Classic Cars: Overslaan en ploffen in de uitlaat DAF 66, 1100

De motor van onze DAF coupe blijft wat onregelmatig lopen, ploffen in de uitlaat, en overslaan.
Gegevens en wat ik al gedaan heb: Het nieuwe motorblok heeft 2000km gedraaid, contactpunten, rotor, verdelerkap, condensator, bougies zijn vervangen. Carburateur is nieuw en CO afgesteld op 5 %. Ontstekingstijdstip en kleppen zijn recent ook gesteld na vervanging ontstekingsonderdelen.
Ik weet het nu even niet meer. Het motorblok is dus een 2000km geleden( 2010) nieuw uit het krat in de DAF geplaatst.
Massa aansluitingen van de kabelstjes ook gecheckt. De carburateur is ook vervangen dus, maar is wel een carburateur voor een 1100 marathon. En heeft dus iets grotere sproeiers.
De bougiekabels kunnen nog slecht zijn, vonken doorslaan. Maar ik heb geen vonken gezien met een plantenspuit en in het donker.

Ik las op een site voor Engelse old-timers dat siliconen bougiekabels (die zitten bij mij erop) slecht zijn voor een klassieker ivm de "ouderwetse" ontsteking. Ik heb ook geen elektronische ontsteking.
Hebben jullie hier ervaring mee? Klopt het dat ik ze beter kan vervangen door koperkern bougiekabels?
Hebben jullie nog andere tips waar ik naar kan kijken?

Ik heb deze middag nog een deel vacuumleiding, van carburateur naar spruitstuk, vervangen. Kan d evacuumdoos lek zijn en hoe check ik dat zonder vacuumpompje?
Johan

JHV

Geplaatst door JHV (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Classic Cars Overig? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

jan5047 (0) PRO, 12 jaar geleden

ik denk dat het in de afstelling van de ontsteking zit

8je (0) PRO, 11 jaar geleden

De voorontsteking moet afgesteld worden met losgenomen vacuumslang.

JHV (0), 11 jaar geleden

Dank voor jullie reacties. Ik heb bij een automaterialen bedrijf nog losse koperkern bougiekabel en losse verdelerkap en bougie doppen kunnen vinden. En zelf de bougiekabels gemaakt. Het overslaan en ploffen is nu over! Motor draait mooi rond nu.
Deze man had verschillende modellen doppen/aansluitingen liggen zodat we de best passende in de aansluiting van verdelerkap en bougie konden plaatsen! De kabel zit er dus nu ook wat strakker in en op de bougie.
Heerlijk zo'n adresje waar dit soort onderdelen nog te koop zijn en niet alleen al komplete kabels. Mocht zijn speciale tang gebruiken om de kabel goed in de aansluitingen te klemmen.
Johan

JHV (0), 11 jaar geleden

Up-date; de ontsteking bleef eigenlijk niet optimaal. Starten ging soms slecht, onregelmatig "inhouden" af en toe.
Soms opeens even nadieselen, dus soms wel en dan weer niet. Geen staat op te trekken.
Eenmaal op toeren ging het al wel stukken beter dan met de oude bougiekabels en doppen.
De afgelopen winter een en ander nog maar eens goed bekeken en de stroomverdeler onder de loep genomen.
De veertjes onder de grondplaat waren slap en de asjes voor de gewichtjes waren ruim.
Kortom, geen mooie regelmatige ontsteking te krijgen.
Besloten om alles te vervangen door een 123 ignition.
Binnenkort de eerste lange ritten en ervaren hoe het nu is.

JHV (0), 11 jaar geleden

De ritten met de DAF zijn nu zeer goed bevallen.
Geen ploffen meer, en bovenal een heel erg mooi regelmatig lopende motor.
Wat een verschil nu met 123 ignition, en daarvoor met de oude ontsteking.
Nu nog even fine-tunen met de CO afstelling.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Classic Cars Overig of stel zelf een nieuwe vraag.