Classic Cars: ontsteking LPG Kadett B

Ik heb een B kadett uit 1970. Deze rijdt ik veelal op LPG. Met de kou van de winter ging de auto steeds slechter lopen. In de garage voor 268 euri laten afstellen. 45 km later stond ik stil. ANWB erbij en die checkt de boel. Volgens de beste man is de verdeler niet jofel. Nu heb ik uit een slopertje een Bosch verdeler geplaatst met nieuw e contactpunten , rotor en verdeler kap. Alles afgesteld juiste volgorde, 0,4 mm contactpuntjes etc..
Toch wil de motor niet aanslaan. Niet op LPG en niet op benzine. waar kan ik nu nog in zoeken?

kadettjeB

Geplaatst door kadettjeB (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Classic Cars Overig? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

moderator (0) PRO, 13 jaar geleden

Je moet een aantal zaken controleren: meet de spanning op de bobine + zijde (15). Even de (meestal groene )andere draad aan de andere aansluiting ( - of 1 ) naar verdeler losnemen. Op contact zetten en meten: je moet dan 9 volt meten. Dan even starten: je moet dan +/- 11,5 volt meten. Zo niet, heb je een onderbreking van de ( zwarte) draad tussen startmotorrelais en bobine. Tijdens he starten moet (!) je +/- 11,5 volt hebben. Vervang de bobine NIET voor een nieuw exemplaar. Die zijn nl. 12 volt terwijl de originele 9 volt zijn. Deze auto's zijn van huis uit voorzien van een 9 volts bobine. Aan de pluskant ( 15) van de bobineaansluiting dient een dubbele draad bevestigd te zijn. 1 Komt vanaf het contactslot ( blanke isolatie) en een zwarte die vanaf het startmotorrelais komt.
Kijk verder of ( op benzine ) de choke wel goed werkt en de klep helemaal sluit bij volledig uitgetrokken choke. Klepspeling goed? Warm afstellen: inlaat 0,20 mm en uitlaat 0,30 mm. Bougieafstand oké? Moet 0,65 mm zijn.
Controleer ook de massaverbinding tussen motor en chassis. Zit tussen rechter chassisbalk en startmotorbevestiging aan de passagierszijde.
Weerstand van de bougie- en bobinekabel mag niet meer zijn dan 5 kohm per kabel. Vervang de kabels eventueel door koperkernkabels ( 0 ohm) i.c.m. ontstoringsdoppen op de bougies ( 1 - 5 kohm )
Als dit alles in orde is, slaat de Kadett zeker aan.

anoniem-1573996169 (0), 13 jaar geleden

heb je wel een vonk op je bougiedoppen???zorg ervoor dat de contactpuntjes goed schoon zijn beetje vet en je hebt geen vonk.

thei11316 (0), 13 jaar geleden

De condensator welke over de contactpunten staat wil ook wel eens de geest geven....en voel eens aan de rotoras of deze geen radiale speling heeft

kadettjeB (0), 13 jaar geleden

OK, ik heb de condensator vervangen (uit voorzorg, de oude zag er mooi/nieuw uit). Ik heb die massa kabel gevonden en los , schoon en weer vast gemaakt. De bobine door gemeten en opnieuw de ontsteking met een proeflampje gesteld.
De kadett start nu op benzine als ik met volgas start. Ze looptdan en reageert op 'pompend'gas geven. Maar als ik gas los laat slaat ze langzaam af, alsof ze geen benzine krijgt. weer 'pompend ' gassen helpdan niet ze slaat af.
NB op LPG start ze helemaal niet.
Ik ben dus verder, want ze start, MAAR WAT NU VERDER????

anoniem-1573996169 (0), 13 jaar geleden

is je carburateur nog wel goed??als je veel op gas rijd gaat dit ten koste van je carburateur,en levert je benzinepomp nog wel genoeg.

anoniem-1573996169 (0), 13 jaar geleden

deze heeft nog sproeiers in de carburateur,zit die niet dicht??

maarten4874 (0) PRO, 13 jaar geleden

eventjes de motor op toeren houden en dan je handpalm op de carburateur leggen,hierdoor ontstaat kort een heel hoog vaccuum,wat vaak het vuil uit de sproeiers trekt.

