BMW 525 I 2005: Niet starten, slecht lopen en uitvallen bij warm weer

  • alfer2000 @ 12/08/2019, 20:04

    BMW 525 I
    bouwjaar: 2005
    brandstof: benzine
    transmissie: automatisch
    vermogen: 140kw

    Hallo,

    ik heb sinds enige tijd en vooral de laatste weken last van een (tijdelijk) slecht lopende en na een stukje rijden slecht startende motor. S morgens bij eerste start zijn er geen problemen. Na een paar km (aantal minuten) te hebben gereden gaar de motor raar doen. Toerental te hoog (schommelen) en motor kan uitvallen bij stilstaan (bv. stoplicht) waarna hij niet meer start. Na een aantal keren lang doorstarten (met tussenpozes) gaat hij dan zeer moeizaam weer starten en lopen. Het lijkt of hij dan verzopen is (mengverhouding?) Als ik ergens stop en hem even laat lopen dan zakt t toerental naar de juiste waarde en dan loopt de motor als een zonnetje. Ook start hij dan weer direkt als ik hem uitzet. Na een half uur a uur stilstaan start hij dan weer moeizaam. Bij koud weer heb ik deze problemen niet of nagenoeg niet. Als ik in de tijd wanneer hij dit vertoond gas geef dan lijkt t ook net dat hij teveel lucht aanzuigt en zakt dan in. Inmiddels zelf nokkenassensoren en LMM vervangen maar geen resultaat. Heb de auto uit laten lezen met volgende codes: 278B , 2883 en 27C3. Garage constateerde te weinig olie (27C3) en heeft deze bijgevuld met 1 a 2 liter. Probleem nog steeds niet verholpen. Volgens de monteur kon t niet te maken hebben met koelvloeistofsensor failure (278B) maar ik heb daar zo mn twijfels. Wie heeft soortgelijk probleem al eens gehad of heeft evt. suggesties?




  • oldford @ 12/08/2019, 20:19

    De koelvloeistof temperature heeft een behoorlijke grote invloed op het mengsel bij de koude start en het warmdraaien.
    Code 278B is inderdaad een koelvloeistof sensor probleem. Maar het kon dan wel eens om de sensor bij de radiateur gaan.

    Code 27C3 is een probleem met de olie niveau sensor. Niet noodzakelijkerwijs het olie niveau zelf.

    Code 2883 geeft aan dat er een probleem is met mengsel van bank 2.
    De helft van de motor krijgt ofwel te veel dan wel te weinig benzine.
    Dat kan ook invloed hebben op de koude start en het warm draaien.
    Deze storing kan op den duur ook dure gevolgschades opleveren, zoals een lekke klep of een defecte katalysator.

  • alfer2000 @ 12/08/2019, 20:32

    @oldford, bedankt voor de uitleg. Ik had zelf inmiddels ook de codes en wat ze betekenen gevonden via internet. Zijn alle codes afzondelijke fouten (defecten) of hebben ze invloed op elkaar en met 1 probleem te maken? Wat kan ik het beste doen nu. Code 2883 heeft verder nog staan intermitterend - Frequentie 1 reset teller 40 en Code 278B Intermitterend - Frequentie 17 en reset teller 38. Zegt dit verder nog iets van het daadwerkelijke proble(e)m(en)?

  • oldford @ 13/08/2019, 09:02

    De 3 foutcodes staan los van elkaar. Je hebt dus 3 problemen.
    Als een algemene sensor invloed heeft op het mengsel dan zou je ook een foutcode op bank 1 krijgen en die heb je niet.

    Intermitterend wil zeggen af en toe. Dat kan in het geval van een mengsel probleem zijn: onder bepaalde belastingen.
    De reset teller wordt bij constatering van de fout wordt op 40 gezet.
    Komt de fout niet meer voor, dan wordt die teller bij iedere motorstart verlaagd en als de teller 0 is, dan wordt de fout verwijderd.
    Als de teller op 40 staat, dan is dus de fout sinds de laatste motorstart (in deze rit dus) voorgekomen.

    Code 278B is dus 2 ritten niet meer voorgekomen, maar nog wel behoorlijk recent.

    Wat betreft het mengsel probleem: probeer de fuel trims voor bank 2 te achterhalen.
    Als die positief zijn dan is het mengsel te arm, zijn ze negatief dan is het mengsel te rijk.
    Als je dat weet, dan scheelt dat in het zoeken naar de fout of fouten die dit veroorzaken.

  • Ken jij iemand die de oplossing weet? Deel het:

Soortgelijke problemen? Zoek hier verder.

  • Carpardoo
  • Carpardoo
  • obdpartners
  • Additievenshop Zijkant