Citroën C3: storing emissiesysteem

Bouwjaar: 2009, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 1400, Vermogen (kw): 70

Hallo , ik zit met het volgende probleem ...(heb ook de zoekfunctie al eens gebruikt voor vergelijkbare problemen maar kom er niet echt aan uit)

betreft een c3 picasso van 2009 met 57.000 km , deze geeft regelmatig "storing emissiesysteem" aan ...
is hij al verschillende keren voor bij de dealer binnen geweest , dan vervangen ze de 2 sensors die aan de rechterkant boven op het blok zitten en dan is het weer in orde voor een paar maanden , zou volgens hun komen omdat de auto te weinig km's maakt ?
vorige week had hij het weer , terug naar de garage , zat er "mayonaise" op de sensors en in de oliedop , zuivergemaakt , gereset en het was weer opgelost ...
net ineens weer de melding , zelf alles zuivergemaakt maar blijft de foutcode geven ..
om de "mayonaise" eruit te krijgen kan ik wel een motorspoeling doen , maar het gaat meer om het sensor probleem ...

waar zou dit aan kunnen liggen ?
is hier een oplossing voor ?
en kan ik de foutcodes handmatig resetten ?

alvast bedankt ,
mvg kenny

k.e.n.n.y

Geplaatst door k.e.n.n.y (0) , lid sinds 7 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën C3? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

kaleido 1 (990) PRO, 7 jaar geleden

Handmatig resetten lukt niet , zal met uitlees apparatuur moeten.
Als je zoveel last van sludge hebt rij je echt korte afstanden ?
Motor komt absoluut niet op temperatuur , met condensvorming tot gevolg wat zich dan mengt met carterdampen/olie.
Als er een lange afstand gereden wordt komt de motor dan wel goed op temperatuur , misschien een probleem met de thermostaat , waardoor de motor zo wie zo te koud blijft.
Zit de juiste olie er in , en hoelang zit de olie er al in ?
Met korte afstanden is vaker verversen aan te raden.

k.e.n.n.y (0), 7 jaar geleden

hoi , bij langere afstanden komt hij goed op temperatuur ...
en hij krijgt zijn smeerbeurten altijd bij een officiele citroen garage dus zou normaal gezien toch de juiste olie moeten zijn ...
de laatste keer is hij gesmeerd in september - oktober ...

Rene Roolvink (0) PRO, 7 jaar geleden

Hoe ontstaat sludge ( mayonaise )

Omdat de zuigers bewegen ontstaat er volumeverandering, daardoor wordt er lucht het carter in gezogen en er weer uit geblazen. Het vocht in die lucht is de oorzaak van condensvorming. Dit vocht mengt zich met de olie waardoor er gele (white) sludge ontstaat. Sludge kan ook ontstaan bij een lekke koppakking, op die manier kan er ook water in het smeersysteem komen. In de zomer ontstaat sludge minder snel dan in de winter, waarschijnlijk omdat in de winter de relatieve luchtvochtigheid hoger is. Ook toevoegingen in de brandstof (van mindere kwaliteit) kunnen sludge veroorzaken als stikstofgassen en waterdamp langs de zuigerveren lekken en dan vermengen met de olie. Hierdoor veroudert de olie snel en ontstaat (black) sludge. Een bijkomend nadeel is de langere levensduur van de moderne smeermiddelen. De olie zit dus langer in de motor en daardoor wordt sludgevorming minder snel opgemerkt.
Wanneer ontstaat sludge.
Sludge ontstaat doordat water (vocht) zich vermengt met de olie. Als het blok koud is wordt er relatief veel condens afgezet, vandaar dat sludge snel ontstaat bij veel korte ritten (minder dan circa 20 minuten).

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën C3 of stel zelf een nieuwe vraag.