Citroën C5: Storing motormanagement

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: RFN, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 100

Het is een vrij grote pomp zoals te zien op de tekening .
Indien de pomp draait is deze ook goed te horen ( bij een koude motor )
NO: 4 is de pomp.
[url=https://s9.postimg.org/ensw1cu2n/0001307...][img]https://s9.postimg.org/tjrf8y5h7/0001307...[/img][/url]

prietje

Geplaatst door prietje (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën C5? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

prietje (0), 7 jaar geleden

Hallo lezers,

Afgelopen week had ik in het motormanagement van mijn C5 plots een vergrendelde storing. (oranje motorlampje continu aan)
Op het display in de auto stond de boodschap: Storing Uitlaatgassysteem.

Vandaag heb ik deze storing uitgelezen en daarbij kwam alleen een code P0410 naar voren. (air system)
Ik heb de code gereset en tot nu blijft deze weg.
Toch wil ik graag wat meer weten over deze specifieke code.
Welke storing betreft dit exact?
Is resetten alleen voldoende?
Waar evt. naar kijken?

M.v.g.

Rene Roolvink (0) PRO, 7 jaar geleden

Secundaire luchtpomp : Taak
Het injecteren van lucht in de uitlaat heeft tot doel voor een naverbranding te zorgen door verse lucht bij de uitlaatkleppen te injecteren(verwarmen van de uitlaatgassen).
Gevolg : minder schadelijke uitlaatgassen .
De secundaire luchtpomp zorgt voor de extra lucht die nodig is voor de naverbranding.
Tijdens de luchtinjectie word het mengsel met ongeveer 20% verrijkt .
Het is een schoepenpomp aangedreven door een gelijkstroommotor.
De motor EBE ( computer ) zorgt via het CAN netwerk voor de aansturing van de pomp.
Resetten is vaak een tijdelijke oplossing . Vaak zit de pomp even vast ( slijtage of verstopping )
Ook ( condens ) water is vaak een oorzaak voor een storing.
Vandaar dat bij winterse omstandigheden er vaker problemen zijn dan zomers .
Bijgevoegd voorbeeld van een pomp.



[url=https://s15.postimg.org/vkskoansb/pomp.j...][img]https://s15.postimg.org/vxjyuh61z/pomp.j...[/img][/url]

prietje (0), 7 jaar geleden

Dank je wel.

Enig idee waar ik deze pomp kan vinden bij de C5?

Kan de storing evt. ook veroorzaakt worden door achter de pomp gelegen onderdelen zoals
kleppen, leidingen, slangen, pakkingen, etc?
Waardoor wordt de code exact veroorzaakt?

Rene Roolvink (0) PRO, 7 jaar geleden

P0410 word eigenlijk alleen veroorzaakt door een storing aan de pomp , de bedrading ( kortsluiting , onderbreking ) of de aansturing , bijvoorbeeld de motor EBE .( computer )
In 9 van de 10 gevallen is de pomp de oorzaak. Oorzaken al eerder genoemd.

prietje (0), 7 jaar geleden

Dank, heeft u een idee wat onderdeel nr. 3 is op de tekening?
Moet ik nog ergens specifiek op letten bij controle van dit systeem?

Rene Roolvink (0) PRO, 7 jaar geleden

Dit is een afsluitklep voor de inlaatlucht.
De klep inlaatlucht voorkomt dat het uitlaatgas naar de secundaire luchtpomp kan terugstromen.
Slang no: 6 wil nog wel eens een keer scheuren .Plastic word hard .

prietje (0), 7 jaar geleden

Bedankt zover, ik ga morgen eens op onderzoek uit.

Rene Roolvink (0) PRO, 7 jaar geleden

.

prietje (0), 7 jaar geleden

Waarom dit topic al sluiten?
Als ik nog vragen heb moet ik weer een nieuw topic openen...

Rene Roolvink (0) PRO, 7 jaar geleden

Sorry , ik dacht dat je klaar was . We gaan gewoon door .

Moderator Problemcar (75) PRO, 7 jaar geleden

Heren,
topics worden niet gesloten, slechts beeindigd door de status "Opgelost" te geven.
Daarna kan je altijd nog relevante berichten plaatsen.

ga rustig door...

Mvg.
Moderator Problemcar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën C5 of stel zelf een nieuwe vraag.