Chrysler Town Country: Problemen electra/accu

Bouwjaar: 2008, Transmissie: Automaat

Wij hebben sinds een paar jaar een Chrysler town en country uit 2008.
Al ruim 2 jaar problemen met de accu. Er is inmiddels een derde accu ingegaan. Maar op een gegeven moment start hij niet meer. Werd gedacht aan lekstroom, maar waar moet je beginnen. Iemand die dit probleem herkent? Wij hebben al 2 jaar een draaiknop op de accu gezet om de stroom er steeds af te halen, maar dit is natuurlijk niet ideaal.
Alvast bedankt voor de tips!

chev. transport

Geplaatst door chev. transport (0) , lid sinds 10 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Chrysler Town Country? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

jvr (0), 6 jaar geleden

Eerste gedachte is ook een lekstroom. Een knop bij de accu werkt dan wel goed, maar lost het probleem niet op. In het algemeen kun je een dergelijke lekstroom (redelijk) eenvoudig opsporen door de stroom bij de accu te meten (met een multimeter, bij elke doe-het-zelf zaak te verkrijgen voor enkele tientjes) en vervolgens een voor een de zekeringen te verwijderen. Als de lekstroom dan ineens erg daalt, weet je dat de verbruiker in die stroomkring zit (de benamingen staan meestal op de binnenkant van het klepje).

De aanwezige lekstroom dient dan wel te hoog te zijn. Hierover verschillen de meningen, maar laten we zeggen alles boven een halve ampère. Hiermee kan de auto na drie uur nog wel gestart worden, maar na drie dagen waarschijnlijk niet meer. Bij een lekstroom van een tiende ampère is er niet veel aan de hand, maar na enkele maanden zal toch de accu leeg kunnen zijn. Het is dus ook afhankelijk van de tijd dat de auto stil staat (lees: de accu niet wordt bijgeladen) dat je hier problemen mee ervaart. Tip: sluit de multimeter aan, leg hem op een zichtbare plaats, sluit alle deuren en doe de auto op slot (zoals gebruikelijk). In het begin kan de "lekstroom" hoger zijn dan na enkele minuten (bij sommige BMW's zelfs 16 minuten). Dit kan liggen aan het alarmsysteem en is niet per se een defect. Pas hierna weet je of de lekstroom te hoog is.

Als de gemeten lekstroom niet hoog is, zal er een ander probleem zijn, bijvoorbeeld een slecht bijladende dynamo. Dit uit zich (als het goed is) in een waarschuwingslampje op het dashboard (controleer of dit lampje wel aan gaat bij het aanzetten van het contact). Of er is in het geheel geen probleem aanwezig, maar er wordt misschien heel erg weinig gereden met de auto.

Makkelijker is om te beginnen met de meest voorkomende boosdoeners. Controleer of alle (binnen-) verlichting geheel uit is. Maak even een filmpje van de binnenkant van het dashboard kastje (met klepje dicht uiteraard), onder de motorkap (als daar verlichting aanwezig is) en in elk ander compartiment waar een lampje aanwezig is. Test of alle elektrische interieur componenten niet meer te bedienen zijn (met het contact uit), zoals de ramen en de radio. Doet het probleem zich voor sinds de inbouw of wijziging van elektronische apparatuur (bijvoorbeeld navigatie of bedrading trekhaak)?

Tevens dient de sleutel alleen in de "lock" positie te worden verwijderd. Als de sleutel ook in de "accessoire" positie verwijderd kan worden, kunnen diverse elektrische delen aan blijven staan (zoals de blower, waardoor de accu het geen nacht vol zal houden). In dit geval is de sleutel (of slot, of beide) versleten.

Let er op dat de auto niet gestart mag worden tijdens het meten van de lekstroom; de meter zal hierdoor direct defect kunnen raken. Het heeft de voorkeur enige ervaring te hebben met een multimeter, of er iemand bij te hebben met deze ervaring.

Hans4040 (295) PRO, 6 jaar geleden

Even ter aanvulling;
Een halve Ampere is veel te veel....50mA is toelaatbaar, dat is dus 0,05 Ampere.

jvr (0), 6 jaar geleden

Inderdaad, een halve ampère zou veel te veel zijn. Het was een voorbeeld. Maar het probleem is misschien opgelost...?

Hans4040 (295) PRO, 6 jaar geleden

Misschien wel opgelost....maar sommige mensen geven nooit feedback.
Beetje jammer.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chrysler Town Country of stel zelf een nieuwe vraag.