BMW 3-Serie: BMW E36 316I Coupe, 1994

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1600

Hallo

Mijn BMW heeft geen vermogen meer,

Hij slaat altijd aan, en stationair loopt hij opsig mooi.

alleen als je in de vrij gasgeeft, dan stottert hij en komt niet lekker in de toeren,, ook onder het rijden is hij niet vooruit te branden..

moter slaat niet uit..

wederom stationair loopt hij redelijk mooi..

Ik heb ojuist de kat eronder vandaan gehad, omdat die naar mijn gevoel verstopt zat,, dit was niet het geval,,

Wat het nu dan wel zijn?

Gr Jelle

jellebmw

Geplaatst door jellebmw (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

21 Reacties

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Misschien brandstoftoevoer?
Hoe oud is het brandstoffilter? Onlangs een keer de tank (nagenoeg) leeg gereden?

Aan het eind van de rail met injectoren zit de brandstofdrukregelaar. Daar zit een slangetje op.
Zit daar benzine in? Slangetje is heel?

Probleem is zowel met koude als met warme motor?

jellebmw (0), 13 jaar geleden

Odford

hoe oud het filter is weet ik niet,,

zal even kijken bij de brandstofdruk regelaar.
Vanochtend reed de auto normaal, gister noch meer naar duitsland geweest niks aan de hand,, vanmiddag starte ik hem en dit probleem

de tank is weleens nagenoeg leeg gereden, er is in duistalnd getankt, ( super blei frei / of / blei frij )

dit probleem gebeurd ook soms bij de regen.

Gr Jelle

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Probleem met regen zou wijzen op kontakt/vocht problemen.

Vernevel in het donker met een plantenspuit bij draaiende motor een beetje water over de ontstekingsdelen (bobine, bougiekabels, etc.).
Zie of hoor je vonken dan moeten die onderdelen vervangen worden.

Benzinefilter kost je niet direct de kop, ik zou hem preventief vervangen.

jellebmw (0), 13 jaar geleden

Odford,

Bedankt, ik ga er morgen vroeg mee aan de gang, en zal even laten weten hoe het afloopt;)

Gr Jelle

GJBAutos (0) PRO, 13 jaar geleden

Als ie het alleen met regenachtig weer doet zou ik ook even kijken of de computer nog droog is. Zit achter de accu onder het raam.

gr Martin

rickgilze (0), 13 jaar geleden

Jelle,

ik heb met mijn 320I gehad dat de 'camshaft sensor' defect was. de auto had ook minder vermogen en liep stationair netjes, maar als je ietwat gas gaf in zn vrij dan ging dat stotterend (lijkt wel of ie dan zoekt naar de toeren). sensor vervangen en uiteraard DME memmory ereased EN foutcode gewist, auto start zelfs nu veel sneller en loopt netjes stationair en heeft iets meer pit.

uiteraard ook kijken of je DME niet in een zwembad zit!!
dat kan ook funnest zijn voor die dingen!

uitlezen zou dus ook een optie zijn!

gr rick

jellebmw (0), 13 jaar geleden

Ik heb vandaag van alles gedaan/gebrobeerd ( sloop onderdelen )

Luchtmassa meter
andere bobine met kabels
4 nieuwe bougies gekocht
de boel goed schoonmaken


Het probleem is nu alleen wanneer ik echt volgas heb,, als ik gemiddeld gas geef en lekker door wil rijden wil, kom ik wel redelijk vooruit,, zodra ik volgas geef en hoog in toeren kom, stottert hij en houd in.

( Odford ) Ik denk ook aan het benzine filter? maar een monteur zij dit kan bijna niet..

RickGilze ( camshaft sensor ) waar vind ik die?
DME waar vind ik deze (A)

GJBAutos, Meestal in de regen doet hij dit ook alleen slaat dan ook echt af.


Odford, het benzine filter,, waar vind ik die? Volgens mij ongeveer rechtonder de bestuurdersstoel, moet ik noch ergens om denken bij het verwijderen?



Even in het algemeen, het probleem verbeterd nu dus wel,, maar verdwijnt tot nu toe niet..

In iedergeval alvast bedankt voor de geschonken aandacht;)

Gr Jelle

jellebmw (0), 13 jaar geleden

Zonet starte ik de auto, had de moterkap open, en gaf gas,, er kwamen 2 vrij luide knallen uit de moter,,, en er vloog stof vanaf mijn K&N Filter,, het leek alsof er lucht door naarbuiten kwam,, maar dat moet niet kloppen..

