Dacia Logan: Schakelprbleem automaat

Brandstof: Benzine, Transmissie: Automaat, Motorinhoud (cc): 900

Mijn Logan automaat is al 3x aan de computer geweest. Helaas is het schakelen bij wegrijden nog steeds niet soepel. Met schokken wegrijden is geen uitzondering, maar regel. Zijn er meer Dacia automaatrijders die dit ook ervaren. Ik ervaar dit rijgedrag soms zelfs als gevaarlijk en vraag mij af of de aandrijflijn wel heel blijft. De Logan is 2. 5 jaar oud en heeft net geen 30.000 km op de teller. VKV Culemborg doet er alles aan, maar de importeur geeft geen bevredigende reactie en oplossing.

Jan van Gelderen

Geplaatst door Jan van Gelderen (0) , lid sinds 5 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Dacia LOGAN? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

viper_ren (0) PRO, 5 jaar geleden

Wat voor rijstijl heb jij?
Een redelijk rustige? Beetje sportief of heel sportief?

Is het de robotautomaat die je hebt?

Jan van Gelderen (0), 5 jaar geleden

Het is een Robot-schakelautomaat. Mijn rijstijl is uitermate rustig, maar het probleem zit niet in het rijden onder normale omstandigheden op de weg. Ik vind het rijden op de snelweg zelfs prima gaan. Het gaat om het "stop en go" werk op een parkerplaats of in een stads-situatie. Dan werkt de koppeling met horten en stoten, zoals bij mijn eerste rijlessen 45 jaar gelden. Afgelopen week ging het inschakelen zelfs met een harde klap en een schok in de aandrijflijn. Dat was voor mij uiteindelijk de reden om op dit forum te reageren.

oldford (0) PRO, 5 jaar geleden

Tja, je hebt 3 jaar garantie, dus is het een probleem voor de dealer.
Als ze er niet uitkomen, dan gaan ze maar onderdelen vervangen.
Eerst de koppeling en de bediening daarvan en desnoods een complete bak inclusief alle elektronika
Ik zou me wat formeler gaan opstellen. Garantie is immers garantie.

Wat zegt de dealer over het inschakelen met een harde klap?

Wil je de auto houden dan zou ik eens nadenken over garantie extra.
Die kun je er nog tot 2 jaar en 10 maanden bij nemen (tegen betaling uiteraard).

Jan van Gelderen (0), 5 jaar geleden

Dank voor deze constructieve reactie Oldford. Ik ga mij opnieuw richten op de PR afdeling van de importeur en hoop dat zij deze keer met een passende oplossing komen. Nogmaals, de dealer doet zijn best, maar zij staan in deze ook maar alleen.
Overigens blijf ik mij afvragen of ik werkelijk de enige ben met dit probleem.

Ik zal mijn garantievoorwaarden nog eens bekijken. Volgens mij heb ik die extra twee jaar, maar dat mag de oplossing niet zijn.
Ik heb ruim 5 jaar en 80.000 km met een Dacia Duster Diesel gereden met slechts 1x een lekke kering. Dit probleem is destijds door VKV gesignaleerd en opgelost.

oldford (0) PRO, 5 jaar geleden

Strict juridisch moet je voor garantie-klachten bij de verkoper zijn - dat is de dealer waar je de auto kocht.
Je hebt niets te maken met een importeur of fabrikant, dat zoekt de dealer maar uit.

Zie: https://www.consuwijzer.nl/vervoer/ontev...

Jan van Gelderen (0), 5 jaar geleden

Dank Oldford, VKV heeft inderdaad de verantwoording genomen en er zal, onder garantie, een nieuwe koppeling geplaatst worden. Alle lof dus voor VKV Culemborg.
De reparatie is over twee weken.

Toch moet het probleem bij de importeur bekend zijn. Zo lees ik b.v. bij Autoweek een review waar deze reparatie ook na 20.000 kilometer is uitgevoerd. Misschien toch een probleem waar de importeur / fabriekant iets mee moet.

Ik hoop dat ik er nu van af ben en dat ik nog jaren probleemloos kan rijden met mijn Logan.

primera p11 (0), 5 jaar geleden

Hallo Jan,

Dat horten stoten komt van de koppelingsplaat en komt gewoon weer terug.
Dat heeft te maken met verglazen van de platen dat komt weer door die robot automaat.
Naarmate de plaat slijt komt het koppelmoment ergens anders te liggen en dit is iets wat de dealer kan corrigeren.
Als ze dit bij elke beurt opnieuw in zouden leren krijgt die plaat ook niet zo op zijn donder.
Het is simpel,de koppeling word steeds iets langer slippend gehouden omdat het aangrijppunt steeds verder weg komt te liggen door slijtage.
Dat zorgt voor warmte ontwikkeling op de plaat met als gevolg verglazing,dat merk je het sterkst bij een koude motor,dan staat het spul te klapperen en te bonken bij aangrijpen.
Dit heb je veel minder als je zelf schakelt en koppelt omdat je dat zelf aanvoelt wanneer die aangrijpt en dat is met die robot automaat niet.
Dat aangrijppunt is bepaald aan de hand van de computer (inleren koppeling) en is een vast punt.
Zoals ik al zei verschuift dat punt van aangrijpen door slijtage,maar dat weet die robotautomaat niet,die blijft op het zelfde punt staan met als gevolg slippen en verglazing. van de plaat.

Jan van Gelderen (0), 5 jaar geleden

Dank voor de duidelijke reactie Prima p11
Als ik dit zo lees lijkt de oplossing maar tijdelijk. Goedkope auto is dus mogelijk duurkoop. Of de dealer moet bij elk garagebezoek altijd de diagnose / afstelling testen.
Ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat dit voor Dacia / Renault een acceptabel traject is. Verder verbaast het mij nog steeds dat ik de enige ben op dit forum die bekend is met dit probleem.

Ik hoop nog een aantal jaren met deze auto te rijden, maar betwijfel of dit gaat lukken. Inruil vind ik zonde en zou dan 24 cent per kilometer moeten afschrijven voor een auto met slechts 30.000 kilometer op de teller. Ik wacht de reparatie ( deze keer nog onder garantie) dus maar af en blijf toch nog maar een tijdje sturen met deze auto.

primera p11 (0), 5 jaar geleden

Jan van Gelderen,

Dit problem komt niet alleen bij Dacia voor.
Ook bij de andere merken komt dit voor.
Renault heeft precies hetzelfde systeem wat in de Dacia zit,Dacia is immers ook Renault.
Ook bij Fiat,Citroen,Peugeot,Opel komt dit probleem ook voor.
Dat is inherent aan die robotbakken,een goedkope manier om voor een geringe meerprijs een automaat aan te kunnen bieden.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Dacia LOGAN of stel zelf een nieuwe vraag.