Algemeen: Airco afpersen

Goedendag
Mijn naam is frank en heb de volgende vraag waar Tot nu toe niemand het juiste antwoord heeft
Ik doe het al 15 jaar en regen alle wetten in facumeer ik nooit hierdoor kan ik sneller werken en nog nooit een probleem gehad waar ik nu tegenaanloop is waarom niet afpersen met perslucht met een vochtventiel ertussen moet dat toch kunnen tot nu toe niets over gevonden behalve het gebruikelijke misschien iemand met ervaring en een beetje eigenwijs zoals ik
Groeten Frank'AutoAirco onderhoud te almere

frankh1

Geplaatst door frankh1 (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

Punt (35) PRO, 5 jaar geleden

Bij vacuum trekken kook je eventueel vocht uit het systeem . Hetzelfde als bij raamreparatie.

Bij öns "apparaat kon je de hele handeling automatisch instellen zodat je er geen omkijken naar had.

Afpersen kan ook met stikstof maar bij een keer de manometer vergeten terug te draaien bij het wisselen van de gasfles en je bent weer een ervaring rijker.

Succes.

ofstone (0), 5 jaar geleden

In een fles met stikstofgas zit zo goed als verwaarloosbaar geen vocht waardoor je geen vocht toevoegt aan het systeem, welke je met vacumeren er weer uit moet proberen krijgen.
Vocht vormt samen met de hygroscopische compressor olie een zuur wat de airco onderdelen aantast. Er zit niet voor niets een filter met een beperkte hoeveelheid vocht absorberend middel in het systeem.
In werkplaats perslucht zit heel veel meer vocht en bovendien olie nevel, ook al gebruik je een vochtafscheider.
De airco afpersen met perslucht hoort dus niet, maar als je lang goed diep vacumeert zal het wel meevallen.

Maar goed, vacumeren doe je niet en dat is wellicht nog slechter. Met diep vacumeren en een goed onderhouden vacuümpomp kun je vocht uit het airco systeem onttrekken, maar ook belangrijk, vacumeren zorgt er voor dat er geen andere gassen in het systeem achterblijven.
De lucht/stikstof die achterblijft in het systeem wordt niet vloeibaar zoals het kouddemiddel en blijft in de condensor "hangen" waardoor de koelcapaciteit van de condensor afneemt met slechtere prestaties en hogere werk drukken tot gevolg.

frankh1 (0), 5 jaar geleden

Bedankt voor de reacties hier kan ik wat mee voor alle duidelijkheid ik ben 15 jaar geleden begonnen met auto airco heb een stek diploma gehaald apperatuur aangeschaft een heel veel auto,s gedaan (dus veel omzet gehad)
Maar een ding begreep ik niet a het vaccumeren b het afpersen met stikstof
Nog nooit heeft iemand daar een overtuigend aanwoord op gegeven tijdens een apk heroriëntatie sprak ik een airco specialist en hij vertelde hij vacumeerde nooit omdat er teveel tijd in ging zitten en hij deed dit al heel lang en nog nooit een auto terug gehad met een probleem ik heb het ook 11 jaar niet gedaan nooit problemen gehad ik ben nu met pesioen maar ga Door met airco als eenmanszaak bedrijf een fles stikstof met toebehoren kost mij 250 euro en gebruik het eigenlijk alleen bij een leeg systeem even 5 bar erop zetten om te kijken of de condensor lekt bij een wat oudere auto vacumeren heb ik nu alle tijd voor groetjes frank

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Algemeen Overig of stel zelf een nieuwe vraag.