Audi A4 AVANT 2005: Audi A4 zuigerveren vervangen

  • nabbel @ 05/12/2018, 16:11

    Audi A4 AVANT
    bouwjaar: 2005
    brandstof: benzine
    motorcode: ALZ
    transmissie: handmatig
    cilinderinhoud: 1600cm3
    vermogen: 75kw

    Hallo allemaal,

    Sinds een jaar rij ik in een Audi A4 avant uit 2005 met een 1.6 benzine blokje (motorcode: ALZ).
    De auto heeft de gehele tijd behoorlijk wat olie verbruikt (1L per 1000km ongeveer). Sindsdien ongeveer 7000km gereden.
    De auto loopt goed maar geeft sinds kort ook een foutmelding over de katalysator, er moet dus echt wat aan gebeuren.
    Ik heb inmiddels de carterventilatie gecontroleerd (niet verstopt), motor geflusht en twee weken geleden de klepsteelrubbers vervangen, helaas zonder effect.

    Er zit dus zover ik weet nog maar één ding op, de zuigerveren vervangen. Mijn vraag is of iemand weet of dit kan zonder de motor er uit te lepelen.
    Ik heb onder de auto gekeken en het achterste gedeelte van het carter loopt iets onder het subframe, kon zo niet inschatten of dit een belemmering vormt..

    Welke handige audi monteur heeft hier een antwoord op?

    Gr,

    Bram




  • P. Kelder @ 06/12/2018, 12:51

    Met alleen zuigerveren ben je er niet, velen zijn je voorgegaan zonder resultaat.
    In dit geval, spreek uit ervaring en wil je het echt en goed oplossen dan zit je vast aan een gereviseerd onderste draaiende gedeelte. (onderblok)

    Of het nog haalbaar is........

    Grt. Paul

  • nabbel @ 12/12/2018, 17:03

    Olieverbruik komt door vastzittende, versleten of gebroken zuigerveren. Of eigenlijk met name de olieschraapveer. Waarom moet het blok verder gereviseerd worden? Nieuwe lagerschalen etc gaat toch echt niet helpen aan minder olieverbruik.

    Mvg, Bram

  • kaleido 1 @ 12/12/2018, 19:37

    Denk ik dus wel , veel speling , dit moet je in verhouding zien natuurlijk , op je drijfstang en krukaslagers geeft ook meer olie belasting op je cilinderwanden , zuigerveren krijgen dit dan niet weg , tevens bestaat de kans op gepolijste cilinderwanden door de zuigerveer problemen die er nu zijn , dus honen is waarschijnlijk noodzakelijk en afhankelijk van slijtage /ovaalheid , misschien wel een overmaat zuiger , dus boren.
    Het is zomaar een senario.

  • nabbel @ 12/12/2018, 20:45

    Waarom zou er veel speling zijn op de drijfstang en krukaslager? De auto heeft 183.000 gelopen. Niet heel weinig, maar toch ook nog niet echt veel. En dan hadden gelijke auto's toch ook door veel speling hoog olieverbruik moeten hebben..?

    Cilinderwanden heb ik trouwens bekeken en die zijn niet beschadigd / gepolijst.

    Mvg, Bram

  • kaleido 1 @ 12/12/2018, 21:14

    Je ziet het wel als de zuigers er uit zijn , hoe de lager schalen en zo zijn , is de hoonstreep nog zichtbaar op de cilinderwanden ?

  • nabbel @ 12/12/2018, 21:28

    Ik lees me nu nog meer in en zie inderdaad dat er meer bij zou kunnen komen kijken.

    Ik heb via het bougie gat gekeken en de honingstrepen zijn nog duidelijk zichtbaar. Ze ogen ook dof en niet glanzend.

  • P. Kelder @ 13/12/2018, 11:17

    Een revisie onderblok is uiteindelijk beter dan origineel. Dit is echt de enige oplossing wil je het forse olieverbruik oplossen.
    Een revisie onderblok wordt gemonteerd met gemodificeerde zuigers ect......

    En ik begrijp, natuurlijk wil je de kosten in de hand houden maar in dit geval bied een halve oplossing geen soelaas.
    Dit type motor staat hierom bekent. Het is goed aanpakken of helemaal niets aan doen.

    Grt. Paul

  • nabbel @ 13/12/2018, 16:08

    Beter dan nieuw af fabriek?

    Wat bedoel je met gemodificeerde zuigers?

    Ben je niet in de verwarring met de 1.8 en 2.0 TFSI motoren? Deze motor staat toch niet bekend als olieverbruiker..

    Mvg, Bram

  • P. Kelder @ 13/12/2018, 16:52

    Een gereviseerd onderblok is beter dan een fabriek nieuw onderblok.
    Zoek even op google ALZ Olieverbruik. Leesvoer voor een heel weekend.

    Grt. Paul

  • nabbel @ 13/12/2018, 17:46

    Ik vind wel wat, maar ook niet heel veel.
    Enfin, gemodificeerde zuigers dus. Zuigers met hogere olieschraapveren?

    Maar dit blok heeft er dus ook last van..
    Heb je zo een blok als eens onder handen gehad dan?

    Gr, Bram

  • P. Kelder @ 13/12/2018, 19:48

    Revisiebedrijf geeft te kennen een gemodificeerd blok te leveren, wat ze precies hebben aangepast heb ik in al die jaren als VW & Audi monteur nooit gecontroleerd.
    De wagens die ik ken hebben nagenoeg allemaal dezelfde klachten. De meeste klanten gezien de hoge kostenpost deden niets met dit euvel.

    Slechts enkelen klanten, toen nog jonge wagens investeerde in een nieuwe motor of een ruildeel, een onderblok.
    Economisch, en gezien het bouwjaar 2005 lijkt mij dit niet haalbaar...... dat is niet aan mij.

    Grt. Paul

  • nabbel @ 13/12/2018, 20:26

    Snap ik inderdaad. Mijn ooms hebben een garagebedrijf en zelf kan ik aardig sleutelen.

    Het plan is dan om de reparatie zelf te doen aangezien een hefbrug, gereedschap en voorgeschreven aanhaalkoppels etc allemaal beschikbaar is.

    Het moet dan wel blijven bij vervangen van onderdelen zoals de zuigerveren, want ik ben ook geen ervaren motor reviseur:)

    Dat is dus nu een beetje mijn tweestrijd. Of zelf de zuigerveren vervangen en het is grotendeels opgelost of het niet doen. De motor elders laten reviseren wordt voor mij qua kosten inderdaad te hoog en zal ik niet gaan doen.

    Bedankt voor je info Paul!

    Gr, Bram

  • nabbel @ 01/01/2019, 15:00

    Afgelopen week de reparatie/revisie uitgevoerd. Zuigerveren zaten vol met kool. Katalysator en sensor waren helaas ook kapot. Zuigerveren, koppakking, katalysator, lagerschalen en bijbehorende bouten zijn vervangen. De auto rookt niet meer en de uitlaat wordt niet meer zwart:) heel blij mee. Goede afloop dus met succes, bedankt voor de hulp heren.

    Gr,

    Bram

  • Deze oplossing delen met anderen? Deel het:

Soortgelijke problemen? Zoek hier verder.

  • Carpardoo
  • Carpardoo
  • Hippored
  • obdpartners
  • Additievenshop Zijkant
  • Car interface