BMW 318I E2: BMW E36 geen communicatie mogelijk met uitlezen

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: 184E2, Motorinhoud (cc): 1800, Vermogen (kw): 85

Beste,

Ik heb het volgende probleem bij mijn bmw e36 318i uit 1995.
Ik zal proberen het zo uitgebreid mogelijk uit te leggen.

De bmw is onderweg stil komen te staan, hij is weggesleept en ik heb controle uitgevoerd.
Motor sloeg niet aan tijdens starten, dme gecontroleerd, daar zat vocht in.
Dme droog geblazen, terug geplaatst en de motor sloeg direct aan.

Twee dagen later weer stil komen te staan, sinds dien is de motor niet meer draaiend geweest.

Dme weer gecontroleerd, deze was droog.
Geprobeerd het systeem uit te lezen, geen communicatie met de auto te krijgen.
Verschillende metingen uitgevoerd:
Brandstofpomprelais, wordt niet aangestuurd.
Dme relais, wordt niet aangestuurd.
Bobine, wordt niet aangestuurd.
Dme aansluitingen gemeten, constante/geschakelde plus en massa’s zijn in orde.

Dme opgestuurd naar ac-tronics, zij gaven aan dat de dme defect en niet meer te repareren is.

Via marktplaats een gebruikte dme gekocht, deze geplaatst en via speciale uitleesapp geprobeerd de dme met de ews te koppelen.

Het probleem is dat we nu weer geen communicatie met de auto krijgen (dme, abs, airbag, insturmentenpaneel). Zowel voor als na het uitvallen van de auto is uitlezen dus niet mogelijk.
Helaas moeten we er toch in kunnen komen om de dme met de ews te koppelen.

Constante spanning, geschakelde spanning en massa op de diagnose stekker zijn in orde.
Toen de weerstand van bedrading diagnose stekker -> dme stekker doorgemeten, deze zijn goed.
Ook de (diagnose lijn) draden van dme/diagnose stekker -> cockpit doorgemeten = goed.

Voor de zekerheid de cockpit overgezet van een andere e36, dit maakte niet uit.

Kort samengevat:
- geen communicatie mogelijk met diverse uitlees apparaturen.
- zit nu een andere dme in die gesynced moet worden met me ews.
- zover ik weet en de schema’s heb zit het probleem niet in de bedrading tussen diagnose stekker en dme stekker.

Heeft iemand toevallig ervaring met deze storing/symptoom?
Alle tips zijn welkom!

rico hageraats

Geplaatst door rico hageraats (0) , lid sinds 4 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

MJ (0) PRO, 4 jaar geleden

Ik heb wel wat ervaring met een 1995 E36. Afslaan van de motor tijdens het rijden (weggesleept) werd ten veroorzaakt door een defecte krukassensor. Later nog een storing gehad met onregelmatige loop en dat bleek de nokkenassensor te zijn. Na 3 ton km stand naar de sloop gebracht. EWS syncen van 2 verschillende types kan ik niet.
Gewoon doorgaan met de oude DME met EWS. Dat droogblazen van de DME kan een toevalstreffer zijn en hoeft niets met de storing te maken te hebben. In mijn DME (ook 1995) zat ie rechtsboven en was altijd droog. Cockpit overzetten geeft ook een andere km stand. Zit in de chip op de print.

rico hageraats (0), 4 jaar geleden

Klopt, de oorzaak van het uitvallen kwam door de defecte dme.
Een aantal jaar geleden had ik ook geprobeerd om het abs systeem uit te lezen ivm het brandende storingslampje. Toen lukte het ook al niet om erin te komen. Dit probleem speelt dus al een aantal jaar.
Het niet kunnen uitlezen is een andere storing, alleen daardoor kan ik de andere tweedehandse dme niet syncen.
Krukassensor en nokkenassensor zijn nieuw/goed.
De andere cockpit kwam uit een andere auto van me, deze heb ik ook weer terug gewisseld en was alleen even een uitprobeersel.

GJBAutos (0) PRO, 4 jaar geleden

Een gebruikte DME gebruiken kan niet zondermeer. Als je alleen een DME hebt (Zonder EWS Kastje en sleutel) Is het het makkelijkste om de EWS uit de DME te laten schrijven.|
Het uitlezen van het ABS bij bmw's van deze leeftijd kan eigenlijk alleen met BMW Apparatuur en niet met een universele uitlezer, hiermee kun je eigenlijk alleen maar de DME uitlezen en dan ook nog vijr beperkt.

gr Martin

beemerke75 (0), 4 jaar geleden

Ews module van wagen waar je dme uitgehaald hebt over zetten en sleutel van die wagen in ews ring aan contact steken zo heb je alles van zelfde wagen. Kan dme van andere wagen niet koppelen aan andere ews chassis nr zit erin en herkend dit niet

MJ (0) PRO, 3 jaar geleden

De mechanische baardsleutel kan nagemaakt worden bij een sleutelboer. Origineel gaat alles via de BMW dealer die levert op VIN en identiteitsbewijs een originele sleutel voor de auto.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.