Citroën Berlingo: citroen P0103 ontstekingsfout cilinder 1

Bouwjaar: 2008, Brandstof: Benzine, Motorinhoud (cc): 1400

beste ls,

Vandaag eindelijk met mijn nieuwe uitgebreide obd meter storing kunnen zoeken.
Foutcode P0301 kwam eruit.
Ontstekingsfout cilinder 1.
Tevens heeft de 1e lambda sensor ook een fout in de verwarming zitten.... wat dit betekent weet ik helaas dus niet.
We hebben de bougies gewisseld van cilinder 1 en 2 met cilinder 3 en 4, helaas kwam de storing nu niet meer terug.
De motor blijft helaas onregelmatig lopen.
Ik kan nu uiteraard nieuwe bougies steken en zodoende storing zoeken, maar klakkeloos vervangen houd ik niet van.
Hoe nu verder?
Bougies 1 en 2 waren een stuk lichter kwa kleur dan cilinder 3 en 4.
De auto ploft licht en het blok schud in het motorruim tijdens stationair lopen.
Wat is logischerwijs de juiste stap welke ik zou moeten nemen?

alvast bedankt,
groeten bas.

basman180

Geplaatst door basman180 (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën Berlingo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

lemke (5), 4 jaar geleden

denk eerder aan distributie riem niet op tijd

basman180 (0), 4 jaar geleden

Ga zo eerst nieuwe bougies steken en dan verder kijken. Het motormanagement lampje is nu ook uit maar zal vast wel weer terugkomen . Ik mis geen vermogen naar mijn idee. Mocht er een fout zitten in de bobine rail, kan ik deze dan openwerken en een nieuwe penbobine op cilinder 1 zetten?
Tevens rijd de auto normaal maar ploft soms uit de uitlaat bij stationair draaien(onverbrand mengsel denk). Met rijden voel je soms een hapering tot aan 50kmpu. Daarboven is het weg.

oldford (0) PRO, 4 jaar geleden

Als de verwarming van de lambedasonde een fout heeft, dan kan ook het signaal van die lambdasonde verkeerd zijn.
En dat leidt dan weer tot een verkeerd mengsel als het de voorste lambdasonde is. Ook dat kan misfires veroorzaken.

Wat is de foutcode van de verwarming van de lambdasonde? Exacte tekst en/of nummer.
Kun je live data lezen? Wat is de Fuel system Status? Closed of Open loop?
En wat voor signaal geven de lambdasondes?

basman180 (0), 4 jaar geleden

Beste ls. Zojuist de bougies vervangen en de motor loopt mooi rond nu. De uitlaat ploft niet meer en er zijn nog geen foutcodes zichtbaar. Motor management lampje is ook uit. Desondanks staan er wel 2 storingcodes in de odb2 reader. Zie onderstaande. Ik zalook nog een filmpje plaatsen maar die is nog ah uploaden. Heb wel het idee dat ik soms wat benzine ruik. Is dat dan te rijk lopen door de eventueel kapotte sensor?
https://youtu.be/7Yl4gnDNH5I

oldford (0) PRO, 4 jaar geleden

P0135 geeft aan dat de verwarming van de voorste sonde niet goed werkt. Dan kan de sonde zijn, maar ook de bedrading.
Omdat de sonde lang koud blijft veranderd het signaal niet en dat geeft P0134.
Bovengenoemde fouten staan nog in "Pending" foutcodes, dus dan is de motorlamp nog niet aan.
Worden de fouten op 3 ritten achter elkaar herkend, dan worden het "Permanente" fouten.

Ik weet niet of er een stuk mist in het filmpje, maar ik zie geen signaal waarde voor Lambdasonde Bank 1, Sensor 1.
Sensor 2 is naar mijn mening ietje te hoog, dat kan wijzen op een overrijk mengsel voor de kat.

De motorcomputer heeft zichzelf aangeleerd dat het mengsel iets te arm was en verrijkt het mengsel met 7%.
Dat is de Lange termijn brandstof trim voor bank 1.
De trims voor Bank 3 kun je vergeten, die zou het toestel eigenlijk niet moeten tonen.

basman180 (0), 4 jaar geleden

Op 50 seconden word bank 1 doorlopen. Iets eerder ging ik erin en er weer uit om vervolgens weer bij 50 sec bank 1 in te gaan.

oldford (0) PRO, 4 jaar geleden

Wat jij nu aangeeft zijn de testwaardes. Daar heb je niet veel aan.
Het gaat om de actuele signaal waarde van Bank 1 sensor 1 in "Live data" (Data stroom op jouw scherm).
Daar mis ik die waarde.

basman180 (0), 4 jaar geleden

Hoop dat dit is wat je wilt zien.
Heb tevens gespeeld met het toerental.
Auto rijd nu weer normaal in alle toerentallen.

oldford (0) PRO, 4 jaar geleden

Nee, dat bedoelde ik niet. Alhoewel je er wel gevolgtrekkingen aan kunt verbinden.
Je lambdaregeling werkte op dit moment, dus de voorste lambdasensor is opgewarmd (waarschijnlijk door de uitlaatgassen).
Mogelijk zijn dan ook de beide foutcodes weer weggehaald.

