BMW 3-Serie: E90 Lang starten bij afgekoelde (geen koude) motor?

Bouwjaar: 2009, Brandstof: Benzine, Motorcode: 318i

Mijn E90 met n43 motor heeft vaak last van lang starten (+- 5 sec) voordat de motor aanslaat. Dit komt vooral vaak voor indien de auto enkele uren heeft stilgestaan. Bij warme (< 1 uur stilstaan) of een koude (>10 uur) heeft de auto dit probleem nooit. De dealer heeft inmiddels het volgende vervangen:

- brandstofpomp
- brandstoffilter met benzinedrukregelaar
- nieuwe injectors
- bobines
- bougies

Update (vervolg):
- temperatuursensor


De auto geeft geen foutcodes, enkel een NOX melding, echter deze is 2 jaar geleden al eens vervangen. Het enige probleem wat de auto verder heeft is een lekkende ontluchting van de brandstoftank, indien deze meer dan de helft vol wordt getankt, druppelt er benzine onder de auto. Wellicht dat dit er iets mee te maken kan hebben? Zelf heb ik zitten denken aan de krukassensor of temperatuursensor, echter geven deze geen foutcodes.

Hopelijk kan iemand mij verder helpen, zodat ik het zelf aan kan pakken gezien de dealer hier ook niet verder mee komt.

Vriendelijke groeten,

Paul

Paul8584

Geplaatst door Paul8584 (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

23 Reacties

bmw purist90 (0), 9 jaar geleden

denk dat de dealer exact de waardes moet meten van bepaalde sensoren, lang en duur klusje, maar er kan wel een fout zijn in een sensor of meerdere.

een fout kan soms ook binnen de marges bevinden voordat hij uberbaupt een fout aangeeft op de testkast en dashboard.

ik heb dit soort geintjes wel meegemaakt met volkswagens en audi's in het verleden... geen fout aangegeven, maar toch een slechte motorloop.

en als je naar de bmw dealer zelf gaat kunnen hun heus wel de juiste diagnose stellen, maar dit zijn wel nare klusjes waar vaak overheen wordt gekeken.

Paul8584 (0), 9 jaar geleden

Hartelijk dank voor je reactie. Zou het überhaupt een (krukas of nokkenas)sensor kunnen zijn, deze zou dan toch ook moeten haperen bij een warme of een compleet afgekoelde motor? Het startprobleem komt enkel voor tussen 1 en circa 9 uur stilstaan.

Paul8584 (0), 9 jaar geleden

Gezien de auto geen foutcodes geeft moet er enigszins op de gok wat vervangen worden. Gezien het een temperatuurkwestie is, is de temperatuursensor vervangen. Na een week proefrijden is gebleken dat ook dit niet de boosdoener is.

Inmiddels de accu gemeten, deze blijkt na het uitzetten van de motor na enige tijd te zakken naar 11.5V. Inmiddels een nieuwe accu besteld. Gezien het probleem zich ook voordoet in de zomer na een lange rit, ook waarbij het start-stop systeem vindt dat de accu voldoende geladen is zal ook dit waarschijnlijk geen effect hebben op het startprobleem.

beemerke75 (0), 9 jaar geleden

Beste paul,
wat is je kilometerstand ??
De N43 motor is bekend met een distributie ketting die rekt!!!!
Tussen de 40 en 60000km en te weinig onderhoud komen deze problemen voor
je kan je distributie laten controleren maar is wel wat werk maar ben je zeker dat dit je probleem
is of niet maar ben er redelijk zeker van dat dit je probleem is

Paul8584 (0), 9 jaar geleden

Bedankt voor je reactie, stel het is de ketting, hoe kan dit invloed hebben op enkel een lauwe motor? Het probleem komt nooit voor als de auto compleet afgekoeld is of nog heel warm.

Inmiddels de accu vervangen, het was nodig gezien de start stop functie bijna niet mee werkzaam was. Helaas heeft ook dit geen invloed op het startprobleem gehad.

