Algemeen: te weinig remwerking

L.S.,
Ik ben materiaalman van de Stichting Huifbedrijden Hoeksche Waard; wij rijden met een huifbed voor gehandicapten (zie www.huifbedrijden.hoekschewaard.nl); het huifbed wordt door paarden getrokken en de voetbediende trommelremmen werken nauwelijks; de kabelbediende handrem op dezelfde trommelrem werkt goed; Bij een revisie zijn de remschoenen en de lagers vernieuwd; daarnaast is de remleiding vernieuwd (1 leiding met T-splitsing naar de wielen), verlegd en ingekort, en het remolie-reservoir toegankelijk gemaakt ; Naar mijn idee is de verhouding tussen de remcilinders in de wielen en de (hoofd)remcilinder die door de voetpedaal wordt bediend niet goed.
De rem is erg hard. Je hebt nagenoeg geen slag voordat je (geringe) remweerstand voelt.
Als je een kleinere boring hebt in de hoofdremcilinder, heeft dat verschillende gevolgen.
1) door de kleinere boring bereik je bij dezelfde pedaalkracht een grotere remdruk en dus ook een grotere remkracht waarmee de remschoenen tegen de trommel drukken;
2) door de kleinere boring moet je een langere slag maken, voordat er voldoende olie is verplaatst om de remschoenen tegen de trommel aan te laten komen; dit ervaar je als een langere slag van het rempedaal; en 3) door de grotere remdruk zullen de olievoerende onderdelen meer oprekken (waarschijnlijk zal dit effect gering zijn).; ik heb geen gegevens van de hoofdremcilinder; als ik aanneem dat de boring van de hoofdremcilinder gelijk is aan de diameter van de stang die de hoofdremcilinder in gaat, hoe vind ik een geschikte hoofdremcilinder met een diameter van bijv. ca. 7 mm?

Ronald Buist

Geplaatst door Ronald Buist (0) , lid sinds 5 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

kaleido 1 (1610) PRO, 5 jaar geleden

Ik denk dat het zo simpel niet is , maar voordat de aanpassingen gedaan zijn , werkte het toen wel goed ?
De lengte van je rempedaal tov je drukstift/stang die de hoofdremcilinder bediend , mede de hoek tussen je drukstift/stang en hoofdremcilinder zijn ook bepalend voor de kracht.
Maak eens een foto van de situatie.
Wat is nu de diameter van de hoofdremcilinder en van de wielremcilinders ?

Ronald Buist (0), 5 jaar geleden

L.S.,
Bijgaand een foto; ik heb inmiddels kunnen achterhalen dat de boring Ø17.5 mm is; als ik een hoofdremcilinder zou hebben die bijv. 70% hiervan is, dus ca. 12 mm, zou de werking moeten verbeteren.;

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Algemeen Overig of stel zelf een nieuwe vraag.