Dacia DUSTER: Gasauto loopt niet goed op benzine

Bouwjaar: 2016, Brandstof: Benzine, Motorcode: H5F F4, Motorinhoud (cc): 1200, Vermogen (kw): 92

Dacia Duster uit 2016 met de 1,2 turbo motor van Renault heeft 48000 gelopen.
De motor loopt niet goed meer op benzine, meestal op 2 of 3 cylinders bij de start. Na overschakelen op gas loopt de motor prima en heeft geen problemen. De garage komt er niet uit. Benzineinjectoren zijn goed. Volgens Renault moet de motor uit elkaar wegens verontreiniging. Maar dat lijkt me raar met zo weinig km en op gas.
Herkent iemand dit probleem? Zijn er andere auto’s met deze motor die wel goed lopen op gas en benzine?

Rudolff

Geplaatst door Rudolff (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Dacia DUSTER? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

viper_ren (0) PRO, 5 jaar geleden

Bougies gecontroleerd?
Hoe wordt er gereden met deze wagen? Altijd rustig?

oldford (0) PRO, 5 jaar geleden

Dacia heeft tegenwoordig 3 jaar garantie met een maximum van 100.000 kilometer.
Wat zegt jouw garantiebewijs? Ook 3 jaar?
Dan mag de dealer de motor toch lekker uit elkaar halen, uiteraard kostenloos vanwege de garantie.

Ik zou gelijk informeren voor garantie-extra (als je dat al niet hebt). Dat kan tot de auto 34 maanden oud is.

Rudolff (0), 5 jaar geleden

viper_ren, ik rijd idd rustig en veel langere afstanden. bij 18.000km had ik problemen met een injector, het gedrag leek wel op dat van nu. na vervanging van die injector ging het tot voor kort goed. Toch schijnt het nu niet aan de injectoren te liggen. bougies, mag ik aannemen, hebben ze naar gekeken.

Rudolff (0), 5 jaar geleden

Oldford, natuurlijk is het allemaal garantiewerk, ongeacht of het de benzine of de gaskant is. het lastige alleen is dat ik daar geen nieuwe auto voor koop, om daar steeds trammelant mee te hebben. het is niet de eerste keer. wat ik vermoed is dat de combi gasinstallatie en deze motor niet klopt. het is een Vogels gasinstallatie trouwens. De Renault garage spreekt dat vermoeden ook uit. Het type voor deze Duster en het huidige nieuwst type kun je fabriek af kopen met LPG. Alleen ligt daar de oude 1.6 ingeblazen motor in. Het geeft te denken dat er nooit een 1.2 turbo met LPG is geleverd. Daarom mijn vraag ook; heeft iemand wel goede ervaringen met deze combinatie 1,2 turbomotor en LPG?

viper_ren (0) PRO, 5 jaar geleden

Oké, nu weet ik al direct waar je probleem zit...

Je bent een rustige bestuurder en deze motoren hebben het af en toe eens nodig om goed op temperatuur te komen (dus, eens een stevig ritje waar je goed hoog in toeren gaat)

Door dit te doen ga je bepaalde "problemen" verhelpen.

Dus, laat je maar een paar keren goed gaan op benzine en dan komt dit wel goed. En die bougies... Ik heb er al vervangen ook al dacht ik dat ze goed waren en het verschilde toch enorm

oldford (0) PRO, 5 jaar geleden

Is dit een motor met directe (hoge-druk) benzine injectie? Dus waar de injectoren direct in de cylinder inspuiten?
Dan hebben LPG systemen die in het spruitstuk gas injecteren daar nogal wat problemen mee.
De benzine-injectoren zijn gemonteerd in de verbrandingskamer en worden dus heel heet.
Als de motor op LPG loopt, moet er af en toe benzine ingespoten worden om de injectoren te koelen.
Gebeurt dat niet dan kunnen de injectoren verbranden.

Bij de beschrijvingen van het Vogels systeem kon ik alleen vinden dat het starten op benzine gebeurt vanwege de koeling.
Nergens staat vermeld dat er ook benzine geinjecteerd wordt tijdens het rijden op LPG.