kadettjeB (0), 13 jaar geleden

Nou daar gaat ie weer,

Ik heb op een kadett forum opgezocht waar je aan moer draaien op de carburateur. Ik heb de afstel schroef (die met de veer) helemaal dicht gedaan en toen 1,5 slag los. Bij de Co schroef heb ik vast gedaan en toen 3,5 slag los. Verder heb ik de sproeier er uit gedraaid en door geblazen.
Nu start de kadett, met moeite. en slaat af als ik m'n pootje helemaal van het gas af heb. Heb ik de stelschroef op de hefboompjes op maximaal gedraaid. Nu bleef de kadett lopen met een heel hoof stationiar toeren tal. Ik kon toen even aan de afstel schroef draaien zodat hij nog wat mooier (minder slecht) liep. Mijn gedachte was dan draai ik de verdeler even iets los om te kijken of ik ze nog beterder kon laten lopen, maar voor ik zover was sloeg ze weer af.
Ik ga deze week investeren in 4 nieuwe bougies en een (wat zij die duur geworden) setje kabels.
Eigenlijk denk ik nu dat het iets met de carburateur is, maar waarom start ze dan niet op gas, dat gaat toch buiten de carburateur om, direct van de verdamper, naar een ring op de carburateur, en dan is het al gas hen hoeft het alleen maar met lucht gemengd, zonder carburatie, of zie ik dat verkeerd.
Nou allemaal bedankt, ik ga douchen en a.s zaterdag verder.

moderator (0) PRO, 13 jaar geleden

Met alle respect maar je zit overal aan te draaien zonder te weten wat je aan het doen bent. Dat schiet niet op en lost het probleem niet op.
Het aantal slagen aan bijv. de co-afstelling zegt helemaal niets. Daarvoor heb je eigenlijk een co-meter nodig. Meten = weten en al het andere is missen.
Er kan inderdaad veel aanslag in de carburateur zitten maar dat heeft alleen consequenties voor het lopen op benzine, niet op lpg.
Ga je dan ook nog draaien aan de verdeler, ben je alle afstellingen kwijt.

Als ik je laatste verhaal goed snap, heeft deze het lpg-mengstuk OP (?) de carburateur gemonteerd zitten? Of zit het mengstuk in de voet van de carburateur? Want dat is een belangrijk gegeven.
Overigens: al de spanning gemeten op de bobine?

kadettjeB (0), 13 jaar geleden

Ik zit er inderdaad aan zonder te weten. Ik zoek dus van alles op internet. Ok ik heb de contactpunten (nieuwe) exact op 0,4 gezet. Ik heb (zeker) de bougie kabels op de goede plek zitten. BDP opgezocht, merktekens op elkaar. Volgorde 1-3-4-2 gedaan (rechtsom). Met een proeflampje de ontsteking gezet, alles zoals ik hier en op internet fora heb gevonden. De bobine heb ik gemeten. Etc zie boven.
Het mengstuk voor LPG is een ring met gaatjes, die zit tussen het luchtfilter en de carburateur. Ik heb dat schoon gemaakt met een doek, er zit een rubberbandje in, dat is heel, het trekt dus geen valse lucht.
Zaterdag begin ik maar met de afstellingen nogmaals goed nalopen, dan nieuwe bogies en kabels er in en dan maar eens kijken wat het resultaat is.
O, ja wat Robbie10030 vroeg, de benzine pomp levert flink druk. En de sproeier zit niet dicht.
Ik ga eerst maar eens op het internet wat over caburateurs proberen te leren.

dank en wordt vervolgd.

moderator (0) PRO, 13 jaar geleden

Koop dan een vraagbaak. Schrijver is P. Olving. Daar staat bijna alles in over carburateur, ontsteking, kleppen stellen enz. Heb je meer aan dan de verhalen op internet en je hebt dan meteen de juiste gegevens.

harnak (0), 13 jaar geleden

Eerst doen wat de moderator hier boven zegt als dat goed is carburateur er af voetpakking en tussenpakking controleren was meestal oorzaak van slecht lopen hij moet eerst goed op benzine voor je het weer op gas probeerd.

bowie2013 (0), 9 jaar geleden

Weet je zeker dat je het ontstekingshuis goed hebt gemonteerd?

moderator (0) PRO, 9 jaar geleden

@bowie2013 : kijk nou eens naar de datum van de vraag.......... 3 1/2 jaar geleden. Zolang zal de TS niet met het probleem blijven zitten.


en @kadettjeB: het wordt wel op prijs gesteld wanneer je alsnog even meldt hoe het afgelopen is met je probleem.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Classic Cars Overig of stel zelf een nieuwe vraag.