BMW 3ER REIHE: De auto smoort en verbruikt veel olie.

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: N42B18A, Motorinhoud (cc): 1800, Vermogen (kw): 85

Hallo luitjes ik heb net in mijn auto een nieuwe distributie gezet met 240000 km op de klok want de geleider was in 3 stukken gebroken, en gaande weg heb ik nu zo'n 2000 km gereden en hij smoort telkens meer. Eerst was het zo nu en dan maar hij smoort nu bijna constant. En ik heb tevens een hoog olie verbruik en dan voornamelijk als ik een tijd stationair sta te draaien. Als ik dan weg rij heb ik een blauw olie gordijn en dan is het ook weer over. Het is net of hij de olie ff ergens opslaat en dan er uit gooit. Volgens mij zit alles goed en heb de carterpan schoongemaakt en er een nieuwe aanzuigbuis in gezet. Hij loopt verder ook netjes. Hoor en lees veel suggesties maar niet erg duidelijk. Met uitlezen geeft hij geen storing aan. Carter onluchting; katalysator; bougies ?
Hopelijk iemand die dit herkend groetjes Willem.

willem32

Geplaatst door willem32 (0) , lid sinds 10 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

kaleido 1 (1420) PRO, 5 jaar geleden

Wat bedoel je met smoort , wil hij niet op toeren komen loopt niet harder dan 50 100 120 ?
Olie verbruik kan katalisator doen verstoppen , uitlaatgassen kunnen dan niet weg bv.
Klemsteelhoedjes defect.
Carterventilatie verstopt .

willem32 (0), 5 jaar geleden

Hoi Kaleido 1 , hij komt wel op toeren maar sloom het lijkt dan net of je een hand op het luchtfilter houd zo'n geluid hoor je dan. Toevallig gisteren nog 240 km. gereden op de snelweg en als je constant rijd loopt hij gewoon goed.

Dieter123 (0), 5 jaar geleden

Dag Willem,

Heb je de auto al eerder gehad? Of ook pas aan het rijden ermee?
Dat olie verbruik zijn 9 van de 10x de klepsteelrubbers,, vooral roken na even stationair te draaien en gasgeven,
Over het inhouden mocht u de auto nu pas net hebben gekocht heeft de vorige eigenaar hoogswaaschijnlijk de kat laten stuk lopen ivm het olieverbruik, (mogelijk)
Als dit eigenlijk na de reparatie van uw ketting is zal het toch met de reparatie te maken hebben... carterventilatie aansluitingen of timing (timing niets te maken met de rook)

willem32 (0), 5 jaar geleden

Hoi Dieter ik heb de auto gekocht van een kameraad na dat de geleider was gebroken. Hij zelf had hem ook maar 4 maand. Nadat hij afgeslagen was en hij niet meer wou aanslaan heb ik hem overgenomen van hem. Maar er was iets meer aan de hand dan we dachten. Ik heb er nu ondertussen een 10 w40 olie een blikje BG RF-7 en een blikje BG MOA in gegooit en heb zo"n 1000 km gereden en heb vanavond zo'n 10 minuten stationair met een goede warme motor stil gestaan en als ik nu flink optrek rookt hij al niet meer dus dat probleem is al opgelost tot zover. Alleen het smoren doet hij nog wel maar de ene keer wat meer dan anders dus ik denk ook aan de kat. Dus ik denk niet direct aan de reparatie. Ik denk dat ik hem van de week ff ga open slijpen en dan de rotzooi er uit ga halen en dan ff kijken wat hij doet. Of ff de pijp voor de kat los draaien. Kan ik ook de verstopping met een uitstoot meting checken. Alvast bedankt voor de reactie.

Dieter123 (0), 5 jaar geleden

Met een emissie test? Ik denk niet dat je daar veel aan gaat zien? Correct me als ik verkeerd zit.... maar voordat je de kat open slijpt zou ik hem inderdaad even vooraan losnemen,,, en rijden maakt wel kabaal

willem32 (0), 5 jaar geleden

Ga ik van de week ff doen met een paar oordopjes in hahaha. Je hoort nog.

kaleido 1 (1420) PRO, 5 jaar geleden

De voorpijp iets oplossen zodat de gassen makkelijker weg kunnen is al genoeg.

willem32 (0), 5 jaar geleden

Hoi Kaliedo en Dieter123 ik heb de Kat. leeggehaald en hij smoort zo goed als niet meer . Ik zelf vind hem nog niet 100% maar het heeft wel degelijk geholpen. Bedankt voor het meedenken en de info Gr. Willem.

oldford (0) PRO, 5 jaar geleden

Tja, met de kat leeg heb je binnen no time een brandende foutlamp.
Ook zul je bij de eerstvolgende APK afgekeurd worden op een te hoog percentage CO.

Als de kat verstopt was, dan heb je nu alleen het gevolg van de storing(en) opgelost.
De echte storing is mogelijk nog steeds aanwezig en zal dus een volgende katalysator ook weer vernielen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.