Dan komt bij mij de vraag op, zijn die benzine injectoren echt nog wel goed?
Is er al geprobeerd om de benzine injectoren te wisselen tussen de cylinders om te zien of de cylinder die niet meeloopt verhuist met de injector?

Rudolff (0), 5 jaar geleden

Viper_ren en oldford, dank voor jullie zinvolle reacties.
Inmiddels staat de auto bij de gasinstallateur. Ook op gas doet hij het niet meer. 1 cylinder lag er uit, ook op gas. Wisselen van de ontsteking gaf zelfde cylinder aan, dus dat lijkt op een injectorprobleem. De injectoren gaan er uit en worden getest.
Het schijnt dat de Vogel installatie wel koelt tijdens het rijden, dus benzine injecteert volgens de monteur.
Wat het rustig rijden betreft, ik heb al een keer door hoog in de toeren te rijden een injector weer aan de praat gekregen, dat was een jaar geleden. Dus die theorie klopt wel.
Jullie mening, is dit wel een geschikt type motor voor gas? Zijn jullie veel problemen bekend? Dacia zelf levert de Duster als bifuel alleen met de 1,6 ongeblazen. Dat geeft te denken toch?

oldford (0) PRO, 5 jaar geleden

Ik heb het al eerder gezegd:
Ik zou gelijk informeren voor garantie-extra (als je dat al niet hebt). Dat kan tot de auto 34 maanden oud is.
Dat ALS (een hele grote als) je de auto wil houden na afloop van de fabrieks garantie van 3 jaar.

Hou je benzine verbruik eens bij over een wat langere tijd.
Dus tank volgooien, dan een paar duizend kilomter rijden en weer voltanken.
Dan kun je misschien conclusies trekken of er wel of niet benzine geinjecteerd wordt tijdens het rijden.
En of dat wel voldoende is om de injectors koel te houden.

En lees dit topic ook eens: https://www.problemcar.nl/nl/particulier...
Ander merk gas-installatie die een stuk meer injecteert dan wordt opgegeven.
Als norm schijnt men te hanteren 1 liter benzine voor elke 20 liter LPG die geinjecteert wordt.
Bij bovenstaande Partner loopt het echter op tot 1 liter benzine per 4,7 liter LPG.
En dan stelt de fabrikant dat het technisch gezien niet mogelijk is het benzineverbruik terug te dringen.

Rudolff (0), 5 jaar geleden

dank voor de info. inmiddels is het probleem opgelost. 2 injectoren bleken minder dan 25% benzine door te laten en dat bracht de hele boel op de hobbel. er zijn er nu 3 vervangen binnen 48k km. De gasinbouwer gaat met Vogels overleggen of de tussentijdse benzine injectie beter kan.
Wat het benzineverbruik betreft vind ik dat hij best snel gaat. Hiervoor reed ik een Saab op gas en deed ik veel langer met een benzinetank. Dus blijkbaar gaat er best wat doorheen. Ik zal het nog eens expliciet gaan bijhouden. Sinds de laatste update van de software van de gasinstallatie was het gasverbruik merkbaar minder. Dat hou ik altijd bij en ben van 1:9.6 naar 1;10,4 gegaan over de laatste 5000 km.

extra garantie ga ik wel doen want een andere auto gaan zoeken is kapitaalvernietiging. In 2 jaar schrijf je 10.000 euro af op deze auto. En ondanks al het gedoe, het is een fijne rijauto, zeker met zijn 4x4 mogelijkheden. Mijn Land Rover moet nog 4 jaar wachten voor hij weer de weg op kan. Problem solved voor dit moment. Dank voor het meedenken!

