Citroën C4: Startmotor revisie mogelijk?

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Benzine, Motorcode: NFU, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 80

De C4 1.6 benzine start soms niet, er is alleen een luide klik vanuit de startmotor te horen. Je ziet vervolgens de binnenverlichting iets dimmen maar heb niet het idee dat de startmotor überhaupt in beweging komt.

Af en toe brand ook zekering F8 (solenoid) door.

Startmotor gedemonteerd, schoongemaakt, interne tandoverbrening opnieuw ingevet (grafietvet) en de glijlagers voorzien van een drupje motorolie.

Contacten (incl. massa en accu) schoongemaakt, meet geen weerstand op de draad van zekeringkast naar solenoid.

Koolborstels zijn goed, magneten ook, na schoonmaken intern als nieuw. Geen (extreme) slijtage collector, of stator rondsel draait zeer soepel (alleen schoongemaakt, plakt dus niet).

Vrijlooplager is in orde.

Kortom, alles lijkt OK en ik vermoed dus dat de solenoid kapot is.

Kan ik die als particulier ergens los kopen?
En kan ik nog meer uitsluiten?

Misschien kan iemand de solenoid intern even beschrijven hoe ik moet meten, ik meet op alle pennen ook naar massa kortsluiting, maar lang niet altijd vliegt de zekering er uit.

Alvast bedankt!

sanscorp

Geplaatst door sanscorp (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën C4? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

sanscorp (0), 5 jaar geleden

Oh ja, tijdens demontage accu op lader gehad, spanning is voldoende, 12.8v in rust en tijdens startpogingen niet lager dan 11.5v.
Ook met starthulp (2e accu) geen resultaten.

Kan ik de solenoid los aan een accu testen of beter van niet i.v.m. bewegende delen?

ferdinand (0), 5 jaar geleden

Weet je zeker dat je accu in orde is.En met starthulp geen resultaten,betekent dat de startmotor dan ook niets doet.Kijk op You Tube "solenoid dynamo" .Daar word uitgelegd hoe je ze kan repareren.
Ferry

sanscorp (0), 5 jaar geleden

Accu is in orde, soms, na vervangen zekering F8 start de auto weken en tientallen keren weer normaal.
Als de accu niet goed was dan zou dit niet het geval zijn.

Een solenoid kan je niet uit elkaar halen volgens mij.
Wat moet ik meten op de aansluitpunten?

Inmiddels heb ik de magneetschakelaar wel los gevonden maar moet dus eerst uitsluiten of dit het probleem is.
Zal ook youtube bekijken.

Citrogek (0) PRO, 5 jaar geleden

Ik zou gewoon je startmotor vervangen. Die klik die je hoort is van je solenoïd en dan spoort ie in maar draait ie niet meer rond. Zo duur zijn de startmotoren voor dit type motor ook niet.

sanscorp (0), 5 jaar geleden

Startmotor voor nu iets aangepast en nieuwe besteld. Magneetschakelaar werd niet ver genoeg geactueerd. Metalen pin een halve mm langer gemaakt. Noodoplossing tot de nieuwe binnen is, kan ik in ieder geval rijden. Zo veel werk is het niet om hem te vervangen.

Accu, accubak er uit, vanaf daar 1x m8 bout, continu plus en signaaldraad los. Vanaf onderen 2x m8 bout los en je kan hem ee via onder of boven links of rechts er uit halen.

sanscorp (0), 5 jaar geleden

Oh ja, luchtfilter even er af pakken, dat scheelt een hoop. Tevens voor het gemak stekkers bobine, kvs temp. sensor en nog een stekker (1 kabelboom) los, kabelboom even aan de kant leggen voor betere toegang.

Al met al 30 minuten werk incl. spullen pakken, opkrikken en opruimen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën C4 of stel zelf een nieuwe vraag.