Dacia Duster: Lek koeilvloeistof

Bouwjaar: 2010, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.5

Op weg naar het Zuiden zijn we na 300km gedwongen halt gehouden langs de autosnelweg. Gelukkig aan een tankstation. Verklikkerlampje waterkoeling lichte op en 6 tot 7 streepjes op de boordcomputer. Normaal 3 a 4 streepjes. Het was nacht, ongeveer buitentemp van 19°C. Reservoir koelvloeistof bleek leeg te zijn. Assistente gebeld en na half uurtje stond er vriendelijke man met zakkammetje onder onze motorkap. Te speuren naar de lek. Wel wat sporen ter hoogte van de radiator maar verder niets. Koelvloeistof bijgevuld tot bijna max. En additief holfs (blauw busje 250ml). 15 min laten draaien en dan maar vertrokken aan rustig tempo. Temp bleef 4 streepjes aanwijzen dus bleek ok! Na 100 km gestopt en reservoir bleek terug leeg. Het goedje additief bleek bruin slootwater en was ook niet meer zichtbaar. Terug koelvloeistof bij gevuld tot max. Dat hebben we 4 keer herhaald! Telkens na 100 km ongeveer. Bij de laatste check bleek dat het reservoir stabiel bleef tussen min en max. Opvallen dwas dat het koelwater terug wat bruin was zoals het additief. Dus ik denk dat het hele goedje het circuit rond gegaan is en zijn werk gedaan heeft. Laatste 450 km gereden zonder enig verlies van koelvloeistof en temp motor bleef stabiel. Ook in een file gestaan van een 10 tal km met een buitentemp van 32°C en geen verhoging van de temp!

Het additief blijkt dus de lek gedicht te hebben die dus klein moet zijn, hoop ik! Op de motorkap waren wel wat witte streepjes te zien van waarschijnlijk de vloeistof die van vooraan door de wind naar achteren is geblazen. Dus he lek moet ergens vooraan zitten. Boven de radiator loopt een Aluminium dunne stang en die was onderaan wat nat, gele kleur. Nu niet meer.

Er is een Dacia garage in de buurt (zuid Frankrijk). We zouden een controle willen laten uitvoeren maar ik heb het vermoeden dat ze me daar de hele boel gaan willen demonteren en zware kosten aanrekenen omdat ze weten dat ik een toerist ben die terug thuis moet geraken. Klinkt wat paranoia maar het enige wat je voor die garages ziet staan zijn wrakken. Ben ook de taal niet zo machtig dus...

Wat raden jullie aan aub? Alvast bedankt voor het antwoord!

david35

Geplaatst door david35 (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Dacia DUSTER? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

jan T (10) PRO, 8 jaar geleden

nou je zegt zelf al dat het nu goed gaat en ik ben het met je eens dat het goedje het gaatje nu afgesloten heeft.
ik zou gewoon de boel zo nu laten en als je naar huis gaat gewoon net zoals op de heen weg de boel controleren en dan thuis bij je eigen garage de boel goed laten controleren.

groetjes jan.

kaleido 1 (1600) PRO, 8 jaar geleden

Ligt er aan waar je zit in zuid frankrijk , ik kom maandag aan , zou gewoon net wat jan ook zegt , zolang het goed gaat niks doen en thuis de boel na laten kijken.

david35 (0), 8 jaar geleden

Ondertussen terug thuis aangekomen gisterenochtend. (total loss van de reis maar dat heeft niets met het probleem wagen te maken). We hebben ter plaatse op 2 weken nog 600 km gereden (snikheet, steeds tussen 32°C en 38°C buitentemp.). Terug naar huis gereden 1200 km zonder problemen. Niveau in koelwatervloeistofvat blijft gelijk!

Ondertussen aan garagist laten nakijken. Lek zit vermoedelijk bovenaan de radiator zelf. Ze kunnen het systeem op druk zetten MAAR dat zou de dichting weer kunnen openen. Nieuwe radiator kost vermoedelijk tussen 300 en 400 euro. Indien het enkel radiator betreft.

Ik moet uiteraard de keuze zelf maken. Het lijkt blijkt volledig gedicht door het product.

jan T (10) PRO, 8 jaar geleden

ja dat kan heel goed nu kun je net wat je zelf zegt 2 dingen doen.
zo blijven rijden of vervangen.
maar die kuis moet je zelf maken dat kunnen wij niet voor je doen.
hij zou weer kunnen gaan lekken maar kan ook nog lang duren.

groetjes jan.

thei11316 (0), 8 jaar geleden

Ik zou de radiator vervangen,nu rij je met een tijdelijk dichte radiator rond,dus een onbetrouwbare.

kaleido 1 (1600) PRO, 8 jaar geleden

Ik zou de radiateur vervangen en het koelsysteem goed spoelen zodat je de troep die er in gedaan is er weer uit spoelt.
Het koelsysteem zal steeds slechter gaan werken en uiteindelijk overal verstopt raken , als eerste je kachelradiateur maar daar kom je van de winter pas achter en dan is het veel te koud om er mee aan de gang te gaan.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Dacia DUSTER of stel zelf een nieuwe vraag.