Citroën XSARA PICASSO: motor hapert bij hogere toerental

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: 6FZ, Motorinhoud (cc): 1800, Vermogen (kw): 85

Hallo,
Ik zit met het volgende probleem.
Mijn xs picasso hapert nogal bij de 2500 toeren.
De auto start gewoon en loopt zeer netjes onder de 2500 toeren, maar bij het bereiken van de 2500 toeren gaat de auto stoten en overslaan(zelfs ploffen).
MIL brand en uitlezen gaf aan p0130 en p0135 aan wat voorsta lambdasonde aan.
Deze is vervangen maar probleem blijft.
EGR schoongemaakt en de bougies schoongemaakt.
Wel is het zo dat als ik de auto uitzet er een kort ratelend geluid komt bij mijn inlaatspruitstuk of gasklephuis.
Iemand hier ervaring mee.
Grt Fred

fkaay

Geplaatst door fkaay (0) , lid sinds 7 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën Xsara Picasso? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

oldford (0) PRO, 4 jaar geleden

Gezien het overslaan en ploffen denk ik dat het mengsel niet meer klopt bij 2500 rpm en hoger.
Zijn de fuel trims gecontroleerd bij stationair, verhoogd toerental en rijdend met 2500 rpm?
Is er een 4-gas test gedaan?
Is er gecontroleerd wat de signalen van beide lambdasondes (zowel voor als na de kat) zijn tijdens het probleem?

Is er gecontroleerd op valse lucht? Zowel bij het inlaatsp[ruitstuk als bij het uitlaatspruitstuk?

fkaay (0), 4 jaar geleden

Hallo oldford,
Alle trims vielen in de waarde en lambda na de kat is niet gemeten omdat deze volgens de garage niet meedoet in de closed loop.
Het liijkt wel op te weinig bezine (brandstoffilter).
De foutmeldingen p0130 en p0135 zijn eruit en nu geeft de computer geen ecu storingen meer aan, maar het probleem blijft.
Wel brandt het MIL lampje nog .
Valse lucht vermoed ik niet omdat de auto netjes onder de 2000 toeren loopt geen schommelingen.
grt Fred

oldford (0) PRO, 4 jaar geleden

Als je denkt aan te weinig benzine, dan moet je dat kunnen zien aan de fuel trims.
Dus wat bedoel je met "Alle trims vielen in de waarde". Weet je welke waardes dat waren.

De achterste lambdasonde doet inderdaad niet mee in de closed loop regeling, dat klopt.
Maar toch is deze voor diagnose soms heel erg handig. Je controleert er namelijk het signaal van de voorste sonde mee.
Weet je ook de voltages van het signaal van beide lambdasondes (of in ieder geval de voorste) nu?

Stel de voorste sonde geeft continue een laag signaal aan (veel zuurstof aanwezig).
De achterste sonde geeft echter een vol rijk mengsel (hoog signaal) aan. Dan is er een tegenspraak tussen de signalen.

Als de MIL brandt, dan moet er ook een storing zijn, OF de motorcomputer is defect OF de bedrading van de MIL is defect.
Voorwaarde voor uitlezen is wel, dat je dat doet met een algemene EOBD/OBD2 scanner (die ook bij de APK gebruikt wordt).

N.B.: Versnellingsbak in het kopje klopt? Dus een handbak?
Want een automatische versnellingsbak kan ook de MIL aanzetten.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Xsara Picasso of stel zelf een nieuwe vraag.