Chrysler VOYAGER: abs/handrem lampje

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: 2.4L, Motorinhoud (cc): 2500, Vermogen (kw): 108

Beste kenners,

Sinds een tijdje brand mijn abs lampje. Nu heb ik onlangs de schijven en remblokken voor vervangen maar nog steeds brand het abs lampje. Nu brand ook het handrem lampje zo nu en dan. Tijdens het vervangen van mijn schijven viel mij wel op dat de abs sensor links voor er gesmolten uit zag. Grote kans dat dit het probleem is mbt mijn abs lampje. Weet iemand van jullie of deze ook gelijk je snelheidssensor is? Mijn kilometerteller heeft ook een eigen leven tegenwoordig. Soms geeft hij wel een snelheid aan en soms weer niet. En soms schommelt hij een beetje heen en weer. Kilometerteller heb ik zojuist gecalibreerd zoals ze dat noemen en dat ging goed.

Is hier iemand de ervaring heeft mbt tot mijn abs lampje en kilometerteller?

bak27

Geplaatst door bak27 (0) , lid sinds 6 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Chrysler Voyager? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

16 Reacties

jvr (0), 6 jaar geleden

Als je de draad van de abs sensor volgt, kom je uit bij een stekker. Bij sommige auto's zit deze aan de buitenzijde van de auto, soms aan de binnenzijde (onder de motorkap bijvoorbeeld). Het kan zijn dat de stekker niet goed vast zit of dat er vervuiling in zit. Door een aanlopende rem is in mijn geval ooit een abs sensor gesmolten; door beide stekkers los te halen (zonder de plastic clips te breken) en met een multimeter de waardes te vergelijken (linksvoor / rechtsvoor, stilstaande auto) kon ik de defecte sensor vinden (de constante waarde was oke, ik dacht 1 Kohm, de wisselende waarde was de defecte).

Als je de auto uit laat lezen, kan de defecte sensor (of het onderbroken circuit) meteen gevonden worden.

Het handrem lampje zal oplichten bij aangetrokken handrem, maar ook als er iets mis is met het normale remcircuit. Het remvloeistof niveau kan bijvoorbeeld te laag zijn. Het abs lampje en handrem lampje hebben niets met elkaar te maken. Ook de snelheidsmeter kijkt hier niet naar. Immers, auto's zonder abs hebben ook een werkende snelheidsmeter. Dit signaal komt van de speed sensor op de transmissie.

Als je drie keer het contact aan zet (uit-aan, niet starten, eindig bij aan) verschijnt op de plek van de km-stand eventueel aanwezige storingscodes. Bij sommige modellen is dit dus drie keer, bij andere vijf keer. Deze P-code kan ook helpen bij het storing zoeken. Zie ook: https://www.youtube.com/watch?v=DN14htXm...

bak27 (0), 6 jaar geleden

Beste Jvr, Bedankt voor je reactie. Morgen even naar de speedsensor en abs sensor kijken. Heb vandaag alle stekkers waar ik bij kon onder de motorkap losgehaald en ingespoten met contact spray.

Drie het contact aan en uit werkt en daar komt uit p0522 (oliedruksensor) en p0501 (abs sensor).

Oliedruksensor is vaak een slecht contact in de stekker had ik gelezen. Morgen kijken of ik daar bij kom.

Ieder geval bedankt voor de uitleg.

bak27 (0), 6 jaar geleden

Remvloeistof is niet te laag, maar wel bruin.

kaleido 1 (1320) PRO, 6 jaar geleden

Bruin is niet goed , zwaar veroudert en vervuild , verversen is de oplossing .

jvr (0), 6 jaar geleden

Een P0501 code geeft een probleem aan met de snelheid sensor van de auto. Hiervan is er maar 1 (op de versnellingsbak) en dit is niet hetzelfde als een abs sensor (zit bij elk wiel). Dit kan ook het afwijkende gedrag van de snelheidsmeter in de auto verklaren. (bron: https://www.obd-codes.com/p0501)

Bruin is een nogal ongebruikelijke kleur voor remvloeistof.

bak27 (0), 6 jaar geleden

Goedemorgen, Bedankt voor de reacties. Tijd dus om m'n remvloeistof te vervangen. Is deze snelheidssensor toevallig ook de boosdoener mbt mijn achteruitrijlicht die net zo'n eigen leven heeft als mijn kilometerteller?

