BMW 518I: Komt niet hoger dan 2500 tpm ploft dan

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 1800

Onze e34 komt niet meer op toeren,,, ook zo in zijn neutraal vol gas geven niet hoger dan 5000 als koud is en 2.500 wanneer hij warm is, ploffen soms en backfire soms dan ook te horen. (Klinkt net alsof begrenZer in slaat) stationair perfect.

Wat ik al bekeken/ gedaan heb:

-Brandstofdruk tussen de 2.7 en de 3,2 volgens de boeken moet dit voldoende zijn.
-lambda werking volgens tester is goed, de -temperatuur van de motor geeft juist aan.
-Gecontroleerd op valse lucht.
-bougies vevangen
-temperatuur sensor los genomen (valt motor uit) dus reageerd wel.

Wat ik al gewisselt heb:
-bobineblok en
-bougiekabels
-lmm / verdeler
-kat los genomen
- viergasmeting co= 0% ???
Hc 4 lambda= 1.400

Ik heb de gasklep gecontroleerd deze gaat ver open met gasgeven ,,, het klinkt precies zo als er een toerenbegrenzer in zit.
Bij koude motor kan ik wel veel meer toeren maken dan bij warme motor...

Wie heeft nog tips om te controleren?

Dieter123

Geplaatst door Dieter123 (0) , lid sinds 9 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 5-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

20 Reacties

beemerke75 (0), 5 jaar geleden

Beste het kan misschien zijn dat je kat dicht zit en zo zijn uitlaatgassen niet buiten krijgt.
Benzine filter en pomp controleren kan zijn dat pomp tijdens rijden te weinig druk geeft
MVG Beemerke75

Dieter123 (0), 5 jaar geleden

Beemerke, bedankt voor de reactie maar zoals u kunt lezen is dit al gecontroleeerd.

Punt (35) PRO, 5 jaar geleden

Koud staat de motor in de verrijkte stand , vandaar dat de motor makkelijker op toeren komt .

Het lambda getal van 1.4 laat zien dat de injectie veel te arm wordt af geregeld . CO is o Daarom logisch!

Laat de ECU uitlezen op relevante waardes en vergelijk deze met de werkelijkheid.

Succes.

Dieter123 (0), 5 jaar geleden

Ik heb met de ista alles zelfs vergeleken zo ver ik kan komen in het oude systeem,,, want bijvoorbeel wanneer ik toeren ga maken om bijv toerentalsensor of lambda waardes te lezen werkt dit alleen stationair,,, denk dat dat aan mijn systeem ligt bij een eerdere ook al gehad...
Ik heb de brandstof druk voor de rail gemeten, is er een truuk om na de rail te meten? Ik bedoel de brandstofregelaar op de rail werkt op vacuuum dit functioneerd wel maar kon ik maar de rail zelf testen op genoeg opbrengst...

Punt (35) PRO, 5 jaar geleden

Nu is er wat meer duidelijkheid . Druk is belangrijk maar ook de opbrengst.

Heb niet gelezen dat je het brandstoffilter al hebt vervangen . De brandstof terug voer is echt een straal van betekenis.

De druk naar de rail kan je meten zonder circulatie en moet > 7 bar zijn. Even een paar keer contact aan en je weet het.

Als je de manometer in serie zet en je meet drukval bij toeren is de aanvoer niet toereikend.

Meet en verhelp de oorzaak te beginnen met het filter. Spoel deze eens uit in de tegenover gestelde richting en huiver .

Vr. Groet.

oldford (0) PRO, 5 jaar geleden

Punt, je geeft wel een heel hoge brandstofdruk. Volgens mij is deze nominaal 3,5 bar.
Dat is te meten door de vacuümslang los te nemen en af te doppen met draaiende motor.
Of inderdaad een paar keer contact aan zetten zonder dat de motor loopt.

Dieter123 (0), 5 jaar geleden

Oldfort ik denk dat Punt bedoeld zonder de retour dus wanneer je de retour dicht knijpt zeg maar??? Dit heb ik gedaan gaat inderdaad dan richting de 6,3 bar,,,

Oldfort welke vacuum slang is dat die van de drukregelaar op de rail?

oldford (0) PRO, 5 jaar geleden

Drukregelaar: https://i.ebayimg.com/images/g/t1wAAOSwC...
Vacuüm slangetje zit op het grijze tuitje.

Als je met draaiende motor deze los neemt moet de druk oplopen naar 3,5 bar.
Het slangetje moet je dicht knijpen of afdoppen, anders heb je daar valse lucht.

Dieter123 (0), 5 jaar geleden

ok, nee brandstoffilter had ik eigenlijk uitgesloten ivm de druk wat in mijn ogen goed is.... maar de raildrukregelaar heb ik toen niet afgedopt of dicht geknepen,,,
Dus in princiepe kan ik gewoon de vacuum slang dicht knijpen dat is voldoende....

Het moet zo iets zijn ,,, heb nog eens voor de zekerheid de nokkenassensor en de gasklepregelaar enz enz gewisselt met ander voertuig,,, helaas was de luchthoeveelheidsmeter niet het zelfde,,, ik weet dat deze vaak stuk gaan,,,, er is ook geen verschil (verbetering ) als ik de stekker los neem wel loopt hij dan slechter.
Geen storingen in systeem,,,
Wat ik nog niet heb kunnen wisselen omdat deze zo vast zat bij het ander voertuig is de krukassensor toerental opnemer,,, als deze het niet meer bij kan houden.... je weet maar nooit,,, dat is wat ik ook niet kan testen via mijn ista d wanneer ik 800 tpm maak stationair geeft hij sit aan maar zodra ik gas geef gaat alles naar nul... is bij bijna ieder voertuig zo....

