Nissan Primera: Temperatuur te hoog.

Bouwjaar: 1998, Brandstof: LPG, Motorcode: 2.0 SRDE

Hallo medeleden.
de temperatuur liep tijdens de vakantie op tot bijna in het rood.
Dit kwam voor als ik een berg op reed met relatief lage snelheid.
Ook als ik in een plaatsje met kruipverkeer omhoog reed dan liep de temp op tot bijna in het rood.
Kortom bij weinig rijwind liep de temp sterk op, dit zonder aanhanger of caravan.
allebei de fans draaiden bij het oplopen van de temp.
De fans sprongen ook aan zonder airco of op benzine.
Ze worden wel ingeschakeld bij het oplopen van de temp,alleen zonder rijwind loopt tie gewoon helemaal op.
Hij ging niet in het rood omdat de helling net op tijd ophield.
De voorste radiateur is mooi schoon, tenminste ik kan er gewoon doorheen kijken.
De achterste kan ik niet goed beoordelen omdat de 2 fans daarop gemonteerd zitten.
Moet ik nu concluderen dat de radiateur inwendig verstopt zit en daardoor niet meer goed koelt.
het probleem treed op met hoge temp buiten en een berg oprijden, in nederland komt het niet voor.
Of kent de fan nog verschillende snelheden die niet meer goed werken of helemaal niet werken?.
Auto heeft 2 ton gedraaid.

primera p11

Geplaatst door primera p11 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Nissan Primera? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

andreas08 (0) PRO, 16 jaar geleden

controle uitvoeren over de staat van het koelsysteem
dit gaat als volgt de motor op temp laten komen tot koelvin inslaat meteen nadat de koelvin is ingeslagen de motortoerental laten stijgen tot zo,n 3000 toeren als de koelvin niet uitvalt na ±5 min dan is er een probleem met het koelsysteem dat de doorstroming niet in orde is

in de bergen moet je berg oprijdend de motor flink toeren laten maken dit om de koeling optimaal te laten werken veel nederlanders maken de fout dat ze te lang in een te hoge versnelling de berg oprijden
eerder terugschakelen is beter voor de motor en de koeling

primera p11 (0), 16 jaar geleden

Dat heb ik ook gedaan en gaat dan netjes uit.
Ik rijd de auto in het buitenland bergop nooit onder de 3000 omwentelingen.
In principe is de koeling niet van het motortoerental afhankelijk, immers zelfdenkende fan.
Hij loopt op bij geen of onvoldoende rijwindkoeling, dus denk ik dat de radiateur inwendig dicht zit.
Ik kan niet goed bij de radiateur om te voelen of er koude plekken inzitten.
De thermostaat werkt volgens mij nog goed.
De fannetjes krijgen de temp in ieder geval niet naar beneden en ze springen al aan als de meter net over het midden is.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Primera of stel zelf een nieuwe vraag.