie(is overigens ook nog een vrij platte band) .. een lage et zorgt dat het zaakje mooi naar buiten staat...staat stoer...maar rijdt klote..

proberen op standaard wielen, met goede merkbandjes....dan is het een en ander uit te sluiten...[/quote]
arie, standaard liggen er volgens mij 175 banden onder een ditd...
maakt wijkt dus behoorlijk af van origineel...(de breedte dan)

arie549 (0) PRO, 16 jaar geleden

dat verklaart waarschijnlijk ook dan het zoekerig gedrag indd....dat is een behoorlijke afwijking..

dat is 3 maten breder...dat kan niet anders dan klote rijden..als je het mij vraagt.

fastbreakrijder (0) PRO, 16 jaar geleden

zoals ik in #4 al aangaf en ook jij duidelijk aangaf:die breedte monteer je niet zonder gevolgen.
en de ene auto is nu eenmaal wat gevoeliger voor zo'n aanpassing dan de andere.

Nico8119 (0), 16 jaar geleden

[quote=fastbreakrijder][quote=arie549]zo goed als ik weet hoort er origineel onder zo'n mazda 195-55-15, dus qua rolomtrek heb je dan aan 205-45-16 de juiste maat... maar indd zoals santa zegt...wat is de et waarde van de 16 inch velg? en een 205 band is weer een stukje breder..dus iets gevoeliger voor oneffen wegdek, net als de hoogte, een 45 serie band zal meer doorgeven aan carresorie dan de 55 serie(is overigens ook nog een vrij platte band) .. een lage et zorgt dat het zaakje mooi naar buiten staat...staat stoer...maar rijdt klote..

proberen op standaard wielen, met goede merkbandjes....dan is het een en ander uit te sluiten...[/quote]
arie, standaard liggen er volgens mij 175 banden onder een ditd...
maakt wijkt dus behoorlijk af van origineel...(de breedte dan)[/quote]
Volgens de vraagbaak 175 tot 195. Ik heb zelf banden van 195mm breed (auto zo gekocht), maar ik denk dat ik bij de volgende bandenwissel 185mm laat monteren.

Santa (0), 16 jaar geleden

Zou de auteur nu het voordeel zien van mijn "direct" zijn.....??

primera p11 (0), 16 jaar geleden

Ik denk dat tie het nu wel een beetje ziet dagen in het oosten!.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 323 of stel zelf een nieuwe vraag.