BMW 5ER REIHE: Motorlampje

Bouwjaar: 2008, Brandstof: Benzine, Transmissie: Automaat, Motorcode: N43B20A, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 120

Ik heb eindelijk ISTA werkend. Meteen maar even de foutcodes bekeken. Mijn motorlampje brand al een tijdje.

Zonder eerst mijn eigen reactie te geven. Wat is er volgens jullie aan de hand? Zie afbeelding.

robvha

Geplaatst door robvha (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 5-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

17 Reacties

gerard0123 (0) PRO, 5 jaar geleden

Goedeavond,

Er staat een storing op de lagedruk branstofdruk sensor, deze gaan wel eens defect.
De storing van de lambdasonde kan hier een gevolg van zijn.
De NOx sensor geeft een fout, en is waarschijnlijk defect.

Kan je ook de ABL (testen) uitvoeren met deze software?
Anders kan je de ABL overslagherkenning uitvoeren, en de uitkomst bekijken.

Mvg
Gerard

gerard0123 (0) PRO, 5 jaar geleden

Even offtopic.
Wanneer je ISTA opend, kan je bij het tandwieltje de instellingen openen. Hier kan je de taalinstellingen wijzigen.
Misschien is nederlands ook mogelijk.

Mvg
Gerard

robvha (0), 4 jaar geleden

Beste Gerard,

Bedankt voor je reactie. Ik kreeg de opmerking dat het een lekkende verstuiver kan zijn die deze problemen (grotendeels|) veroorzaakt.

Bougies en bobines eruit halen en met een endoscoop in de cilinder kijken.

Wat denk jij?

Mvg,

Rob

gerard0123 (0) PRO, 4 jaar geleden

Goedeavond,

Met een endoscoop zal het probleem niet zichtbaar worden, injectoren zijn alleen tijdens het lopen te beoordelen. Vandaar de ABL.
Als in injector zou doorlekken in rust, zou de cilinder vollopen met benzine en kan je de motor niet meer starten.

Heb je al een test uitgevoerd?
Deze geeft pressies aan welke cilinder de storing veroorzaakt, en welk component.
(Bougie, bobine, enjector of druksensoren))

Mvg
Gerard

robvha (0), 4 jaar geleden

Goedemiddag,

Even een korte update. Gisteren de verstuivers bekeken. Auto loopt onrustig bij koude start. 2x Verstuiver update 11 en 2x verstuiver update 8. 2 Oude verstuivers (update 8) vervangen voor nieuwe (update 11). Nieuwe verstuivers ingelezen en adaptatie waardes gewist. Auto loopt nu rustig bij koude motor en heeft meer vermogen. Helaas sprong zojuist het motor lampje weer aan. Ik lees hem z.s.m. weer uit en zal de bevindingen hier delen.

Groeten,

Rob

MJ (0) PRO, 4 jaar geleden

Alleen bij koud weer springt het lampje aan? Hoeveel km heeft de motor gelopen? NoX is bekend probleem, maar geeft geen motorlamp aan. Verstuivers zijn niet het probleem, de brandstofdruk checken. Vuile tank, filter, defecte pomp. Opvoerdruk én capaciteit los van elkaar testen.

robvha (0), 4 jaar geleden

De auto heeft 253000 km gelopen. Het lampje springt (na het wissen van de foutcodes) na +/- 35~50 km aan. @MJ: ben je bekend met ISTA? Weet je welke ABL testen ik het beste kan uitvoeren?

Ik heb voor het vervangen van de twee verstuivers de misfire detection (ABL) doorlopen. Als foutmelding kwam er alleen deze melding: alle verstuivers vervangen.... Deze test neemt ook de hogedruk pomp mee.

MJ (0) PRO, 4 jaar geleden

Nee ik ben niet bekend met ISTA, gebruik zelf INPA en OBD voor Android. Die brandstofsensor melding van de lagedrukpomp idd verdacht en gaat vaak kapot zoals Gerard schrijft. Ik zou beginnen met die te vervangen.

robvha (0), 4 jaar geleden

Ik heb de auto zojuist uitgelezen. Een stuk minder meldingen als de vorige keer. Graag jullie reactie.