primera p11 (0), 5 jaar geleden

Rudolff,

Heb je de installatie zelf in laten bouwen of heb je de auto met de gasinstallatie nieuw gekocht?.
Als je het zelf in hebt laten bouwen kun je de garantie daarvan op je buik schrijven.
Immers,de auto is geconstrueerd om op benzine te rijden,elke verandering daaraan doet de garantie vervallen.
Is er een overeenkomst met de importeur om LPG in te bouwen dan wijst de importeur het type en de plek aan waar deze installatie ingebouwd word.
Dan word zo'n installatie van nieuw af ingebouwd.
Fabrieksaf worden er geen gasinstallaties ingebouwd,dat is echt een misvatting..
De fabrikant construeert de auto om op benzine te laten rijden.
Garantie en dergelijke worden overgenomen door de importeur na inbouw van een door de importeur aangewezen gasinbouwer en dito installatie.
Als het op deze manier gegaan is kun je aanspraak maken op garantie.
Nu naar jouw problem,de oude 1.6 kon prima op lpg,deze 1.2 is daar veel minder geschikt voor.
Die kan ook niet zomaar omgebouwd worden op lpg.
Daar moet een installatie inkomen die ook tijdens het rijden op lpg ook benzine injecteert.
Dit is om inslag van de zittingen te voorkomen en tevens koeling van de injectoren,zoals Oldford ook al aangeeft.
Als je deze combi niet hebt zal het niet goed blijven gaan.
Dan zit er de verkeerde installatie in,vaak doen ze er een klepsmeersysteem opzetten om dit te compenseren maar dat is niet de juiste weg.

oldford (0) PRO, 5 jaar geleden

Ook hier weer, een 1.2 turbo die gemaakt is om juist zuiniger te zijn, maar in de praktijk zuipt als een ketter.
Je LPG-verbruik klinkt al als heel veel, maar het werkelijke verbruik is nog veel hoger.
Je moet het gecombineerde verbruik op benzine + LPG meten en of dan LPG nog goedkoper is?
Je LPG verbruik mag dan gedaald zijn sinds de laatste update, maar als het benzineverbruik gelijktijdig is gestegen schiet je er qua brandstofverbruik niets mee op.
Kennelijk heeft men de techniek nog niet volledig onder de knie, als een software update zo'n groot verschil maakt. Want voor het overgrootte deel van de tijd rijd je met constante snelheden en een mengsel dat lambda geregeld is, daar valt niets op te besparen.

Wie had in 1e instantie de verkeerde conclusie getrokken dat de benzine injectoren goed waren, zoals je in je opening melde?
En als er 2 al gigantisch aangetast waren, waarom dan niet gelijk 4 nieuwe? Ik zou daar wel op aandringen.
Die derde injector die vervangen is, was dat dezelfde cylinder als nu, of een andere?

Is er onderzoek gedaan door de dealer EN de lpg-inbouwer waarom die injectors nog maar minder 25% van de brandstof door lieten?

primera p11 (0), 5 jaar geleden

Rudolff,

Wat was de reden dat ze minder dan 25% benzine doorlieten?.
Waren ze vervuild door het rijden op lpg of waren ze gesmolten.

Rudolff (0), 5 jaar geleden

Primera p11
De injectoren waren echt kapot, dus niet vervuild. Gesmolten heb ik niet gehoord, maar lijkt me wel aannemelijk.
Inmiddels, 3000km verder ging vandaag de volgende injector. Ik weet helaas niet of dat een nieuwe is of een originele. Er zijn er nu 3 gewisseld, of dat alleen originele zijn weet niemand denk ik. De laatste 3 dus binnen 3000 km.
Het. Verhaal van benzinetoevoer tijdens het rijden schijnt wel te gebeuren.
Deze installatie heeft trouwens geen klepsmering. Wat ik me nog afvraag of een klepsmering nog positief kan uitpakken omdat er meer massa op de kop komt te zitten en mogelijk het afkoelend oppervlak groter wordt. De smering zelf zal niet zoveel uitmaken voor de temperatuur denk ik.
Heeft iemand de gouden tip? Ander merk installatie? Prins of Vialle? Nu zit er een Vogels in.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Dacia DUSTER of stel zelf een nieuwe vraag.