Even terug naar je filmpje:
Bij 0.23 ga je naar het volgende scherm. Die verschijnt en de 1e regel is
Zuurstof sensor output voltage (B1-S2) - 0,895V
Daar mis ik dus Zuurstof sensor B1-S1. Ik mis ook welke Zuurstof sensoren er aanwezig zijn op de auto.
Was dat het laatste scherm?
Mis ik daar een scherm?

basman180 (0), 4 jaar geleden

Nee daar mis je geen scherm.
Hier een nieuw filmpje waarbij ik van te voren de foutcodes heb gewist.
https://youtu.be/vx-YdBDucR8

Heb de stekkerverbindingen nog losgehad en wat gerommeld met de bekabeling maar er verandert nu niets.
Mag ik vragen waar je eventueel nog over ah nadenken bent? Ga ervan uit dat je niet alleen gokt op de sensor op het uitlaatspruitstuk.
Wederom bedankt

oldford (0) PRO, 4 jaar geleden

Ik heb niet genoeg data om ergens op te gokken.
Het enige wat zeker is, dat je a) misfires hebt en b) dat af en toe de voorste lambdasonde niet werkt.

Mocht je weer een harde foutcode (met brandende lamp) krijgen, kijk dan ook eens naar de Freeze Frame data.
Misschien dat daar wel een signaal van de Zuurstof senser Bank 1 Sensor 1 bij staat.
Het nadeel hier van is, dat die misfires op den duur je katalysator kunnen vernielen.

Anders wordt het gokken en de voorste Zuurstof sensor vernieuwen of betere uitleesapparatuur (dealer) gebruiken.

Ik heb wel verdenkingen tegen dit uitleesapparaat.
Maar voor hetzelfde geld houd Citroen zich niet aan de regels en ondersteund de motorsoftware bepaalde data niet.
Mijn Saxo was nog erger. Daar kreeg ik alleen het motortoerental te zien en dat de softeware aan EOBD voldeed.
Verder niets. Maar goed, die was dan ook van 2000.

basman180 (0), 4 jaar geleden

De misfires zijn na het vervangen vd bougies weg en komen ook niet meer terug als storing(a la ik het allemaal goed begrijp). Ik krijg enkel de 2 eerder genoemde foutmeldingen p0134 en p0135 welke herleidbaar zijn naar sensor 1. Wel vreemd dat sensor 1 een fout geeft maar dat deze niet te monitoren valt. Wellicht vervang ik de sensor op het uitlaatspruitstuk en kijk het dan weer even aan. Zal ik de sensor er anders uithalen en testen als dat al mogelijk is?
En ik zal morgen eens een langere rit doen.

Edit.
Als Ik de obd reader aansluit in onze Skoda zie ik wel waardes van sensor 1 bank 1 . Zal kijken of ik de scanner nog kan updaten en anders haal ik wel een nieuwe lambda. Ook zag ik dat de obd reader 5 functies niet ondersteund van deze auto. Kwp protocol 5 functies niet ondersteund. Helaas niet gespecificeerd

Enigste melding welke Ook op het dashboard krijg is "storing uitlaatgas".

basman180 (0), 4 jaar geleden

update,
Auto uit laten lezen en enkel de verwarming van de 1e lambdasonde is defect.
Deze word vervangen en dan zal het probleem zijn opgelost.

Nog een vraag, is dit model berlingo kenteken khh29 benzine 1.4i bouwjaar 2008 uitgerust met hydraulische klepstoters of moeten de kleppen worden gesteld/interval?
Km stand staat nu op 90.000km.
Bij motorfietsen is het stellen van kleppen voor mij geen probleem, en mocht het nodig zijn wil ik dit bij deze auto zelf gaan doen/inspecteren.
Ik hoor het graag

basman180 (0), 4 jaar geleden

Voorste Lambdasonde vervangen en storing reset en blijft nu weg.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Berlingo of stel zelf een nieuwe vraag.