MJ (0) PRO, 4 jaar geleden

Nogmaals, de sensor, lees aub dit http://powerdevelopments.co.uk/118i-29f3... motor is dezelfde N43B20, maar is gedownsized naar '1.8'

Nox foutmelding in de soft geven meestal geen gele lamp want is slechts een milieu issue en wat extra brandstofverbruik.

Als je die melding weg wilt hebben zijn er diverse oplossingen. Ik hoor graag van je.

Vervangen losse Nox sensor [yt]https://www.youtube.com/watch?v=cPMg8qyT...[/yt]

robvha (0), 4 jaar geleden

Hallo MJ,

Dank voor je informatie. Sensor is besteld! Ik hou je op de hoogte over de voortgang. NoX zal uiteindelijk wellicht ook vervangen moeten worden maar daar hebben we het op een later moment over. Eerst motorlampje oplossen :D

Je hoort van me.

Groeten,

Rob

robvha (0), 4 jaar geleden

Gisteren de sensor vervangen en de foutmeldingen gewist (thanks MJ!). Helaas ging het op de snelweg mis (bij 253296 km stand). Lampje sprong weer aan. Ik heb de auto vanmorgen uitgelezen. Op die km stand is er maar een melding die ervoor kan zorgen dat het lampje aan gaat volgens ISTA: 002AF6 DME: Nitrogen-oxide sensor, lambda binary. Zie bijgaande afbeeldingen. Graag jullie mening. Misschien toch NoX sensor kapot?

robvha (0), 4 jaar geleden

Test programma van nox sensor doorlopen. Zie bijgaande resultaten. Ik hoor graag jullie reactie.

robvha (0), 4 jaar geleden

Even een korte update. Ik heb in Duitsland een OEM nox sensor (met sonde) besteld. Scheelde een hoop geld. Deze heb ik vorige week gemonteerd en de adaptatie waardes gereset. De oude demonteren viel niet mee. De sonde zat muur vast in de uitlaat. Uiteindelijk toch los gekregen.

Tot op heden geen motorlampje meer gehad (+/- 150 km gereden). Auto loopt prima. Verbruik lijkt iets minder te zijn.

Over een paar weken lees ik hem nog een keer uit voor de zekerheid.

Hans4040 (265) PRO, 4 jaar geleden

Tip: Lambdasondes verwijder je gemakkelijker met warme uitlaat...pas wel op dat je je vingers niet brandt.

robvha (0), 4 jaar geleden

Update (+/- 800 km gereden). Problemen verholpen. Auto rijd weer perfect. Geen motorlampje of foutmelding meer te zien.

Ter informatie en wellicht interessant voor anderen. Afgelopen half jaar dit meegemaakt.

- Oliedruk sensor melding in CCC:
Meteen gestopt. Olie bijgevuld en auto gestart. Melding niet meer gezien. Vanwege mogelijk afbreken/brokkelen van ketting geleider (bekend probleem bij N43) auto weg gebracht naar BMW dealer. Geen stukjes in carter te zien. Oorzaak:
- Slechte verbranding heeft mogelijk gezorgd voor zwarte deeltjes in de olie die er niet uit gaan bij het wisselen van de olie. Oliedruk sensor heeft daardoor melding gegeven. Blok geflusht.
- Bij inspectie bleek ketting scheef te lopen en geleider was ingesleten. Volledig vervangen: ketting, geleider en spanner.
Geen schade aan motorblok gelukkig.
Duur grapje: +/- 2000 euro (twee dagen werk + onderdelen).

Vervolgens:
- Onrustig lopen koude start:
Twee injectoren (index 8) vervangen voor nieuwe index 11. De andere twee had ik al eerder vervangen. Na vervangen en inlezen direct onrustig lopen. Stalen plaatjes die injectoren op zijn plaats houden bleken niet genoeg drukkracht meer te hebben (zijn gebogen). Een plaatje was zelfs afgebroken. Beiden vervangen voor nieuwe, probleem verholpen. Tip: meteen vervangen bij vervangen injectoren.
Kosten: 215 euro per injector en 15 euro voor de stalen plaatjes.

Melding bij uitlezen: low fuel sensor. Vervangen en melding gewist. Kosten: 55 euro

Motorlampje: Nox sensor defect. Vervangen en adaptie waardes gewist. Kosten: 245 euro

Ondanks de kosten nu weer een tevreden BMW rijder.

MJ (0) PRO, 4 jaar geleden

Bedankt voor de update. Mooi dat auto weer goed is.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.