Ik ga eens stoeien met de regelaar aanstaande maandag👍Bedankt alvast voor het mee denken

oldford (0) PRO, 5 jaar geleden

Het feit dat je niet kunt uitlezen ligt dan aan Ista.
Met andere testers kun je gewoon continue uitlezen onafhankelijk van het toerental.
Ik heb die dingen vroeger zo vaak uitgelezen met een Snapon tester.

Dieter123 (0), 5 jaar geleden

Het klopt inderdaad, dat wanneer ik de regelaar afdip en los neem de druk stijgt naar 3.5.
Brandstoffilter al vervangen,, ik kan niet veel testen met de tester met het toerental het werk trouwens met kabel nu goed,,,
Verdenk een beetje de krukassensor,,,,
Wanneer ik de nokkenassensor los neem heb ik geen verschil ook niet met starten? Weekt dus gewoon zonder??

Punt (35) PRO, 5 jaar geleden

Verdenk de krukassensor > waarvan dan ?. Deze werkt toch de motor draait .

De nokkenassensor dient er voor om de cilinder die in de inlaatstand staat van brandstof te voorzien.

Ook voor de volgorde van de ontsteking maar deze gaat vaak samen met de andere gelijk lopende zuiger !

Test zelf maar eens . Aanslaan duurt wel eens wat langer maar de motor slaat wel aan zonder nokkenas sensor.

Succes.

MJ (0) PRO, 5 jaar geleden

Met een rotte krukas sensor kan de motor wel rijdend uitvallen... en dan wil die niet meer aanslaan. Warm/koud is dan het probleem. Nieuwe sensor erin en alles is weer goed.

Dieter123 (0), 5 jaar geleden

Ik verdenk hem gewoon, ik wil het wel uitsluiten zeg maar...is net alsof hij het niet bij houd,,, de luchthoeveelheidsmeters gingen vaker stuk maar als ik hem dan uittrok gingen ze weer goed lopen,,,
Wanneer ik hem nu uittrek komt hij heel slecht op gang maar bij die toerental weer het zelfde probleem,,,
Ik heb ook nog even compressie gemeten voor de zekerheid is 9.3 allemaal vrij gelijk,,,

Ik denk zelf dat ik niet meer meer kan met het brandstofsysteem te testen....?

Dieter123 (0), 5 jaar geleden

Vandaag weer even wezen stoeien geweest, Krukas sensor ook gewisselt gehad en inderdaad het heeft niet geholpen,
Hij staat echt veel te arm,,, ik heb co meter daarstraks nog eens gemeten had een lambda van 1.8 en co nog steeds 0.
Kan dit ook iets te maken hebben met klopsensoren? Ik heb daar kleine sheurtjes in de behuizing in zitten,, enige wat ik daarvan kan uitlezen is: klopsensor: 1 of 2 wel of niet in werking zijn.. staat altijd nee bij...

Is er nog een mogelijkheid om de brandstofdrukregelaar te testen? En wanneer ik de lambdasensor uit trek kan ik er dan van uit ga dat de motor normaal goed in toeren moet gaan?

Punt (35) PRO, 5 jaar geleden

Als ik dit zo lees heb jij geen idee hoe de gegevens van de div. sensoren worden gebruikt om een goed bruikbaar mengsel samen te stellen .

Aan te raden is om het een en ander over deze materie te gaan lezen . Het is ons ook niet aan komen waaien en ervaring zet je dan ook vaak in een bepaalde richting.

Nu ontaardt het in wisselen van onderdelen die er niet toe doen . Ook in de werkplaats grijp je wel een terug naar een donor , !!

Om maar een voorbeeld te noemen , een lambda sonde dient alleen voor de fijn af regeling . Los nemen geeft veel al een betere gas aan name . Maar ook weer niet altijd . Bij oudere types van audi ging als gevolg het CO gehalte van 0 naar 10 procent en weer terug.

We horen er vast wel meer van . Ook een idee is om de ECU eens open te schroeven en zoeken naar brandplekjes of breuken.

Succes.

Dieter123 (0), 5 jaar geleden

Ok dat is duidelijke informatie bedankt in iedergeval voor de bruikbare info, volgende keer zal ik mij nog verder moeten gaan verdiepen voor dat ik hier iets ga posten,
Ik geef mijn kennis hier alleen maar weer om iets verder te komen in mijn probleem wat ik met deze auto heb ,, als ik het allemaal wist had ik ook niets gepost..

Dieter123 (0), 5 jaar geleden

Probleem zo juist kunnen verhelpen,,,

Uit eindelijk met mijn scoop ipv ista het scoop beeld bekeken van de krukassensor, onlangs ik deze al gewisselt had,, het doosje onder het inlaatspruitstuk waar de stekkers van de sensoren in steken lagen een aantal kabels bloot waarvan ook die van de krukassensor, dit gerepareerd en het is gelukkig opgelost.

Iedereen bedankt voor het mee denken.

Punt (35) PRO, 5 jaar geleden

Goed dat je het zelf hebt gevonden , dit geeft voldoening.

Vr. Groet.

Dieter123 (0), 5 jaar geleden

dat is zeker waar,

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.