Citroën BERLINGO 600 1.6HDI 66KW: Topsnelheid

Bouwjaar: 2009, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: 9HX, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 66

Enkele weken terug een storing gehad dat te maken heeft met de EGR klep, dan is er een nieuwe gemonteerd en probleem opgelost. Maar nu is de topsnelheid van de auto met moeite 130km/h, wat kan er nog aan de hand zijn. Uitgelezen maar auto geeft geen foutcodes.

Bagheera15

Geplaatst door Bagheera15 (0) , lid sinds 7 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën Berlingo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

Rene Roolvink (0) PRO, 7 jaar geleden

Hallo Alex .
Controleer op alle gedemonteerde onderdelen wel weer goed zijn gemonteerd . ( ook stekkers )
Controleer vooral in het luchtfilter en aanzuigbuizen of er niets vreemds in zit wat de luchtdoorvoer kan belemmeren .
Controleer of er geen uitlaatgaslekkage bij de klep is op de aansluiting van de cilinderkop en aan de buis bij nummer 5 en 6.
En anders , terug naar de garage . U heeft reparatiegarantie .

Bagheera15 (0), 7 jaar geleden

Hoi Rene, bedankt voor de reactie. Alle aansluitingen zijn al 2xgecontroleerd op lekkage maar alles is gasdicht. zou het mogelijk zijn dat het roetfilter bijna verstopt is?

Rene Roolvink (0) PRO, 7 jaar geleden

Hallo Alex , een 9HX motor heeft geen roetfilter maar een 2 weg katalysator . ( zie tekening ) no : 11
Je zou nog even voor de zekerheid kunnen kijken of er aan de "kat " 2 zilverkleurige buisjes zitten . Indien niet , geen roetfilter .
Start de motor en laat iemand gasgeven , en controleer achter aan de uitlaat of er wel een grote uitlaatgas stroming aanwezig is.

Bagheera15 (0), 7 jaar geleden

En waar zouden die 2 zilverkleurige buisjes ergens moeten zitten op de ''kat'' Rene?

Rene Roolvink (0) PRO, 7 jaar geleden

NO: 18 en 19 .
Je ziet dat de vorm ook al iets anders is .
Nummer 12 is hierbij het roetfilter .
Heb je de uitlaatgasstroming nog gecontroleerd ?

Bagheera15 (0), 7 jaar geleden

Bedankt voor de info Rene, en nee, de gasuitstroming is nog niet gecontroleerd, de auto is op het ogenblik niet thuis. Maar hou je op de hoogte ivm met dit probleem.

andreas08 (0) PRO, 7 jaar geleden

Bij hogere km standen kan het inlaatspruitstuk ernstig vervuild geraken waardoor vermogensverlies optreedt

Bagheera15 (0), 7 jaar geleden

Gisteren is de auto terug geweest, alles gecontroleerd wat je gevraagd had Rene, roetfilter is innd niet aanwezig en uitstroom uitlaatgassen is ruim voldoende dus geen verstopping. Nogmaals uitgelezen en kwam foutcode P0299 naar boven, heeft te maken met turbo die te weinig drukvulling zou opbouwen.. Na de foutcodes te wissen en een ruim aantal kms te hebben gereden kwam de foutcode niet terug, ik wacht nu af of het probleem een dezer dagen terug komt.
Word vervolgd...

Rene Roolvink (0) PRO, 7 jaar geleden

Elektronische eenheid motor BOSCH EDC16C34.
Storingscode : P0299.
Omschrijving van de storingscode voor de werkplaats. Druksignaal turbocompressor : Druk te laag ten opzichte van de richtwaarde.
Omschrijving van de diagnose : Negatieve afwijking gedurende 5 seconden tussen de instelling voor de vuldruk en de gemeten vuldruk : De gemeten druk is ongeveer 300 mbar lager dan de richtwaarde bij een motortoerental van meer dan 2500 t/min.
De storing is vaak gemakkelijk op te roepen door ( met warme motor ) ongeveer 2000 t/m te rijden in de 3e versnelling en dan volgas te houden tot 4500 t/m . Probeer dit enige keren .
De oorzaak van deze storing is zeer vaak ( dus niet altijd ) de elektroklep vacuum voor de bediening van de turbo . ( no 1 op tekening ) ( Zelf bij bosjes vervangen )
Lekkende vacuumslangen , variabele geometrie van de turbo , positiesensor van de turbo , blijven wel is waar een kleine mogelijke oorzaak .
We wachten even af op uw bevindingen . Fijne Pasen .

Bagheera15 (0), 7 jaar geleden

Bedankt voor deze info Rene, hier kan ik iets mee. Zal de test doen zoals beschreven en mijn bevindingen daarvan word hier nog vermeld.
de vacuumslangen zijn al gecontroleerd op scheurtjes en lekken en goed bevonden dus die kan ik al uitsluiten.
Word vervolgd...

Bagheera15 (0), 6 jaar geleden

Sorry voor de late reactie maar probleem opgelost. De electro klep is vervangen en het probleem heeft zich niet meer voor gedaan. Bedankt voor de gegeven oplossing Rene.
Grtz

Rene Roolvink (0) PRO, 6 jaar geleden

Mooi dat het is opgelost . Bedankt voor de feedback .

Greggy (0), 5 jaar geleden

Hallo Rene,

Zou jij als mogelijk is mij uitleggen waar de elektroklep zit bij het voertuig Citroën C3 collection 1.4 hdi.

Ik heb namelijk de slangen gecontroleerd, wastegate vervangen. Tot dusver geen resultaat. Nou ben ik natuurlijk geen monteur en ben ik niet te bang om vieze handjes te krijgen, dus ga ik zelf aan de gang met wat hulp van jullie.

Maar heb wat foto's bekeken van jou rene, maar het was van het type Berlingo
Dacht eigenlijk dat ik hem gevonden had,. Maar hij schijnt ergens anders geplaatst zijn of ziet er anders uit.

Ik hoor het graag..

Gr,

Greggy.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Berlingo of stel zelf een nieuwe vraag.