Alfa Romeo 147: 147 jtd reageerd niet op lmm los veronden. en Te lage waardes

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: 937A2000, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 85

Hoi, mijn 147 jtd uit 2002 mist boven in en ook onderin wat vermogen.
Na het uitlezen en het een en ander testen en checken, blijkt de vrij nieuwe originele bosch lmm veels te lage waardes af te geven. gewenst was 500, maar gemeten werdt richting de 50.
Onder het uitlezen bewoog ik de bekabeling naar de lmm omhoog en viel de gehele meting terug naar nul. Kabel weer naar onderen dan ineens weer maar rond de 50. Software gaf aan gewenst was 500. Daarna alle kabeles vanaf de ecu naar de lmm door gemeten en flink bewogen, alles inorde. Geen onderbrekingen.

Waarom geeft die lmm die lage aardes af? Auto rijdt niet echt slecht, maar heeft gewoon beter gelopen en opgepakt.
Heb ik ipv een los contact dan een sluiting in de kabelboom of heb ik een slechte verbinding tussen stekker en lmm aansluiting? Lmm is brand-schoon.

Wie komt het bekend voor en heeft een oplossing? Las om internet dat het vaker voorkomt, maar niemand noemt een oplossing.

Markiesje

Geplaatst door Markiesje (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Alfa Romeo 147? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

Diagnoseoplocatie.nl (0) PRO, 7 jaar geleden

Je kan aan de lmm niet zien of ie schoon is, vroeger met hotwire wel, maar dit model niet (deze herkent ook de terugstroming en is een plaatje en geen draad meer).

Waarmee lees je uit? Meet eens op de sensor en de ecu zelf, dan weet je zeker of het geen software probleem is en dat het signaal werkelijk weg valt.
Heb je geen foutcodes?

Mvg diagnoseoplocatie.nl

Markiesje (0), 7 jaar geleden

Hoi, bij deze is het geen plaatje, is een draadje met een componentje in het midden.
Uitgelezen heeft Gerard van Alfa Leeuwarden de auto. Met Multiecuscan.

Zelfs de lmm afgekoppeld is, geeft hij ook geen storing. En loopt zo goed als het zelfde.
Heb gisteren de stekker van de lmm wat betepassend gemaakt op de contacten, maar veranderd niet veel. Loopt wel rustiger en lijkt wat zuiniger te lopen, zolang er maar niet geaccelereerd wordt, anders verbruikt hij gewoon best veel.

Diagnoseoplocatie.nl (0) PRO, 7 jaar geleden

Das wel gek, ik heb namelijk exact hetzelfde motorblok en daar zit echt geen hotwire in, het draadje wat je ziet is denk ik de temperatuur sensor. Het plaatje kan je bijna niet zien.

Maar de je zal moeten gaan meten op de ecu en de sensor zelf. Dan weet je waar het mis gaat.

Succes

mvg diagnoseoplocatie.nl

Markiesje (0), 7 jaar geleden

Weet jij welk nummer lmm er op zou moeten? Dit is een bosch die erp zit, ik meen 308 achteraan, maar zou voor de zekerheid even moeten checken.

ofstone (0), 7 jaar geleden

Geen EGR die deels open blijft staan?
Dan geeft je lmm ook minder aan, en veroorzaakt ook slechter lopen.

Markiesje (0), 7 jaar geleden

hoi de egr is aan beide zijden afgedopt, altijd al geweest, leidingen erheen ook afgesloten

ofstone (0), 7 jaar geleden

Dan zal de egr zeker het probleem niet zijn!
Ook niet ergens een lekkage/scheur in de slang tussen de lmm en turbo?

