Citroën C3 PLURIEL: Lekkage voorkant auto en achterkant. Water in de ruimte reserveb

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: KFV, Motorinhoud (cc): 1400, Vermogen (kw): 54

Beste mensen,

In alle wanhoop hoop ik door hier mijn klachten te noteren een passende oplossing te vinden.
Ik heb augustus 2018 deze auto gekocht bij een particulier. Aangezien we een lange zomer hebben gehad, kwam ik laat tegen de herfstperiode erachter dat er een hoop water te zien was in de ruimte van de reserveband.
Omdat de achterbak, meerdere keren gekit was leek het me verstandig dit te vervangen. Zo gezegd zo gedaan. Helaas loste hiermee de lekkage niet op. bleek later op te vallen dat er aan de passagierszijde spraken was van lekkage. Heel lichtjes en tegenwoordig ook ietsjes aan de bestuurders kant.
U raadt het al. Ik vind het een fijne auto maar dit wordt me echt te veel.
Ik zou graag een passende advies willen. En op basis van een juist stappenplan dit opgelost krijgen.
Ik dacht zelf eerst aan alle rubbers vervangen mn die van het dak en achterkant autobak en dicht kitten. Vervolgens als dit niet bijdraagt aan het minderen van de lekkage onderzoeken waar het dan aan ligt. De lekkage die ik ervaar zie ik namelijk niet terug in het midden van de auto. Maar aan de zijkant dus lijkt me een lekkage aan het dak uitgesloten.
Ik hoop echt dat iemand mij hiermee kan helpen in kan adviseren.

Alvast bedankt,

Esmeralde

ESMIRALDE78

Geplaatst door ESMIRALDE78 (0) , lid sinds 5 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën C3? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

corvanjaarsveld (0) PRO, 5 jaar geleden

Esmeralde,

Alvorens ik je zal vertellen hoe je te werk moet gaan, eerst wat algemene informatie.
Water in het interieur komt bijna altijd van boven en verzamelt zich uiteindelijk op de laagste plaats(en) Meestal is een regenbui de oorzaak, dus als de auto buiten staat lekt het water gedurende de nacht in het interieur. Soms alleen maar als de auto scheef staat.
De fabrikant heeft op diverse plaatsen in de carrosserie gezorgd voor afwateringskanaaltjes of slangen. Met name vooronder de kachel en links en rechts in de paravant. Deze kunnen verstopt raken door blaadjes van bomen oid en soms is knijpen in een slang voldoende om de afwatering te herstellen.
De onderzijde van de carrosserie is meestal waterdicht, waardoor het weg kan lopen. Dus drogen is dan de enige manier om het water weg te krijgen. Oude kranten kunnen daarbij helpen.
Als je hebt geconstateerd waar de lekkage door wordt veroorzaakt, kun je die op passende wijze herstellen. Het vervangen van alle rubbers is een kostbare aangelegenheid en meestal zinloos.
De beste manier om het lek te lokaliseren is het volgende. Bedenk dat de plek waar het water naar binnen loopt een andere is dan waar het binnen uit komt.
Dus eerst maar binnen rondom steeds hoger voelen en kijken waar het nat is of geweest is. Met behulp van een tuinslang kun je de buitenkant van de carrosserie nat sproeien, dus niet spuiten. onderaan beginnen en steeds een paar centimeter hoger, terwijl een ander in het interieur onderzoekt waar het water binnenkomt.
enz. enz. In dit geval zou ik achter beginnen, uiteindelijk kan het best langs de achterruitlijm binnendringen.
Succes.

ESMIRALDE78 (0), 5 jaar geleden

Beste Cor,
Bedankt voor je tip. Ik neem dit mee en hoop enigzins op verbetering.

primera p11 (0), 5 jaar geleden

Esmiralda78,

Wat je er ook aan gaat doen,je krijg em nooit lekvrij.
Daar staat deze auto bekend om om de vele lekkages.
Het model is niet goed doorontwikkeld en de constructie is veel te fragiel.
De meeste hebben na vele ergernissen de auto van de hand gedaan.
Het is een leuk concept geweest,maar een drama voor de kopers geweest.
Waarom niet eerst gegoogled op de vele problemen van deze constructie of reviews bekeken?.
Met een paar muisklikken was je een stuk wijzer geweest en had je het ding laten staan.
Ik weet,daar heb je nu niks meer aan,maar wat je ook doet,het lekken gaat gewoon weer op een andere plek verder of blijft.

ESMIRALDE78 (0), 5 jaar geleden

Nee daar heb ik nu niets aan. Het is even zuur. Maar ik vraag me af of ik dit wel weg kan doen. Door kan verkopen? Wie wilt, heeft nog interesse in deze auto met de bekende problemen.

primera p11 (0), 5 jaar geleden

Esmiralda78,

Wat je kunt doen is alle dakdelen langslopen en er water op sproeien vanaf de buitenkant en daar waar het lekt afkitten.
Alleen kun je dan de dakdelen er niet meer af halen,dan gaat de kit namelijk los.
Maar er blijft beweging in het dak zitten door het rijden,het is geen massieve constructie
En dat is ook het probleem van dit dak,daardoor ontstaan lekkages.
Ook de kit die gebruikt word moet flexibel blijven/zijn anders gaat het weer lekken door het scheuren loslaten van de kit.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën C3 of stel zelf een nieuwe vraag.