BMW 3ER REIHE: Lage motoroliedruk melding

Bouwjaar: 2010, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: N43B16A, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 90

Hallo, Hopelijk hebben jullie ervaring met of een verklaring voor het volgende:
Bij mijn eigen auto, E90 2010 107000 km. gaat bij het doortrekken tot 5000 RPM of boven 140, als motor goed warm is, display melding met rood olie kannetje aan. Als melding in display: Motor te stoppen. Als ik dan onmiddellijk stop, motor uit door 3 sec. stop/start ingedrukt en vervolgens direct weer start is en blijft melding weg. Tot, om na 5 km snelweg >140+ verder weer op te lichten. Motorolie peil staat op max. Motor loopt regelmatig, geen uitwendige lekkages te zien. Geen storingen in motormanagement?
Wat wel opvalt dat bij het willen uitlezen olie stand dit tot 3 min. duurt voordat groene motorblok en olie stand oplichten, dit bij stationair draaien.
Iemand idee wat dit kan zijn. 1e gedachte is oliedruk sensor. Maar waarom komt melding direct na opstarten dan niet terug.
Gr. Ron

Sleuteltgraag

Geplaatst door Sleuteltgraag (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

bmw320i2008 (0), 5 jaar geleden

Na de revisie hebben wij ook de sensor laten vervangen, dit kostte 80 euro.
Bij ons gaf hij eerst het rode kannetje aan, kort erna krijg je de melding 'motor direct stop zetten, oliedruk te laag!' De dealer gaf aan dat de sensor een verkeerde meting uitvoert, het valt te betwisten. Dit is naar mijn mening een riskante melding. Ik heb de 2.0 170 pk versie en ook na reviseren, sensoren vervangen hield de melding stand. Ik zou hem in ieder geval goed laten nakijken. De sensor gaf het bij mij niet voor niets aan.

Herman BMW (0) PRO, 5 jaar geleden

Heb je de auto ook uit laten lezen?
Zo ja is er een storing met betrekking tot, oliedrukregeling statisch 30C1?

Het is bekend dat de kettinggeleider kapot kan gaan en er brokstukken onderin het carter terechtkomen en in de aanzuigzeef gaan zitten en je oliedruk meldingen krijgt.

In zo'n geval wordt de complete distributie, aanzuigzeef en hydraulisch regelventiel van de oliepomp vervangen. Inclusief olie verversen.
Tevens wordt er gecontroleerd of de drijfstanglagers geen schade hebben opgelopen.

Sleuteltgraag (0), 5 jaar geleden

Zoals gemeld door Herman, ook bij mijn auto distributie geleider stuk en olie aanzuigbuis verstopt door kleine plastic delen. Ondertussen gerepareerd.

Sleuteltgraag (0), 5 jaar geleden

Het probleem van het aangaan van het olie druk lampje bleek een ernstige.
Door het oprekken van de distributie ketting was de geleider stuk geslagen en deze had om zijn beurt het olie opzuig kanaal verstopt. Dit verklaart ook na het uitzetten eerst wegblijven van de melding omdat dan de olie aanzuiging is gestopt. En de geleider resten terug zakten in het carter.
De lagerschalen zijn gecontroleerd. Gelukkig hierop geen droogloop sporen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.