Volgende stap wordt wellicht de krukas- en nokkenassensor. Zou dit zin hebben ook al zitten er geen foutcodes in het systeem?

bmw purist90 (0), 9 jaar geleden

een slechte ketting ofwel een uitgerekte ketting geeft inderdaad veel problemen,

denk hierbij aan verkeerde pulsmomenten naar je computer toe, zoals nokkenas en krukas sensoren.

je verbranding in je motor werkt ook niet helemaal zoals het hoort, namelijk je timing in je motor deugt niet meer zoals BMW dat heeft gemaakt...

het spul moet tegenwoordig exact draaien, een beetje speling in je ketting kan je veel elende opleveren.

wat beteft een warme/koude/lauwe motor? een ketting heeft veel invloed qua temperatuur. ook de motorolie loopt hierlangs voor de smering.

als de auto uitstaat zakt de olie druk/olie zelf naar beneden toe, en heeft het even de tijd nodig om de nodige kiertjes weer te vullen met motor olie.

het is staal wat in je motorblok zit, staal veranderd qua structuur met temperaturen... denlk aan uitrekken en krimpen.

Paul8584 (0), 9 jaar geleden

Bedankt voor de toelichting. Het zou het inderdaad kunnen verklaren. Ik ben altijd wel wat voorzichtig met alles te vervangen, zeker een dure ingreep als deze buiten de garantie. Tegelijkertijd probeer ik met theorie de oorzaak te verklaren. Want de frequentie tijdens de zomer of winter maakt niet uit, ofwel de temperatuurverschillen lijken minder invloed te hebben dan de tijd; stilstaan tussen 2 en 8 uur. Alles hierbuiten geeft geen startproblemen. Ook het rijden gaat erg vloeiend, de motor draait erg soepel, geen toerentalwisselingen, geen inhouden, niets opvallends buiten het startprobleem wat af en toe voorkomt.

Wat moet er gedaan worden om te controleren of het aan de ketting ligt? Of moet deze sowieso samen met de spanner vervangen worden?

carlosvdk68 (0) PRO, 9 jaar geleden

Auto is van 09, niet zelf wat gaan proberen...vooral geen ketting vervangen...is bijna een dag werk bij de dealer, subframe naar beneden, carter eronderuit, balansassen op tijd..etc
En er is enig speciaal geredschap voor nodig, dit alles red je niet zonder dit gereedschap...heb er 'enig' ervaring mee...
De dealer weet hoe hij moet handelen qua ketting 'geval' bij een 09 auto, als de historie bekend is.

Paul8584 (0), 9 jaar geleden

Wat moet een dealer doen om te constateren dat het de ketting is? Zou deze hier dan ook een aantal uur onderzoektijd voor kwijt zijn? Want een ketting en toebehoren vervangen kost al gauw 1000 tot 2000 euro.

carlosvdk68 (0) PRO, 9 jaar geleden

Eerst gaan ze storingen lezen, als er storingen in staan mbt referentie krukas tov nokkenas is het al gelijk duidelijk, maar dat hoeft niet, dan gaat de klepdeksel eraf, en het timing gereedschap er op, dan wordt het wel alsnog duidelijk.

beemerke75 (0), 9 jaar geleden

als de ketting moest gerokken zijn gaat hij fouten op krukas en nokkenas aangeven en hoor je deze ratelen als hel!!!! Er zit een benzine temperatuursensor onder de inlaatcollector controleer deze zijn waarden eens kan zijn dat deze foute waarden aangeeft en daarom slecht start.Een ander probleem van deze motor is dat de kleppen vervuild geraken inlaatcollector demonteren en dan zie je dit onmiddellijk en geeft dan ook geen fout aan in geheugen.nox sensor geeft hij soms wel door slechte verbranding.

beemerke75 (0), 9 jaar geleden

Sensor lage druk 1 13537614317 men excuses is niet brandstoftemp sensor maar lagedruksensor die foute waarden aangeeft

Paul8584 (0), 9 jaar geleden

Hartelijk dank voor je reactie. De ketting twijfel ik ook aan, de auto is meerdere malen uitgelezen en geeft geen foutmeldingen met betrekking tot de nokkenassensor. Ook zijn er geen bijgeluiden en draait de motor verder zeer soepel zonder toerentalwisselingen.

De vervuilde kleppen in het inlaatspruitstuk, komt dat niet enkel voor bij diesels?

Verder heb ik met een diagnosetool de brandstofdruk gemeten bij een slechte start, de lage druk gaat direct naar 110psi, de hoge druk gaat direct naar circa 880psi, 2 sec later naar 1200 om uiteindelijk aan te slaan na 5 sec bij 1500psi, vervolgens is het stationair circa 2200 psi.