Gr Jelle

rickgilze (0), 13 jaar geleden

je DME bevind zich thv de bestuurders zijde, zie afbeelding

je nokkenas sensor 'camshaft sensor' valt niet veel aan te zien, hiervoor moet je auto eerst uitgelezen zijn, wat die kanllen betreft, lijkt het op een te vroegen ontbranding, of naverbranding. maar heb je nog steeds dat ie in zn vrij stotterend optoert?

hierbij de foto van de locatie van de camshaft sensor

en een close up

rickgilze (0), 13 jaar geleden

waarom haal je een lucht massameter van de sloop?
jammer dat je sensoren gaat verwisselen zonder dat je er zeker van bent of er een fout code in je DME staat!
uitlezen kost €20 (varieeert van bij wie je gaat) en die sensoren kosten iets meer, zonder dat het ECHT resultaat heeft, bovendien na het verwisselen van een sensor moet je eigenlijk altijd de zelflerende gedeelte van je DME legen (erease adaption values)

jellebmw (0), 13 jaar geleden

Hallo,,

Het vreemde is nu,, dat het soms al wat beter gaat met de auto,, zo had ik er gister geen last van en vandaag doet hij het wel weer een beetje,,

Rickgilze, zal je even wat vertellen over mij:P Ik ben 19 Jaar en student, ik hou ervan met autos te knoeien, en heb een kennis bij de sloop opgedaan die mij die spullen zo meegeeft om te proberen;)

Dit scheelt me noch altijd de kosten van de garage en vind het leuk werk

Uitlezen lijkt mij wel de volgende stap, kan dat ook bij mijn bmw e36 uit feb 1994, m43 moter 1,6L?

Weet iemand anders misschien noch tip? de bmw houd noch steeds in bij volgas, rustig gas geven en dan is er geen probleem.

Gr Jelle

rickgilze (0), 13 jaar geleden

[quote=jellebmw]Hallo,,

Het vreemde is nu,, dat het soms al wat beter gaat met de auto,, zo had ik er gister geen last van en vandaag doet hij het wel weer een beetje,,

Rickgilze, zal je even wat vertellen over mij:P Ik ben 19 Jaar en student, ik hou ervan met autos te knoeien, en heb een kennis bij de sloop opgedaan die mij die spullen zo meegeeft om te proberen;)

Dit scheelt me noch altijd de kosten van de garage en vind het leuk werk

Uitlezen lijkt mij wel de volgende stap, kan dat ook bij mijn bmw e36 uit feb 1994, m43 moter 1,6L?

Weet iemand anders misschien noch tip? de bmw houd noch steeds in bij volgas, rustig gas geven en dan is er geen probleem.

Gr Jelle[/quote]
kijk das inderdaad een hoop kosten minder ;)
ik doe ook vrijwel alles zlef, soms haal ik het van de sloop en soms van BMW zelf.
en uiteraard vind ik het zelf ook leuk om te doen, vandaar ik de garage zo veel mogenlijk vermijd;)

knoeien met auto's ? dat klinkt niet erg positief, sleutelen aan auto's bedoel je vast ;)
als het goed is heb jij een Bosch DME geheugen. en kun je inderdaad gewoon uitlezen.

inhouden bij volgas? dus als je plankgas geeft lijkt er een dood punt vanaf een bepaalde toeretal te zijn????


overigens over de Camshaft sensor, die grijze aluminium uitsteeksel is de Vanos (heb jij niet) maar daar achter zit de zwarte sensor. maar bij een M43 weet ik het niet precies waar de camshaft sensor zit.
was de DME wel droog?

gr Rick

jellebmw (0), 13 jaar geleden

Rick,

Ik heb even wat fotos gemaakt,

Ook even een foto van mijn motor, en misschien dat iemand noch iets kan aanwijzen,

Ik hoop dat er noch mensen zijn die enig idee hebben wat er mis is,
Foto 1,2 zijn dit de DME?

