Tien redenen om eerst zelf een probleem op te lossen

De gedachtegang van de garagehouder

De garagehouder, ik zeg bewust de garagehouder want dit geldt voor bijna alle zelfstandige garagehouders in Nederland en Vlaanderen, heeft veelal een eigen netwerk waar ze mee in contact treden als ze een probleem in hun werkplaats hebben waar ze al een tijdje mee worstelen. Eerst gaan we (ja, wij ook) zelf aan de slag om het probleem in kaart te brengen en dan begint het grote zoeken, eerst op google en daarna aan de slag. En als dat niet resulteert in een oplossing gaan we misschien nog eens rondbellen met het netwerk.


Waarom is het zo moeilijk om, na de 1e diagnose, direct met een collega in contact te treden om het probleem en mogelijke oorzaken cq oplossingen`te bespreken?

1e we leren niets als we direct het probleem doorschuiven naar een ander. Juist door zelf te zoeken naar de oorzaak en zelf de boel op te lossen leer je het meest.

2e wie zit er op een telefoontje van mij te wachten? Ik houd zo'n collega alleen maar uit zijn werk en dat wil ik niet

3e stel dat hij mij direct verteld waar ik het in moet zoeken, wat voor indruk heeft hij dan van mij als techneut

4e de kans dat mijn collega het wel weet is niet zo groot, dus bellen heeft toch geen zin

5e als ik na mijn telefoontje wat ga vervangen en dat is niet de oplossing, kan ik moeilijk tegen hem zeggen dat hij dat onderdeel maar moet betalen

6e als wij het zelf niet kunnen oplossen, wat denkt mijn klant dan over onze technisch kunnen

7e bellen kost me teveel tijd en dat kan ik beter besteden om de klus te klaren

8e op internet kom ik telkens dezelfde oplossing tegen dus zal dat in ons geval ook wel de oplossing zijn. Is meestal zo dus waarom dan nog belllen.

9e ik heb wel eens met een hulplijn van mijn groothandel gebeld, maar die konden ons ook niet helpen

10e ik heb toch wel wat koudwatervrees om iemand te bellen. Ik app liever even.

Als u meer dan 3 punten uit dit lijstje herkent, is het tijd voor onze onze Problemcar-Hulplijn

Alles wat wij weten, hebben wij geleerd van iemand anders. Deze iemand anders heeft het ook weer van iemand anders enz.enz.

Echter, als je wilt leren, moet je vooral durven vragen. Wij hebben de Problemcar-Hulplijn opgezet om jullie te helpen leren. Als je iets tegenkomt waar je niet uitkomt, dan moet je durven vragen. Daar leer je van en het mooie daarvan is dat je er dan ook nog eens een hoop stress en geld mee bespaard.

In onze hulplijn zitten allemaal jongens uit de praktijk die door hun eigen klanten al heel veel gebeld worden. Blijkbaar durven deze klanten dus wel hulp te vragen en waarom jij dan niet? Pak alle 10 punten één voor één eens bij de hand en streep ze weg. Dan blijft er geen enkele gerechtvaardigde reden over om géén gebruik te maken van onze hulplijn.

De Problemcar-Hulplijn is zó uniek, dat je alle andere hulplijnen niet meer nodig bent. Dat klinkt hautain maar dat is niet mijn bedoeling. Via onze hulplijn kun je in contact komen met alle andere hulpbronnen die er maar te bedenken zijn. Weet de ene expert je niet te helpen, dan bel je een andere. Net zolang je iemand hebt gevonden die je echt verder kan helpen. Dat wil niet altijd zeggen dat je met één telefoontje de auto hebt gerepareerd, maar wel dat je een stuk dichter bent bij de uiteindelijke oplossing.

We weten allemaal uit onze dagelijkse praktijk dat we niet vaak hoeven te bellen met een hulplijn. Meestal weten we het - gelukkig - zelf op te lossen. Maar wees eerlijk naar jezelf en tel eens de keren dat je ten onrechte een onderdeel hebt vervangen. Met een hulplijn zoals de onze zal dat ongetwijfeld nog wel eens gebeuren, maar ons streven is om dat te minimaliseren.