Markiesje (0), 7 jaar geleden

Hoi, nee helaas niet, dan was het eenvoudig. Zuigt zo ongeveer je hand naar binnen stationair.
Zou eerder denken dat de turbo niet goed reageerd, maar zo slecht loopt hij ook weer niet. Bij 3000rpm houd hij wat in of mist hij vermogen en onderin ook, lijkt het.

ofstone (0), 7 jaar geleden

Na het net nog eens doorlezen van je berichten, las ik het stukje dat je geen foutmelding krijgt zelfs als je de lmm niet aansluit.
Dat is wel heel eigenaardig. Heb nog niet vaak meegemaakt dat het losmaken van de lmm geen fout geeft.
Is er niet aan de software gerommeld in het verleden, voor tuning, of zit er geen "Power" kastje tussen, oftewel gaan de draden van de lmm rechtstreeks naar de ECU?

Markiesje (0), 7 jaar geleden

Hoi, ja er zat een speedbuster tussen, maar ook zonder die doet die precies het zelfde. Lijkt boven in en onderin minder power te hebben. Is het niet iets van de turbo die te weinig reageerd of zo? Variabele schoepen die niet goed genoeg reageren of zo?
Hoe kan ik de turbodruk sensor testen of doormeten?

Diagnoseoplocatie.nl (0) PRO, 7 jaar geleden

Je kan in de turbo druk actueel en gevraagd uitlezen. @ofstone oudere Audi's laten ook het lampje niet branden als je de lmm eraf trekt, zetten wel een code. Bij deze alfa ook trouwens.

ofstone (0), 7 jaar geleden

Beste kun je een logfile maken tijdens het rijden, en dan zoals diagnoseoplocatie aangeeft actueel en gevraagd vergelijken.
De druksensor zelf heb ik wel eens met een losse hand pomp met nauwkeurige manometer en uitleesapparaat gemeten. Wel oppassen, want te veel druk en de sensor is kapot.
@Diagnoseoplocatie, bedoelde eigenlijk dat het raar zou zijn als er zonder lmm ook geen foutcodes in de ecu staan. Heb een keer gehad dat er zo een power box tussen zat, en zonder lmm gaf de powerbox zelf een bepaalde waarde door, waardoor er ook geen foutcode kwam zonder lmm. Ik kwam die powerbox pas tegen toen ik de bedrading ging volgen. De powerbox was defect en toen de oorzaak van laag vermogen.

Markiesje (0), 7 jaar geleden

Hoi, de powerbox is eraf geweest en toen is er gemeten. Waardes waren 10x te laag, 50 ipv 500.
Ik heb van de week de lmm stekker-pinnetjes met een zeer kliene schroeven draaier terug geduwd zodat de beter op de pennetjes van de lmm aansluiting contact maken. Lijkt te werken, verbruik is veel minder geworden.

Heb ook alle kabel een voor een door gemeten vanaf de ecu naar de lmm, maar daar niets bijzonders, gemeten op sluitingen, en losse contacten als ik er mee beweeg, want dan viel het signaal ook wel. Mijn redenatie is dan dat het de stekkerpennetjes moeten zijn.

Even afwachten tot de tank leeg is wat voor actiradius ik nu heb. Vanochtend vol getankd en 190 km gereden tot het eerste vakje van de tank aanduiding leeg was. Dat is geen slechte waarde. Auto loopt ook rustiger en trekt beter door.

ofstone (0), 7 jaar geleden

Aha, ik had begrepen, dat ondanks dat je de pinnetjes van de lmm stekker weer goed had gebogen, de waarden nog steeds 10x te laag waren.
Verbruik is ook iets wat je niet vermeld had als probleem.
Hoe lang heb je deze wagen al?

Voor een diesel is het overigens vrij normaal, dat als je gas (euh diesel) geeft, het verbruik van dat moment fors omhoog gaat, ten opzichte van het rijden op een vaste snelheid. Bij mijn auto (Grand Scenic 2.0dci) is het niet ongebruikelijk dat hij 20 liter per 100km aangeeft tijdens optrekken bij het stoplicht. Gemiddeld is het verbruik gelukkig ongeveer 6 liter op 100km.

Markiesje (0), 7 jaar geleden

Ik heb die wagen nu 4 jaar. Is van 2002, ben 2e eigennaar, maar is een Demo geweest van een Dealer die inmiddels failliet is.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Alfa Romeo 147 of stel zelf een nieuwe vraag.