Audi A3: Egr N18 2.0 Fsi

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine

Hallo,
Mijn EGR klep schijnt defect te zijn.Kreeg namelijk waarschuwingslampje uitlaatgassysteem.
Dealer zegt vervangen.dikke 300 euro.
Mijn vraag is; de auto loopt perfect.geen rook of andere afwijkingen.Helpt schoonmaken alleen?Ben handig en kan eventueel zelf een nieuwe plaatsen.Iemand een adres voor nieuwe EGR's?
Alvast bedankt!

Wicky10

Geplaatst door Wicky10 (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi A3? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

jan T (10) PRO, 13 jaar geleden

waarschijnlijk niet maar proberen kun je het altijd zeker als je het zelf doet vervangen kun je hem altijd nog.

groetjes jan.

Wicky10 (0), 13 jaar geleden

Het is een benzine.Net een ton gelopen dus echt vuil kan ie niet zijn denk ik.Las net iets van een kunststof tandwieltje dat defect kan gaan.
Maar ja het blijft vreemd dat ik er niets van merk.

jan T (10) PRO, 13 jaar geleden

klopt daar breekt dan neen tandje af hebt dat al vaker gezien als dat zo is helpt schoon maken natuurlijk niet.

groetjes jan.

RJSL86 (0), 13 jaar geleden

Heey Wicky,

Precies hetzelfde probleem met de mijne. Uit ervaring weet ik dat schoonmaken helpt, maar niet lang. De mijne heb ik drie keer schoongemaakt en telkens weer opnieuw het tandwieltje iets verdraaid zodat de kapotte tanden niet gebruikt worden. Nu heb ik er dus één zonder tanden...
Heb via onderdelenlijn een andere gevonden, ondereelnummer: 06F 131 503 B. Jij hebt waarschijnlijk net als ik een AXW motor waar een 06F 131 503 A in hoort. Ik kom er zo achter of de B het doet, zou wel moeten. Ze hebben waarschijnlijk in 2005 een update erop uitgevoerd zodat ie minder snel vastloopt.
Hoop dat je er wat aan hebt anders hoor ik het wel.
Gr Robin

P.s. de mijne heeft pas 106000 km gelopen.......

RJSL86 (0), 13 jaar geleden

Even een update, de nieuwe EGR klep erin en alles werkt nog zoals het hoort. Nu maar hopen dat deze niet ook tanden gaat slijpen...
En even voor de duidelijkheid: De eerste originele EGR klep heeft als artikelcode 06F 131 503 A en de vervangende (ook origineel, maar vanaf 2005) 06F 131 503 B.
Succes

Wicky10 (0), 13 jaar geleden

Hey Robin,Thanx man!
Fijn dat je zo duidelijk bent.
Had inmiddels al gelezen dat die b-versie ook nog kunststof tandwieltjes heeft????
Wat het een gemakkelijk klusje het uitwisselen?
Jammer dat ik nu druk ben sta te trappelen om hem eruit te halen.
Nogmaals bedankt!

RJSL86 (0), 13 jaar geleden

Fijn dat mijn advies helpt.
Waarschijnlijk hebben ze de samenstelling van het plastic veranderd, waardoor het beter tegen hitte bestand is.
Via onderdelenlijn.nl heb ik de mijne gevonden in Groenlo, voor mij 100km rijden. Voor een nèt prijsje van €70.
Het erin zetten duurde ongeveer een uurtje. Benodigdheden Imbusdop 5 en 6, dop 18, verlengstukjes, ratel en waterpomptang.
Je moet net weten waar alles vast zit, maar het spreekt voor zich.
Het plaatje klopt met welke wij erin hebben. Voor die prijs heb je wel een mooie nieuwe, ik had een tweedehandse voor de helft. Het is maar wat je zelf wil.
Als je er een gevonden hebt kun je een prive mailtje sturen voor uit/inbouw tips.
Succes

Wicky10 (0), 13 jaar geleden

Hallo,
Vandaag de klep eruit gehaald.Is een andere dan jij opgeeft.06F 133 062.Tandwieltjes zijn perfect in orde!
Wat wel opvalt is dat ie niet helemaal sluit.Maar dat kan zo te zien mechanisch niet anders.
Iemand nog een ander idee?

RJSL86 (0), 13 jaar geleden

Heey Maurice,

Wat ik op google vind op dat artikelnummer blijkt een gasklep te zijn. Ik hoop dat je niet de verkeerde gaat vervangen. De gasklep zit naast het luchtfilter. De egrklep zit aan de achterkant van het blok als je voor de auto staat. Loopt een slangetje naar het koelvloeistofreservoir.
Ik hoor wel of het gelukt is.
Gr Robin

Wicky10 (0), 13 jaar geleden

Robin,ik schaam me dood!
Was inderdaad de gasklep.
Heb de EGR opengemaakt.Inderdaad tandwiel kapot.Heb het verdraaid zodat het weer even werkt.
Hoe krijg je de storing weg?Accuklem los?

RJSL86 (0), 13 jaar geleden

Het tandwieltje draaien werk maar een tijdje. De storing kun je wissen bij een garage of iemand met VAG-com. En daarna zal het helaas opnieuw ingeleerd moeten worden. Het beste is ff zoeken op het artikelnummer van de 06F 131 502 B bij bijvoorbeeld onderdelenlijn. Succes ermee.
Gr

lensyadem (0), 6 jaar geleden

ERGjklep gewoon electronisch uit laten schakelen en afdoppen. Kost ongeveer €180 en je bent overal vanaf. De gehele inlaat kan vervuilen, als de klep niet helemaal dicht gaat met alle gevolgen van dien. ERG klep dient om in de stad NOx uitstoot te verminderen. Het is een volkomen valse milieu maatregel. Afgassen terug voeren naar de inlaat, hoe verzinnen ze het??? De motor raakt vervuild, de katalysator krijgt het zwaar voor z'n kiezen, de motor gebruikt meer brandstof, dus meer CO2, fijnstof en ook CO uitstoot en dat allemaal voor dat beetje NOx. Tel uit je verlies. Op de grote weg staat de klep dicht als juist de NOx uitstoot het groots is. NOx (NO of NO2) is het oxyderen van stikstof en het proces vindt plaats bij temperaturen vanaf ongeveer 1500 a 1600 graden Celcius, dus bij vollast en hoge snelheid. En dan moet de klep dicht staan, begrijp jij het???, ik niet.

oldford (0) PRO, 6 jaar geleden

Bij vollast wordt eventuele Nox verwijderd door de drieweg katalysator. Dus dat op dat moment de EGR-klep dicht is, kan geen enkel kwaad.
Als de EGR-klep wel open zou staan, ga je klagen dat je vermogen mist.

lensyadem (0), 6 jaar geleden

Lijkt mij ook wel, niet op de datum gelet, maar het is dan wel zo netjes om de storing af te melden met de gevonden oplossing zoals forumleiding graag wil.

Hans4040 (305) PRO, 6 jaar geleden

Inderdaad...maar daar blijft het vaak bij.
Wij sturen heel vaak mailtjes naar deze mensen en vaak komt er dan wel een antwoord.
Maar ja...soms ook niet.

Bedankt voor je reactie.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A3 of stel zelf een nieuwe vraag.