Brommobielen Arola : Arola 40 Honda GX rijdt langzaam

Dag beste leden,

Ik heb al een tijdje een probleem met mijn Arola en begin het nu wel een beetje zat te worden.
Het probleem is dat hij niet verder komt dan een krappe 30 km per uur.
Toen ik de Arola net had, wat inmiddels anderhalf jaar geleden is, reed hij nog 33 km per uur en dat is nu terug gedaald naar een krappe 30 km per uur.
Het optrekken gaat sinds dit jaar ook minder vlot dan in het begin toen ik hem net had.
Voor een Arola 40 met Honda GX 160 cc motor zou 45 km per uur toch niet teveel gevraagd moeten zijn?
Bij een Arola met Sachsmotor kan ik mij nog wel voorstellen dat die niet meer verder komen dan 30 km per uur, aangezien de meeste motorblokjes van dat soort gewoon op zijn.

Dit zijn de punten die ik verdenk:
1. Verstopte luchtfilter. (Is waarschijnlijk al 5 jaar niets meer aan gedaan)
2. Benzineleiding verstopt.
3. Bougie is aan vervanging toe. (de verbranding is oké, want de bougie is mooi bruin en niet te nat)
4. De zuiger en zuigerveren zijn aan vervanging toe. (Hoop het niet)
5. Kleppen stellen. (Hoop ik ook van niet)

Dit zijn de punten die ik niet verdenk:
1. Verstopte uitlaat. (Uitlaat is anderhalf jaar geleden vervangen en bij de vorige uitlaat waar allemaal gaten in zaten reed hij ook 30)
2. Vario riem versleten. (Lijkt me niet, want hij trekt nog mooi strak op beide poelies)
3. Één of beide poelies versleten. (Lijkt me niet, want de vario riem wordt nog mooi strak aangetrokken zoals het hoort)

Wie kan mij verder helpen met wat waarschijnlijk de oorzaak zou kunnen zijn?

Tris

Geplaatst door Tris (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Brommobielen Arola? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

kaleido 1 (1610) PRO, 10 jaar geleden

Waarom eens niet beginnen met onderhoud .
Je ver/denkt van alles , maar de onderhoudsstaat laat volgens mij ernstig te wensen over.
Klepspeling is heel belangrijk bv.

Tris (0), 10 jaar geleden

Omdat er bijna niemand is die dat meer wilt doen en als er mensen zijn die dat nog doen, kost dat heel erg veel.
Er zijn een paar kleine dingen die ik zelf kan doen.
Zo heb ik vandaag het luchtfilter gecheckt en die is niet brandschoon, maar zonder luchtfilter komt hij alsnog niet verder dan 30 km per uur.
Toen heb ik de bougie eruit gehaald en die was droog en best wel zwart.
Deze heb ik met een staalborstel mooi blank geborsteld en vervolgens weer in de motor gedraaid.
Het enige merkbare verschil is dat hij net iets beter start (Wat eigenlijk gewoon al goed was) en dat hij wel iets vlotter optrekt.
Echter blijft hij 30 km per uur rijden.
Ik heb de bougie er even later weer uitgedraaid en ik moet wel zeggen dat hij best droog is als je hem eruit draait.
Verder denk ik misschien toch dat de vario riem aan vervanging toe is, want de breedte van de vario riem in ''slappe'' stand is toch een beetje aan de dunne kant volgens mij...

Ik heb foto's gemaakt van het luchtfilter, bougie en vario riem en een filmpje van de aandrijving van beide poelies.
Deze zal ik morgen even uploaden en hopelijk kan iemand mij dan misschien vertellen wat waarschijnlijk de oorzaak zou kunnen zijn.

Onderhoud heeft hij zeker nodig, maar eerst maar eens het probleem van de snelheid zien aan te pakken.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Brommobielen Arola of stel zelf een nieuwe vraag.