Classic Cars: koelsysteem van een klassieker V6 met benzineinjectie

Ik zoek tips om mijn koeltemperatuur in orde te krijgen
Ik rij nu best regelmatig, de auto rijdt goed, toont met deze niet zomerse maanden een normale koeltemperatuur met in/uitschakelen van de beide elektrische fans bij normale ritten.
ik vermijd terecht komen in files, langdurige stilstaan of slakkegang.
Er is géén lekkage / geen waterverlies in koelsysteem

Altijd en gegarandeerd met tropische temperaturen wordt het koelwater stuk sneller té warm;
te heet koelwater treedt bij tropische dagen op bij rijden in slakkegang of bij stilstaan bijvoorbeeld 2 minuten wachten bij stoplichten. Bij het rijden zakt de temperatuur heel snel dankzij de rijwind door de radiator heen dat warmte afvoert.

Het probleem is niet of niet-merkbaar bij ritten gedurende niet-zomermaanden ( veel lagere luchttemperatuur) en ook niet zolang je maar kunt doorrijden.
Auto loopt na autorit binnen 10 minuten te warm bij stilstaan voor stoplichten, slakkegang rijden en filerijden is helemaal een temperatuur-probleem

WELKE volgorde ga ik aanpakken van 1 t/m 5 en hoe kan ik veel beter meetinstrument krijgen om de koelwatertemperatuur af te lezen.
De V6 benzinemotor, elektronisch aangestuurd door ECU control unit produceert veel warmte en zit in een compacte ruimte.
ALLE tips en aanbevelingen welkom.

welke van onderstaande punten is meest aannemelijk ???
1-Nagaan of thermostaat in orde is (wordt vervangen door nieuwe)
2-Nagaan of waterpomp met aandrijving door een poelie in orde is (ik heb een nieuwe liggen)
3-Nagaan of radiateur nog de oorspronkelijke/voldoende koelcapaciteit heeft ...waar doe ik dit ?
4. Nagaan of de thermoschakelaar van de radiator in orde is...hoe kan ik dit testen ?
5-Nagaan of dop expansievat in orde is...hoe kan ik dit doen ?

pben2006

Geplaatst door pben2006 (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Classic Cars Overig? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Auto loopt binnen 10 minuten te warm bij stilstand. O.K., gaan beide koelvinnen aan? Wanneer?
Zo ja, waterpomp (laten) controleren, is er wel flow door de radiateur?
Zo nee, haal stekker van de thermoschakelaar. Verbindt de pennen aan de draadboom kant. Gaan de vinnen draaien en daalt de temperatuur?

Een infrarood temperatuur meter kan wel eens makkelijk zijn. Keuze genoeg:

Wat voor injectie zit er op? Of te wel, kun je deze uitlezen? Kun je de motor-temperatuur zien.

pben2006 (0), 14 jaar geleden

Beide koelvinnen worden (op een dag zoals vandaag) gelijktijdig en (zoals ik het beoordeel) ook op tijd ingeschakeld.
Zou op een dag zoals vandaag dit rustig kunnen doen bij stilstand, denk niet dat er oververhitting gaat zijn.
Ik weet niet hoeveel tijd voordat de fans inschakelen, kan ik opmeten.

Nieuwe waterpomp heb ik liggen, want heb als eens gehoord van een waterpomp met een schoepenrad dat slipt op de as en dus niet volop stroming maakt.
ik moet controleren of er stroming/flow gaat door de radiateur, dat zal ik doen door in het expansievat te kijken.

ik ga de kabelaansluitingen van de thermoschakelaar doorverbinden en zal melden of fans inschakelen en de temperatuur daalt.

Hier zit een Bosch analoge ECU geregeld injectiesysteem op, die kan ik niet uitlezen, auto's werden gemaakt in 1981-1987.
Geen cijfermatig display, wel een display die koelwatertemp toont en display die motorolietemperatuur toont.
Bij normale bedrijfstemperatuur staan de beide meters in de middenstand, dat is recht naar boven.

ik zou wel een cijfermatige temperatuuruitlezing willen hebben van koelwater en motorolie...

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Er is zo veel in de handel dat temperaturen kan aangeven. Ik gebruik bijna altijd VDO meters. Niet goedkoop, maar wel goed.
Je hebt een meter en een gever nodig, dus soms moet je een extra aansluiting maken eventueel met een t-stuk.

Met wanneer schakelen de fans aan bedoelde ik geen tijd, maar meer een indicatie van de temperatuur op het dashboard.

Mercury (0) PRO, 14 jaar geleden

Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig over wat voor "klassiek'voertuig we hier spreken?
misschien kunnen we dan meer voor je betekenen...
Een klassiek voertuig met een ecu van bosch, een compacte motorruimte en electrische koelvinnen??? bouwjaar tussen 1981 en 1987..... lastig
Geen mercedes, die heeft geen v6, geen Bitter, maar wat dan wel. een maserati? een renault alpine a310?
Ik wil je graag helpen maar heb toch meer info nodig, is het bijv een automaat?

gr

Peco power

dutchbert (0) PRO, 14 jaar geleden

Draaien de koelvinnen wel de goede kant op?

Mercury (0) PRO, 13 jaar geleden

Hallo meneer Ben Beeftink, geven we ook nog eens wat reactie terug??

Mercury, Moderator Problemcar

pben2006 (0), 13 jaar geleden

de oplossing is recent gevonden:
deze oude radiateur met sodawater enkele uren laten inwerken, goed doorspoelen en de verkalking is opgelost.
op deze manier is de koelcapaciteit weer terug en zijn de lamellen intern weer schoon.

Mercury (0) PRO, 13 jaar geleden

Heel fijn, blijf ik toch nieuwsgierig over wat voor automobiel zich nu rondom deze motor en radiateur bevindt!!!!

gr

Mercury, moderator problemcar

Mercury (0) PRO, 13 jaar geleden

hallo Ben!!!!!

wat voor auto is dit nou?????

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Classic Cars Overig of stel zelf een nieuwe vraag.