Ik weet niet hoeveel minimale hoge druk in psi of bar nodig is om aan te slaan?

beemerke75 (0), 9 jaar geleden

Als je een goed diagnose toestel hebt geeft deze de waarden aan die je moet hebben en wat de motor zelf geeft zo kan je zien of het correct is of niet

beemerke75 (0), 9 jaar geleden

Bij een diesel zijn dat de vlinder kleppen in de inlaat collector bij jou zijn het de inlaat kleppen van de motor bij deze lage verbrandings motors is dit ook een gekend probleem. Inlaatcolecter demonteren en dan kan je het zien. De collecter demonteren is niet zo'n gezellige klus!!

rover200vi (0), 9 jaar geleden

Hoort een beetje bij de auto, probeer maar eens bij een andere e90 die doet gewoon precies hetzelfde.

Paul8584 (0), 8 jaar geleden

Ondertussen toch weer een aantal keren een lange start gehad. Die inlaatcollector of spruitstuk, zitten daar deze kleppen in, meteen waar het spruitstuk op de inlaatkanalen van de motor geschroeft wordt? Ik kan op internet niets vinden over inlaatkleppen bij een N43 benzine motor, worden dit ook 'Swirl flaps' genoemd?

rover200vi (0), 8 jaar geleden

Zitten geen Swirl flaps in de benzine versie. Er is trouwens niks mis met jouw auto. Misschien ben je gewent dat de brandstof pomp al begint te draaien wanneer je de deur ontgrendelt maar het kan zijn dat dat niet zo is bij deze auto.

beemerke75 (0), 8 jaar geleden

Je heb geen vlinder kleppen op deze motor het zijn de inlaatkleppen in de cilinderkop die vervuilt zijn.
Is een gekend probleem bij deze lage verbrandingsmotors. Als je de inlaat collector demonteerd zie dit onmiddellijk.

JohnK (0) PRO, 8 jaar geleden

Beste Paul,
Ik heb het zelfde probleem al een tijd met mijn auto Bmw 320i automaat, n43 motor.
Heb ook geen enkele motorstoring en het gaat soms weken goed en dan in een keer start
hij weer een paar keer slecht ( dat wil zeggen dat hij er veel langer over doet als normaal om aan te slaan)
Als hij eenmaal draait dan loopt hij als een zonnetje!
De dealer zegt tegen mij het volgende, het kan in de hoge druk pomp zitten, of de bougies of de bobine, of de injectors. Maar zelf denk ik meer aan een ketting ook omdat hij de laatste tijd koud wat meer geluid maakt.
Maar voor hij meer geluid maakte was het probleem er ook al.
Ik ben dus heel erg benieuwd wat bij u de oplossing is of was!
Ik hoor graag wat van u.

beemerke75 (0), 8 jaar geleden

Hey Paul,
heb wat info opgezocht en kom tot vaststelling dat dit wel eens van je vanossen kan komen daarom dat hij geen fouten opslaat. Er is een site en heet Drvannos kan je veel info vinden en mail naar sturen met je probleem. Ben er zeker van dat dit de richting is waar je moet zoeken.
grtz Lesley

beemerke75 (0), 8 jaar geleden

www.drvanos.com

Paul8584 (0), 6 jaar geleden

Beste allemaal,

Helaas heb ik geen melding gekregen van de antwoorden op dit onderwerp. Inmiddels bezit ik de bmw nog en heb nog steeds dezelfde problemen. Hierbij is nog een probleem ontstaan namelijk het soms enorm inhouden van de motor na een tankbeurt waarbij de tank meer dan 60 procent gevuld is. Ik kreeg sterk het vermoeden dat beide problemen te maken zouden kunnen hebben met een vacuüm probleem. Ook is geconstateerd dat er bij een volle tank benzine lekte. Kortom de ventilatie slang boven op de tank leek de oorzaak gezien dit vaker voorkomt bij dit type. Deze slijt in de tunnel bij de wielkast. Deze slang is inmiddels vervangen en uiteraard was ook dit helaas niet de oorzaak. Kortom erg fijne auto nog steeds :-p
Ps. de krukassensor is ook vervangen, nog steeds geen foutmeldingen op een zo nu en dan Nox melding na (om de circa 8000 km)

Met vriendelijke groet,
Paul

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.