Alfa Romeo MiTo 2008: Auto stottert in lage toeren

Bouwjaar: 2008, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 88

Hallo,

ik heb een Alfa Mito 1.6JTDM met 206000km op de teller. Vorig jaar begon de auto te stotteren bij lagere toerentallen (rond de 1500-2000 toeren). In het begin af en toe en nu doe hij het vaker, maar niet altijd. Het gebeurt met koude en warme motor en niet bij vol gas. Als ik 30 rij in z'n twee of 50 in z'n 3e versnelling dan kan het zomaar zijn dat ik stotterend door de bebouwde kom rij.

Ik heb de auto naar een garage gebracht welke gespecialiseerd is in storing zoeken. Er brandde destijds ook een storingslampje. Diagnose was kapotte EGR klep, deze is vervangen en het sturingslampje is sindsdien niet meer aan geweest. Kosten 500 euro.

Het stotteren blijft echter, dus weer terug naar dezelfde garage. Zij hebben verstuivers laten testen en er waren twee verstuivers kapot (gaven te veel retour). Twee nieuwe verstuivers laten plaatsen. Effect: niets, auto stottert nog steeds. Kosten 1000 euro.

Daarop ben ik zelf ook gaan zoeken. Ik heb een OBD2 scanner gekocht om met live data te kunnen rijden. Alle waarden zijn goed als de auto stottert. Ik heb de vlinderklep aan de inlaat los gehad en daar zat veel vuil in. Deze heb ik schoon gemaakt en een inlaat reiniger ingespoten. Daarmee leek het probleem even minder te zijn, maar het was al vrij snel terug. Ik kwam daarmee tot de conclusie dat de inlaat goed gereinigd moet worden.

Daarmee naar de eerste garage gegaan, maar zij denken dat het niet aan de inlaat ligt, dan zou de auto namelijk altijd moeten stotteren. Wat dan wel? Geen idee... Daarop ben in naar een Alfa Romeo specialist gegaan om de auto na te laten kijken. Zij krijgen ook de oorzaak van het probleem niet gevonden. Zij zijn het met de andere garage eens dat het waarschijnlijk geen verstopte inlaat is, omdat ook zij zeggen dat de auto dan altijd het probleem moet geven. Het was wel opgevallen dat er geen originele Alfa Romeo EGR klep geplaatst is, wat voor problemen zou kunnen zorgen. De Alfa specialist adviseert om de EGR uit te laten programmeren, maar zij zeggen er eerlijk bij dat ze niet zeker zijn of dat het probleem op lost. Voor 300 euro vind ik dat een iets te grote gok. Zeker met alle kosten die al gemaakt zijn.

Heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn? De auto geeft dus geen enkele storing aan en is door twee specialisten helemaal nagekeken. Ik verdenk zelf nog steeds de inlaat, maar kan dat niet hard maken...

bart_g

Geplaatst door bart_g (0) , lid sinds 6 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Alfa Romeo MiTo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

oldford (0) PRO, 4 jaar geleden

Met een EOBD/OBD2 scanner kun je NIET de live waardes voldoende checken om te zeggen dat deze goed zijn.
Je krijgt bijvoorbeeld wel de actuele inspuitdruk te zien, maar niet de gevraagde. En daar kan verschil in zitten.
De gevraagde/gewenste drukken (turbodruk, brandstofdruk) kun je alleen met dealer (of gelijkwaardige) apparatuur zien.
Met die laatste apparatuur heb je ook kans dat je wel fouten kunt uitlezen, die je EOBD/OBD2 scanner niet ziet.

Heeft de Alfa Romeo specialist proef gereden met aangesloten uitlees apparatuur?

bart_g (0), 4 jaar geleden

Zowel de Alfa Romeo specialist als de andere garage heeft met live data gereden. Beiden geven aan daar geen bijzonderheden te zien. De auto doet volgens die data wat ie moet doen...

STIP911 (10) PRO, 4 jaar geleden

heeft deze auto ook een roetfilter?

bart_g (0), 4 jaar geleden

De auto heeft een roetfilter. Dit is nagekeken en daar zit ook niet de oorzaak. De garage heeft het een keer extra laten regenereren na het vervangen van de egr. Daarna met het telkens goed...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Alfa Romeo MiTo of stel zelf een nieuwe vraag.