Citroën Saxo: Saxo 1.1 slaat niet aan

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: HDZ, Motorinhoud (cc): 1100

Het volgende probleem, auto werkte prima, geparkeerd, en paar uur later wou ik starten wat even ging, hij liep 2 seconden, viel uit, en wou niet meer aan slaan. Wat mij meteen opviel, was dat ik de stuurpomp (elektrisch) en de brandstofpomp niet meer hoorde bij op contact zetten. Op de pomp stekker meet ik ook 0,0v (brandstofmeter werkt wel) ik dacht defect relais onder de ECU maar deze lijkt (ondanks scheur in de behuizing) gewoon te werken. Ik hoor en zie schakelingen. Wat extra apart is in deze, normaal hoor je de stuurpomp NIET te horen bij op contact, heb 2 andere saxo’s En een 106 gehad, en deze deden dit niet. Daar deed de pomp het pas als se motor liep. Dus daar is al wat mee aangepast. + ooit is de zekering van de brandstofpomp uitgefikt blijkbaar, want die is nu extern naast de zekeringbox. Op deze zekering meet ik momenteel ook 0,0v. Ik neem aan dat de zekering VOOR het relais van de brandstofpomp zit? Zo ja, dan zal ik waarschijnlijk al daar voor moeten zoeken waar m’n stroom blijft. Op andere zekeringen meet ik wel 12v o.a op de zekering van de motor computer, dus de zekeringkast krijgt wel voeding. Wie weetje er meer over te vertellen, want zit beetje vast zo :-s

MJS

Geplaatst door MJS (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën Saxo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

MJS (0), 5 jaar geleden

Pen 3 en 2 zijn behoorlijk weg gefikt (ik vermoed door dat ze hier de stuurpomp bij opengezet hebben... om wat voor reden dan ook...??) en laten 2 en 3 nou net belangrijk zijn voor de schakeling van oa de brandstofpomp... morgen maar even nieuwe stekker er aan zetten.

Siem Bijman (140) PRO, 5 jaar geleden

Wat meet je op pen 11?

Daar moet 12V op staan. De andere pennen , 2 en 3, zijn de schakelingen die de stroom van 11 naar 1 en 9 doorsturen. via het relais. Je kunt ook pen 11 en 9 en 11 en 1 even doorverbinden om te zien of de pomp dan wel werkt. (wel even een zekering ertussen zetten ivm de mogelijkheid dat er ergens kortsluiting is.!!!

De brandstofpomp loopt alleen bij het op contact zetten een paar seconden en tijdens het starten. Dus als je gaat meten met de auto op contact zul je op 2 en 3 geen voeding meten, dus dat is normaal.

MJS (0), 5 jaar geleden

Stekker hoofdrelais vervangen, en een goed relais er in. Had geen effect. Tijdelijk ff pomp gewoon op accu aangestuurd, en toen liep hij. Alleen geen kachelventilator, en das best koud momenteel. Contact door gemeten, maar kon ook niks aan vinden, wel even tijdelijk 2 door verbonden, zodat in ieder geval de aanjager weer werkte. M’n vrouw vond het onhandig al die draadjes (had hem onbedoeld mee genomen ipv dr eigen auto)en had alles weg gehaald. maar des ondanks bleef hij het doen. Heeft het hele dag goed gedaan, en vandaag in eens weer storing. Op de sloop maar even relais gehaald en een contactschakelaar, eerst even er naast gehangen, maar contact schakelaar was het ook niet want storing bleef. Ik mis een relais klikken dus gaan zoeken. Naast koppeling er net boven, zitten 2 relais die dikke plus schakelen, een gele en groene, de gele uitgewisseld, en voilà! Starten lopen
Maar!!! Ik wil het zeker weten dat dit het is, dus oude relais weer terug gezet, en! Hij deed het nog! Starten lopen.... dus er zit nog ergens of een draad breuk, of een relais wat niet goed werkt.... maar op de draden schema kan ik die niet vinden...

MJS (0), 5 jaar geleden

Trouwens, kachelventialor en stuurbekrachtiging doen het niet tijdens de storing. En denk ook achteruitverwarming, maar niet getest...

Siem Bijman (140) PRO, 5 jaar geleden

Heb je nog gecheckt of op pen 11 wel spanning komt als de auto op contact staat?

Overigens zit je denk ik wel goed in de richting van het relais. Als je een tikje tegen een relais geeft doet hij het meestal wel weer eventjes, dus dat kan de reden zijn dat het oude relais het ook weer deed. Ik zou daar eerst een ander relais plaatsen voor je alle draden gaat checken....

MJS (0), 5 jaar geleden

Storing zat in een schakelmodule op de achterkant van de zekeringen kast. Hier werdt geduurende op contact zetten even de pomp aangestuurd, zodat brandstofsysteem op druk stond, zodat de auto zou starten, eenmaal gestart, schakeld de module via de relais naar constand, en weer af als de motor uit was.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Saxo of stel zelf een nieuwe vraag.