Dacia Duster: Cruise control/werkplaatshandboek

Bouwjaar: 2011, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 105

Beste,

Sinds kort ben ik in bezit van Dacia Duster.
Echter deze heeft geen Cruise Control aan boord. Die wil ik inbouwen. GoldCruise is er een van, die ik op internet gevonden heb. Hebben jullie (andere) tips?

Is er ook een werkplaatshandboek van Dacia Duster?

Met vriendelijke groet,
Tom van Wijk

tmvnwk

Geplaatst door tmvnwk (0) , lid sinds 6 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Dacia DUSTER? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

ferdinand (60), 4 jaar geleden

Een werkplaats handboek ,gewoon even Googlen dan vindt je ze wel.Vaak gratis downloaden .Wat betreft de cruise control kan ik je niet informeren.Ik zou het niet doen.
Ferry

tmvnwk (0), 4 jaar geleden

Beste Ferry,

Bedankt voor je reactie. Ik zocht in eerste instantie een boekwerk van Haynes, maar dat kon ik niet vinden. Ik google verder...

Wat betreft Cruise Control: Jammer, maar hoezo niet?

Tom

heemskerk4251 (0), 4 jaar geleden

reparatiehandleiding: emanualonline.com

gr,

Cees

ferdinand (60), 4 jaar geleden

TM,
Lees er eens over.Het installeren is eigenlijk iets voor profs.Ik weet niet hoe handig je bent.Zo niet,blijf ervan af. Overigens maar dat is mijn mening is CC voor landen zoals de VS .Eindeloos rijden op de snelweg met dezelfde snelheid.Dit landje is te klein er voor.Ik heb verscheidene auto,s gehad met CC,nooit gebruikt.Maar ieder zijn mening.Dat vind ik ook van het start/stop systeem.Volkomen overbodig en niet milieu vriendelijk.
Ferry

heemskerk4251 (0), 4 jaar geleden

Wat die cc betreft moet ik Ferry gelijk geven. Rijden in Nederland moet je met cc veel meer opletten dan zonder cc. Met inhalen is het zelfs lastig in druk verkeer. Maar ja, hebben is hebben..... Start stop is uitgevonden om te kunnen voldoen aan euro 5 of euro 6. Mijn zoon heeft een vw bus, daar kan je hem uitschakelen. Dat is het eerste wat hij heeft gedaan. Geeft dus alleen op papier een milieu voordeel.

ferdinand (60), 4 jaar geleden

Ja op de korte termijn.Dit is weer een schoolvoorbeeld waarbij het milieu wordt misbruikt.Want op de lange termijn is het nog meer milieu onvriendelijk.Te denken hierbij valt aan de duurdere accu ,die eerder slijt.De dynamo,de startmotor ,nokkenas/motor lagers ,distributie enz. Die krijgen vele malen krachten te verwerken die er eerder niet waren.M.a.w. weer korte termijn politiek,waar we niets aan hebben.O ja ,Haynes heeft hem niet in zijn collectie.
Ferry

primera p11 (0), 4 jaar geleden

Ik heb ook cc maar zou deze niet meer willen missen.
Ik gebruik de cc zelfs in de bebouwde kom,ideaal.
En op de snelweg een mooi constante snelheid,lager verbruik en geen bekeuringen.
Een comfort verhogende accessoire.
Jammer dat de mijne nog niet adaptief is.
In de company car zit een adaptieve,die is helemaal top.
Daar heb ik al meegemaakt dat ik gewoon een hele rit op de snelweg nergens aan heb hoeven zitten.
Start/stop is handig in de file,waar we in Nederland toch regelmatig instaan.
Zo zie je maar weer,ieder zijn mening.
Gold cruise is een goede cc,maar ik zou deze wel door een professional in laten bouwen.
Of je moet heel handig zijn.

ferdinand (60), 4 jaar geleden

Met het gegeven van de CC kan ik mij wel vinden.Dat is een subjectief gericht object.Je vind het geweldig of je vind er niets aan.Maar v.w.b. het start/stop ben ik het niet eens .Wat is daar nu handig aan.Je auto slaat af en aan en dat is het dan.Als je denkt dat het goed is voor het milieu ,oke. Maar dat is het totaal niet. Het tegendeel is waar.
Ferry

tmvnwk (0), 4 jaar geleden

Beste Cees,

Bedankt voor de tip!

Groet, Tom

tmvnwk (0), 4 jaar geleden

Heren,

Wat betreft CC zijn de meningen duidelijk verdeeld en door al die discussies word ik hiermee niet echt geholpen.
Of al die accessoires nuttig zijn of niet zijn altijd afhankelijk van de (verkeers)omstandigheden en persoonlijke ervaringen. Het is ook een kwestie van hoe men ermee omgaat in alle situaties en risico's en dat is voor iedereen verschillend.

Zoals ik aangegeven heb bij het allereerste bericht vraag ik om tips. Dus bij deze. Risico voor het zelf inbouwen neem ik voor lief. Door zelfdoen en van fouten maken (wel zo min mogelijk ;-)) leer je er veel van. Ik kan altijd nog de hulp inroepen.

Met vriendelijke groet,
Tom

tmvnwk (0), 4 jaar geleden

Zijn er nog tips voor CC?
Bijvoorbeeld merk, type, gebruiksgemak etc.

ferdinand (60), 4 jaar geleden

Drie houten stokken afgesteld op respectievelijk 50km, 80km en 120 km.Accurater en goedkoper kan niet.Overigens discussies helpen je wel ,behoort tot een leerproces.
Ferry

tmvnwk (0), 4 jaar geleden

Geweldig! Ik heb een ander idee. Ik neem wel één stok met variabele instelling. Traploos. Heel simpel. Bedankt!

harry4203 (400) PRO, 4 jaar geleden

het enige waar ik ervaring mee heb zijn de sets van john-gold. niet goedkoop, maar werken prima. sets zijn voorzien van autospecifieke inbouwhandleiding. bij zelf inbouwen schuilt het gevaar veelal in het vastmaken van de kabel bij een mechanische cruisecontrole. (de auto zou bv volgas kunnen blijven hangen en dat wil je echt niet meemaken.)

tmvnwk (0), 4 jaar geleden

Beste harry4203@,
Bedankt voor je reactie. Ik heb verder gezocht, maar inderdaad ze zijn niet goedkoop. Ik kom er ook achter dat er twee versies zijn. CC voor benzine gaspedaal en voor benzine elektronisch gaspedaal. Dat laatste gaat m.b.v. Can Bus aansluiting door OBD opzetstekker. Dat zou een veiliger optie kunnen zijn.......

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Dacia DUSTER of stel zelf een nieuwe vraag.