Dus, vóór je begint te sleutelen, denk aan de Problemcar-Hulplijn. De experts vinden het fantastisch om mee te denken en in het uiterste geval kunnen ze ook een probleemgeval van je overnemen. Niet voor niks, maar wel de goedkoopste oplossing.

Enkele praktijkvoorbeelden

Ikzelf ben ondertussen al 35 jaar zelfstandig garagehouder en kan alle stressmomenten en wonderbaarlijke oplossingen nog opsommen. Eén daarvan, een probleem dat werd opgelost via een gouden tip van een monteur die we spraken tijdens een APK heroriëntatie, werd de aanleiding om Problemcar op te zetten.

VW Golf

We hadden een VW Golf verkocht en daar moest nog een radio ingebouwd worden. Een leerling monteur kon dat wel even doen. Toen hij daarmee klaar was, wilde de auto niet meer aanslaan.

We hebben uiteraard de radio weer ontkoppeld en zagen dat hij de bruine signaaldraad voor de navigatie had aangesloten als massadraad. Maar na het ontkoppelen van de radio wilde hij nog steeds niet aanslaan. De auto zou de volgende dag worden afgeleverd en goede raad was duur. Waar te beginnen????

Eén van onze jongens moest de volgende dag naar de APK heroriëntatie en kwam, zoals iedereen wel herkent, in gesprek met collega's en dat ging uiteraard over auto's. Hij hoorde dat er iemand bij een VW dealer werkte en vroeg of hij het probleem herkende dat wij hadden.

Jazeker, want dat kwam helaas veel vaker voor. De enige oplossing was om het electrische gedeelte van het contactslot te vervangen want die was doorgebrand door de kortsluiting. In de pauze belde hij even op om ons dit te vertellen en toen hij de volgende dag weer op het werk kwam was de auto weer klaar en kon afgeleverd worden.

Volvo V50 Diesel

Deze auto kon soms in noodloop gaan en vreselijk roken. Geen foutcodes en één van onze monteurs was er al even mee bezig geweest maar kwam er niet uit. De turbo leek goed te werken maar het roken kon wel eens duiden op inwendige olielekkage van die turbo. Misschien toch eerst beginnen met een nieuwe turbo was de (misschien wel terechte) gedachte.

Nou wilde het toeval dat een van onze leerlingmonteurs de overstap had gemaakt naar een Volvo-specialist en goed kon opschieten met de monteur die met dit probleem bezig was. Dus belde hij hem in de pauze even op om zijn conclusie te staven. En dat was maar goed ook. De oud leerlingmonteur herkende direct het probleem en gaf het advies om eens naar de slang van de intercooler te kijken. Het kwam met regelmaat voor dat die turboslang doorweekt was met olie en scheurde. En dat was het geval.

Problemcar; vóór monteurs en dóór monteurs

De Problemcar-Hulplijn is opgezet en gefinancierd door Problemcar. Uiteindelijke doel is om een divers pallet aan hulplijn experts beschikbaar te hebben waar jullie als monteurs en garagehouders gebruik van kunnen maken, zodanig dat er altijd een expert is die je kan helpen. Niemand weet alles, maar samen weten we wel heel veel.

De hulplijn bevat op dit moment al ruim 30 monteurs met allemaal een eigen lijn. Dit aantal kan onbeperkt groeien tot wel boven de 100, Als we jullie als garagehouders mee kunnen krijgen met dit initiatief kunnen we allemaal voor een bescheiden maandbedrag de experts in de hulplijn beschikbaar houden en de hulplijn nog professioneler opzetten.

Het zal niet elke dag voorkomen dat we een dusdanig probleem hebben dat we ze moeten bellen, maar zoals geschetst, beter even ruggespraak met een expert dan dure onderdelen vervangen die achteraf niet de oorzaak van het probleem zijn geweest.

Laat van je horen als je deze hulplijn wilt behouden. En ben je zelf op een bepaald gebied of van een bepaald merk een specialist en wil je meedoen als expert voor onze hulplijn, laat het mij ook weten.

Je kunt mij mailen of bellen:
info@problemcar.nl
06-19954278

Siem Bijman

reageren

  • Carpartsdirect.nl
  • Hippored
  • Brandstof-toevoegingen.nl
  • obdpartners
  • Olietoevoegingen.nl