Foto 3 is van het motorblok, Ik heb al nieuwe bougies, ander bobine met kabels getest, en een andere LM-Meter.
Gr Jelle

GJBAutos (0) PRO, 13 jaar geleden

Als je nou gewoon even de accu eruit haald en het deksel achter de accu lost haalt. Computer eruit halen (=DME) en kijken of daar vochtig is. Zoja DME laten drogen en hopen dat ie niet kapot is. Daarna acht de cilinder kop kijken of je daar ook een rubberslang uit het schutbord steekt. Deze weghalen en kijken of die verstopt zit.

gr Martin

jellebmw (0), 13 jaar geleden

Ga nu meteen kijken, ;)

rickgilze (0), 13 jaar geleden

[quote=jellebmw]Ga nu meteen kijken, ;)[/quote]
foto 1 is je aansluitsokkel voor uit te lezen (diagnose stekker)
foto 2 is verbindings stekker tussen DME en zekeringen/ relay box.

DME betekent Digital Motor Electric. ofwel digitale motor regeleenheid of wel, de brein en aansturings module van je injectie/ontsteking.

deze meet de hoeveelheid en temperatuur van de inlaat lucht. bepaald (word gemeten door nokkenas en krukas sensor) de openingstijd van je injectie,

deze DME worden nog al eens vochtig/nat door verstopte regengootje loopt er wat water naar je DME, en dat kan wel eens wat spannende vage storingen veroorzaken. want water en stroom gaan niet samen ;)

gr rick

jellebmw (0), 13 jaar geleden

Hee,

Ik heb even bij de DME gekeken, en hij is op wat stof na, geheel droog..

Mijn opties zijn noch,

1' Het benzine filter, zijn er meer die dit met me eens zijn?

Dit verklaart voor mij in iedergeval het inhouden bij volgas. Omdat het filter dan de benzine niet kan verwerken.

2' Of toch een vacuum lek?
Op welke slangen moet ik dan speciaal letten? De dikke slang achter de LM-meter is net nieuw, en de slang achter de cilinderkop ook (carter ontluchting).

Ik heb dus nu de

bobine nagekeken,
bougie kabels
4 nieuwe bougies
LM-Meter
DME is droog

Lees net det dat ik noch vergeten ben de buis natekijken achter de cilinder kop. (waar dient deze voor)

laatste optie is toch uitlezen, maar stel dat er niks uitkomt?

gr Jelle

jellebmw (0), 13 jaar geleden

Hee,

Ik heb even bij de DME gekeken, en hij is op wat stof na, geheel droog..

Mijn opties zijn noch,

1' Het benzine filter, zijn er meer die dit met me eens zijn?

Dit verklaart voor mij in iedergeval het inhouden bij volgas. Omdat het filter dan de benzine niet kan verwerken.

2' Of toch een vacuum lek?
Op welke slangen moet ik dan speciaal letten? De dikke slang achter de LM-meter is net nieuw, en de slang achter de cilinderkop ook (carter ontluchting).

Ik heb dus nu de

bobine nagekeken,
bougie kabels
4 nieuwe bougies
LM-Meter
DME is droog

Lees net det dat ik noch vergeten ben de buis natekijken achter de cilinder kop. (waar dient deze voor)

laatste optie is toch uitlezen, maar stel dat er niks uitkomt?

gr Jelle

jellebmw (0), 13 jaar geleden

Hee,

Ik heb even bij de DME gekeken, en hij is op wat stof na, geheel droog..

Mijn opties zijn noch,

1' Het benzine filter, zijn er meer die dit met me eens zijn?

Dit verklaart voor mij in iedergeval het inhouden bij volgas. Omdat het filter dan de benzine niet kan verwerken.

2' Of toch een vacuum lek?
Op welke slangen moet ik dan speciaal letten? De dikke slang achter de LM-meter is net nieuw, en de slang achter de cilinderkop ook (carter ontluchting).

Ik heb dus nu de

bobine nagekeken,
bougie kabels
4 nieuwe bougies
LM-Meter
DME is droog

Lees net det dat ik noch vergeten ben de buis natekijken achter de cilinder kop. (waar dient deze voor)

laatste optie is toch uitlezen, maar stel dat er niks uitkomt?

gr Jelle

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Heb je al eens de brandstofopbrengst gemeten? Dat kan je theorie over een benzinetekort bij volgas bevestigen of ontkennen.
Moet je wel NA de brandstofdrukregelaar meten - dus retour los. Pomp 30 seconden laten draaien en opbrengst in een maatbeker bekijken.

Dieter123 (0), 5 jaar geleden

Wat was hier ooit de oplossing voor geweest?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.