Chrysler VOYAGER: advies gevraagd olie verbruik/olielekkage

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: 2.4L, Motorinhoud (cc): 2500, Vermogen (kw): 108

Hopelijk kan ik hier terecht met deze vraag/dit probleem
Mijn Voyager uit 2002 (212.000 km) gebruikt sinds een tijdje duidelijk meer olie dan voorheen. Het is ook een beetje een vieze bende onder de motorkap. Ik heb ook problemen met de stuurbekrachtiging en bij het stuurhuis lekt olie. Garage geeft aan dat reparatie/vervanging stuurhuis/stuurbekrachtiging (mogelijk incl pomp) ongeveer 1500€ (stuurkogel is ook aan vervanging toe) gaat kosten. Wat mij betreft op het randje. Vraag is echter of te verwachten is dat hiermee de olieverbruik/olielekkage ook is verholpen. Garage meldt dat zo niet te weten (willen ze best onderzoeken, maar kost wel een paar uur) en geeft aan dat het ook een koppakking kan zijn. In dat geval is het wat mij betreft einde verhaal. Afgezien van de wat haperende stuurbekrachtiging bij heb ik niks aan de auto kunnen ontdekken tijdens het rijden. Zijn er zaken die ik zelf kan die wijzen op een koppakking-probleem?
Ik begrijp best dat als de garage er een paar uur voor nodig heeft, iemand op afstand dat niet in een paar minuten kan beantwoorden, maar zijn er dingen die ik zelf kan onderzoeken of waarnemen bijvoorbeeld tijdens het rijden?

Alvast dank,
Peter

pw

Geplaatst door pw (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Chrysler Voyager? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

kaleido 1 (1610) PRO, 7 jaar geleden

Alle reparaties aan de stuurinrichting staan los van je olie verbruik , olieverbruik , dan praten we over het verbruik van de motor .
Dus als de motor olie verbruikt , staat dit los van de lekkage aan je stuurinrichting of lees ik het verkeerd ?

pw (0), 7 jaar geleden

OK, dank je.
De auto heb ik laten nakijken wegens wat vreemde "verschijnselen" mbt de stuurbekrachtiging/stuurinrichting. Met stuurbekrachtiging blijkt e.e.a. aan de hand. Daarnaast blijkt stuurkogel en stuurhuis ook niet goed te zijn. Stuurhuis lekt olie.
Verder is er sprake van een olielekkage, aangezien er vrij veel vervuiling van olie in het motorcompartiment zit. Garage heeft niet onderzocht waar het lekt en denkt aan een pakking, maar sluit niet uit dat de olievervuiling onder de motorkap afkomstig is van het stuurhuis. (al vraag ik me dan af of er zoveel olie uit het stuurhuis kan lekken)

Zelf heb ik geconstateerd dat de auto meer olie is gaan verbruiken, ongeveer sinds het optreden van de "stuur-verschijnselen", of iets eerder: een paar maanden. Al weet ik niet helemaal zeker of ik me dat helemaal goed herinner. Maar daardoor ben ik wel benieuwd of er een link kan zijn tussen olieverbruik, olievervuiling en de lekkage bij het stuurhuis. Vervuiling motor en lekkage stuurhuis lijken mij een vrij logisch verband, maar een link met olieverbruik weet ik niet. Vandaar mijn vraag.

Maar als ik jou goed begrijp zou er geen verband zijn met het olieverbruik en de lekkage van het stuurhuis. En dus is het toegenomen olieverbruik een teken dat er in de motor iets niet goed zit (of niet?).
Blijft over mijn vraag of er voortekenen zijn of zoiets die waar ik op moet letten bijvoorbeeld tijdens het rijden die wijzen op problemen met bijvoorbeeld een koppakking. Ik merk overigens nu nog helemaal niets aan het motorgedrag (benzineverbruik is normaal, trekkracht is normaal, geen blauwe of andere rookwolken).

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chrysler Voyager of stel zelf een nieuwe vraag.