Algemeen: torsieas aanhanger gebroken

Ik heb een 3 assige schamelaanhanger, en daar is vandaag een vd achterste 2 assen gescheurt, en moet dus vervangen worden.
Het is een aanhager tot 3500kg, en zitten er 1350kg assen onder dus ruim bemeten want het totaal wat ze aankunnen is dan 4050 kg.
De aanhanger was ooit voor bloemenkarren, en nu dat ik hem in bezit heb, heb ik er een vast interieur inztitten, dus weegt hij altijd
hetzelfde want er komt dus geen lading meer in. Hij weegt nu 2400kg, dus peanuts voor die torsieassen, maar ook een stuiterbak,
want bv bij rotterdam heb je een paar verzakkingen in de snelweg waar als ik daar met 90kmh overheen zou gaan, de vooras gewoon
met de wielen vd grond komt, en dit wijt ik dan aan de ruim overbemeten draagkracht vd assen, en dat de rubbers gewoon keihard zijn,
want het is geen jonkie meer, en zou ik eens op een weegbrug moeten gaan staan, om te kijken hoeveel gewicht alleen op de vooras
drukt, en dan zou ik die vooras naar achteren kunnen doen en de nieuwe voorop, en dan niet een van 1350kg maar een van 900
of 1000kg, in de ik denk wel logische veronderstelling dat het gestuiter dan afgelopen is.
Als ik dan nu ook een stoep afrijd, dan veert de vooras ook voor geen meter, want het wiel dat dan van de stoep af is, hangt dan gewoon in
de lucht en het andere wiel dan toch eigenlijk (gedeltelijk) moet inveren omdat die dan het hele gewicht te verwerken krijgt?

peter sprinter

Geplaatst door peter sprinter (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

kaleido 1 (1620) PRO, 10 jaar geleden

Zul je wel het kenteken aan moeten laten passen , omdat dit niet meer klopt , dus keuren bij de rdw.

peter sprinter (0), 10 jaar geleden

Dat snap ik dan niet want ook al zou ik een 900kg as nemen, dan nog kom ik op 3600kg uit, dus nog meer dan genoeg dan
het totale gewicht incl. laadvermogen. Sterker nog, het kenteken spreekt van een 2 assige aanhanger, en bij tandemas caravans
staat er dan maar 1 as op het kenteken, en dat is omdat de assen dan zo dicht bij elkaar staan dat ze als 1 beschouwd worden.
Verder mag er van mij ook een apk plicht voor aanhangers van 750kg tot 3500kg komen, want ik weet zeker dat meer dan de helft
wel problemen heeft met de remmen, oplooprem en verlichting.
Verder ben ik zelf eens door het oog vd naald gekropen, want ik kocht ooit een schamelaanhanger erbij, en eenmaal thuis aangekomen, ben ik die eerst gaan schoonspuiten omdat het nogal een modderige zandbak was, en toen zag ik dat de draaikrans nog maar met 2 vd 8 boutjes aan het onderstel vast zat, want de metalen balken waar de overige 6 aan vast zaten, waren allemaal afgescheurt, en de balk waar de 2 resterende boutjes inzaten, was voor 70% afgescheurt, dus door het oog vd naald is dan nog héél erg voorzichtig uitgedrukt. En dan te bedenken dat ik die aanhanger van ex politieagenten heb gekocht.
Anyway, als die apk plicht voor die categorie er zou komen, dan zouden de aanhangerboertjes het stervensdruk gaan krijgen.
Dat is een ding wat zeker is.

kaleido 1 (1620) PRO, 10 jaar geleden

Staat er op je kenteken geen gewicht genoteerd voor je vooras , as 1 , als je daar dan een lichtere as monteerd als op het kenteken staat , ga je volgens mij de mist in met je redenatie.

peter sprinter (0), 10 jaar geleden

Hoi kaleido,
Ik heb even gekeken en dat staat er inderdaad op. Dus dat word maandag even bellen met de rdw.

peter sprinter (0), 9 jaar geleden

ik heb gewoon een nieuwe as van het juiste gewicht gekocht en die er onder gehangen, dus probleem opgelost.

kaleido 1 (1620) PRO, 9 jaar geleden

prima.

peter sprinter (0), 6 jaar geleden

Vergeten aan te vinken dat het opgelost is, dus bij deze

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Algemeen Overig of stel zelf een nieuwe vraag.