Daewoo-Chevrolet Spark: Aankoop tips en Diagnose interface en software, CANbus?

Bouwjaar: 2012, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld

Beste lezers,

Als fanatiek hobbyist hou ik mij vooral bezig met het onderhouden van eigen auto's.
Waar nodig vind ik het ook leuk om diagnoses te stellen, met mijn Alfa Romeo heb ik bijv. MultiECUscan.
Met deze software en een simpele KKL kabel kan je fouten lezen/wissen, alle parameters uitlezen, loggen en diverse functies (actuators) testen.

Mijn vriendin kan een Spark 1.0 uit 2012 overnemen voor 2500 euro, dat is incl. grote beurt en een volle tank. Deze staat nu voor de deur om een weekje uit te proberen.
De auto heeft optisch wat mankementen, maar rijdt goed. Is tevens afkomstig van een goede kennis en de geschiedenis is bekend + zijn er niet op uit om iemand een poot uit te draaien.
Wel is LPG voor mij nieuw, ook gaat ze van een Peugeot 106 uit 1998 naar een Spark uit 2012: Voor mij ook even nieuw dus.

Zijn er nog specifieke zaken waar ik op moet letten bij aanschaf?
Er is erg weinig info te vinden omdat het een niet veel voorkomende auto is, ook de service manual is lastig aan te komen merk ik al.

Voor de Peugeot heb ik een tweedehands Lexia op de kop getikt, maar de Chevy is een heel ander verhaal.
Welke diagnose software en interface worden er op de nieuwe Chevrolets gebruikt en beschikt de Spark bijvoorbeeld al over CANbus?

Is een generieke interface geschikt voor CANbus, automatisch geschikt voor iederen CANbus auto?
Anders kom ik wellicht uit op de GM MDI voor plm. 400 euro tweedehands, maar dat schiet eigenlijk zijn doel al voorbij!

Alvast bedankt.
Groeten,

Sander.

sanscorp

Geplaatst door sanscorp (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Chevrolet Spark? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

oldford (0) PRO, 6 jaar geleden

Canbus is voor diagnose verplicht vanaf 2008 voor EOBD.
Omdat de bedrading er dan toch al is, zullen in ieder geval de meeste fabrikanten de fabrieks-diagnose ook over Canbus laten lopen.

Er zijn generieke interfaces met bijbehorende hardware of PC-software te koop, dat zijn de zogenaamde EOBD/OBD2 scanners.
Nadeel is dat je daar alleen de motor en een eventuele automatische versnellingsbak mee kunt uitlezen.
Ook het LPG-deel kun je daar niet mee uitlezen.

sanscorp (0), 6 jaar geleden

Bedankt, de enige vorm van eobd/obd2 waar ik mee te maken heb gehad is de elm327 en kkl interfaces, alle auto's die ik heb gehad en uit heb gelezen zijn ouder dan 2008 of had ik de Lexia voor.

Wat ik zo lees is dat de elm327 ook prima kan uitlezen, maar zeer beperkt is in de toegang tot de systemen.

Als ik meer wil, welke interface heb ik dan nodig?
Of kom je dan uit op tis2web?

Ik begrijp dat tech2win de oude versie is en deze tot 2010 gaat, klopt dat?

ferdinand (0), 6 jaar geleden

Even toch een opmerking over de kennis die jou geen poot uitdraait.De prijs van een Spark bifuel van 2012 loopt van 4500 tot 6000 euro. Ik denk dat er andersom sprake van is.Overigens zijn er heel wat van verkocht.
Ferry

sanscorp (0), 6 jaar geleden

Nee hoor, er zit optisch wat schade aan, de gehele achterbumper dient vervangen te worden, lv zit er een fikse deuk in het zijpaneel, de motorkap heeft veel steenslag, interieur is niet super meer.

Uiteraard hebbem we op diverse sites gekeken naar prijzen en ze gaan vam 2200 tot idd 6000 euro, van 60.000 tot 210.000 km.

Daarnaast zijn er weinig/geen slopers te vinden.

Technisch is voor mijn vriendin veel belangrijker, vorige 2 eigenaren zijn bekenden, tot juli 2016 in onderhoud geweest bij de dealer, sinds 1 jaar in bezit van 2e eigenaar en altiid elke 15.000km onderhouden door een vriend van hen (anwb).

De laatste eigenaar kan nu exact dezelfde auto maar dan met 40k km kopen en wist van ons dat we een goedkoop en betaalbaar autotje zochten. De peugeot 106 met tu motortje begint te lekken en heeft nooit 100% rustig starionair gelopen (monopoint injectie).

Dat is het complete verhaal. Een beetje handelaar zou wss maar al te graag toehappen, opknappen en voor hrt dubbele verkopen, maar het zou mooi zijn als dit voor ons een keer een meevaller is!

sanscorp (0), 6 jaar geleden

Zijn er verder nog specifieke dingen waar ik bij deze auto op moet letten?

Enige wat ik gezien heb is wat vuil (lijkt op olie) op de lpg verdamper. Kan zijn dat deze preventief schoongemaakt en gereviseerd moet worden (hoort extern niet te vervuilen toch?

Verder eens preventief filters vervangen, laten afstellen en updaten en dan kan het voorlopig weer vooruit.

arjenhofstra (0) PRO, 6 jaar geleden

Als je meer wil kunnen wat uitlezen betreft kom je volgens mij uit op een tech 2. Houdt er wel rekening mee dat tech2win alleen beschikbaar is als abonnement van 125 euro per maand.

sanscorp (0), 6 jaar geleden

Of via een chinese site, wat ik begrijp is een tech2(win) de oude versie en is tis2web de laatste. 25 euro per dag voor alleen diagnose geloof ik.

Verder kan ik ook nog geen service manual vinden, welk programma gebruik deawoo/chevrolet hiervoor? En zijn er ook boeken (haynes kan ik niet vinden)

arjenhofstra (0) PRO, 6 jaar geleden

Tis2web is het platform waarop je onder andere tech2win kunt aanschaffen.
Op tis2web kun je ook de technische informatie opzoeken over je auto.

sanscorp (0), 6 jaar geleden

Badankt, ik ga eens kijken.

Dam zit ik alleen nog met de aandachtspunten van de auto :)

sanscorp (0), 6 jaar geleden

Spark is gekocht, heb geen interface of oplossing. Met gm software en obdii kan ik wellicht nog wat bereiken. Niet getest.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet Spark of stel zelf een nieuwe vraag.