Gaat dit om 1 sensor op de versnellingsbak? Ik lees veel over een input en output sensor.

jvr (0), 6 jaar geleden

De achteruitrijlichten worden aangestuurd door (weer) een andere sensor op de versnellingsbak. Werkt de prnd aanduiding in het dashboard wel goed?

Op de versnellingsbak zit een input speed sensor (motor zijde, dus toeren) en een output speed sensor (kant van de wielen, dus auto snelheid). Die laatste wordt gebruikt voor de snelheidsmeter.

bak27 (0), 6 jaar geleden

Oke dus ik moet op zoek naar de output sensor mbt mijn kilometerteller.
Ik heb een handgeschakelde 2.4.
Mijn achteruitrijlicht werkt wel even als mijn accu los is geweest maar stopt er vrij snel weer mee.

jvr (0), 6 jaar geleden

Ik had niet goed gelezen, mijn fout. De remvloeistof zou ik zeker vervangen.

bak27 (0), 6 jaar geleden

Dat ga ik zeker doen. Ik zal de vorderingen hier posten. Voor nu bedankt voor alle info!

bak27 (0), 6 jaar geleden

Nog een vraagje..

Kan ik het beste dot4 remvloeistof gebruiken in mijn auto?

Hans4040 (265) PRO, 6 jaar geleden

In deze auto zit standaard DOT 3, maar DOT 4 mag ook en is zelfs mengbaar...

bak27 (0), 6 jaar geleden

Gisteren dot 4 remvloeistof gekocht en als het goed is krijg ik vandaag een abs sensor binnen. Als het goed is laat het weer het toe om vandaag te knutselen.

Klopt het dat je met vervangen van remvloeistof bij het verste wiel moet beginnen?

bak27 (0), 6 jaar geleden

Heb ondertussen m'n remvloeistof vervangen. De kleur van de oude en nieuwe olie was vrijwel hetzelfde.

Heb ook mijn abs sensor vervangen.(lampje brand nog wel)

Ook de stekker van mijn backup light switch ingespoten met contact spray en deze werkt gelukkig weer.
De output speed sensor heb ik helaas niet kunnen vinden.

Wilde ook mijn oliedruksensor met contact spray behandelen maar die kon ik helaas ook niet vinden.

jvr (0), 6 jaar geleden

Als het abs lampje blijft branden is er mogelijk nog steeds een defect in het abs systeem aanwezig. Het abs systeem bestaat uit oa. de vier wielsensoren, de abs computer, een abs relais, zekeringen en alle bijbehorende bedrading. Controleer of de zekeringen in orde zijn.

Misschien is er nog steeds een defecte sensor aanwezig. Een abs sensor is door te meten met een ohm meter (multimeter). Begin met de oude abs sensor (als je die nog hebt) en vergelijk deze waarde met de vier sensoren aan de auto (stekkertje even loshalen). Pas daarna weet je welke sensor afwijkt in waarde (of een schommelende waarde afgeeft) hetgeen vrijwel zeker betekend dat deze (ook) defect is. Toen ik mijn abs sensor enige tijd geleden heb nagemeten, gaf deze een erg schommelde waarde. Een andere sensor gaf ongeveer 1000 ohm continu, alsook de nieuwe sensor die ik geplaatst heb. Mijn lampje ging daarna vanzelf uit (geen Chrysler).

Als al het bovenstaande in orde is (dus het abs systeem geen fouten bevat), is het mogelijk dat het lampje alleen uit gaat als de garage hem "reset". Over het algemeen zit een oliedruksensor vlakbij het oliefilter.

bak27 (0), 6 jaar geleden

Goede avond, heb mijn sensors gemeten en degene met afwijkende waarde vervangen voor een nieuwe. Na een stukje rijden ging het lampje vanzelf uit en is niet meer gaan branden.

Net begonnen met een nieuwe baan en heb een auto vd zaak. Even niet zoveel gebruik gemaakt van mn Chrysler.

Probleem ABS in ieder geval opgelost.

Bedankt voor alle tips.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chrysler Voyager of stel zelf een nieuwe vraag.