Daewoo-Chevrolet SPARK 2012: onregelmatig Stationair van 600-1200 toeren

  • 59xkd6 @ 02/02/2018, 14:17

    Daewoo-Chevrolet SPARK
    bouwjaar: 2012
    brandstof: lpg
    motorcode: B10D1
    transmissie: handmatig
    cilinderinhoud: 1000cm3
    vermogen: 48kw

    Stationair draait de auto op en neer tussen 600 en 1200 toeren en af en toe houdt het vast op 600 toeren




  • oldford @ 02/02/2018, 15:41

    Heb je dit probleem op LPG of ook op benzine?
    Is het alleen warm of gelijk vanaf de koude start al?

  • 59xkd6 @ 02/02/2018, 19:13

    Warm op LPG en benzine niet geprobeerd.(weet niet)

  • oldford @ 02/02/2018, 19:19

    Mooi klusje voor morgen.

  • 59xkd6 @ 02/02/2018, 19:22

    Zal ik doen en alvast bedankt.

  • 59xkd6 @ 05/02/2018, 20:06

    Warm op gas en benzine . en verder rijdt de auto perfect maar verbruikt op gas 1 op 11,5 en daarvoor 1 op 13 .
    Voor jouw info.: Motor in nov.2017 vervangen (oude was op) en door de monteur afgelopen week alles geprobeerd en nagekeken op vacuumlek etc...etc. ,

  • 59xkd6 @ 09/02/2018, 13:57

    In nov.2017 is de motor vervangen en sindsdien brandt het lampje motorolie nog zowel voor als na vervanging van de motor. Stationair draait de auto warm tussen de 600 en 1200 toeren op en neer op zowel gas als benzine.

  • 59xkd6 @ 17/02/2018, 21:41

    12-02-2018 . de garage heeft Gasklephuis , EGR , Nokkenassensor , Potentiometer , Toerentalsensor enz. enz. overgebouwd zonder resultaat en hierna ook de pakking van de inlaatspruitstuk opnieuw vervangen.
    Laten uitlezen met Autocom , Delphi en Bosch en met Bosch kwam de storing inlaatspruitstuk(mapsensor) , deze ook vervangen .

    Ondanks alle inspanningen blijft de auto stationair schommelen tussen 600 en 1200 toeren en dit alles na het vervangen van de motor in nov.2017.

    Ook het lampje motormanagement (olielampje) blijft branden en de groene (4) led lampjes van de gastank blijven knipperen.

    De auto rijdt voor de rest prima en gebruikt ook niet veel motorolie.

  • oldford @ 18/02/2018, 09:47

    Misschien eens een foto plaatsen van welk lampje er nu brandt?
    Want het motomanagement lampje is iets geheel anders als het olielampje.

  • 59xkd6 @ 18/02/2018, 12:06

    Het lampje is motorstoringslampje (een gele motorblok)) , die ook brandde op de oude motor, maar wel goed stationair draaide .
    Sorry , weet niet hoe ik een foto kan opsturen.

    Alvast bedankt.

    Imro.

  • oldford @ 18/02/2018, 12:14

    Welke foutcode(s) kunnen er nu worden uitgelezen?
    Gaarne exacte fouttekst en liefst het nummer erbij vermelden.

    Onder de box waarin je je antwoord tikt is een blauwe button met de tekst "Upload afbeelding".

  • 59xkd6 @ 18/02/2018, 12:32

    Mijn monteur weet niet uit het hoofd wat de code's zijn , zal morgen aan een collega vragen ,die het heeft uitgelezen.

  • 59xkd6 @ 04/03/2018, 18:57

    Helaas zijn de code's niet meer te achterhalen ,maar de foutteksten wel.

    Gasklephuis ,nokkenaspositiesensor,gaskleppositiesensor,lambdasensor,inlaatdruksensor,inlaattemperatuursensor,schommelsensor , motortemperatuursensor, inlaatspruitstuk
    ( Map sensor vervangen ).

    Alvast bedankt.

    Groetjes,

    Imro.Sewsahai

  • oldford @ 04/03/2018, 20:13

    Codes zijn zeer eenvoudig te achterhalen.
    Omdat het motorlampje volgens jou nog steeds brandt, kun je ze gewoon uit (laten) lezen.

  • 59xkd6 @ 04/03/2018, 21:36

    Meerdere garages hebben het geprobeerd , maar het lampje blijft branden .De foutteksten komen van verschillende garages met verschillende apparatuur en dat een week of 5/6 geleden ,dus die kan ik vergeten.
    De auto draai stationair nog steeds tussen de 600 en 1200 toeren , voor de rest rijdt de auto prima en ook de ledjes van gastank blijft knipperen, moet nog resetten door de accukabel los te koppelen voor een paar minuten heb ik me laten vertellen.

    Alvast bedankt ,

    Groetjes,

    Imro Sewsahai

  • 59xkd6 @ 22/03/2018, 22:54

    Heeft een Chevrolet Spark B10D1 wel/niet een Luchtmassameter , want ik kan hem namelijk niet vinden .
    Dit zou misschien de oorzaak van het onregelmatig stationair draaien zijn , heb ik me laten vertellen.

    Wie o wie heeft de oplossing .


    Alvast bedankt.


    Imro

  • oldford @ 23/03/2018, 08:39

    Als je de topic leest dan zie je meerdere keren het woord mapsensor voorbij komen. Dat is een druksensor in het inlaatspruitstuk.
    Samen met de inlaat lucht temperatuur sensor is dat genoeg om GEEN luchtmassa meter nodig te hebben.

  • 59xkd6 @ 23/03/2018, 12:27

    Dank u wel , heb weer wat bij geleerd.
    Maar wat zou dan de oorzaak kunnen zijn ,ondanks het vervangen van de mapsensor blijft de auto onregelmatig stationair draaien .

  • 59xkd6 @ 25/03/2018, 13:33

    Heb gelezen (google) dat een defecte/vuile gasklephuis ook de oorzaak zou kunnen zijn van het onregelmatig stationair draaien van de motor .

  • oldford @ 25/03/2018, 13:44

    Misschien toch nog maar eens een keer uitlezen?
    En dan er voor zorgen dat je de exacte fouttekst compleet met nummer krijgt.
    Foto maken, laten afdrukken of ter plaatse van het scherm opschrijven.

    N.B.: De foutteksten die je had zijn veel te kort of onbegrijpbaar.
    Ik heb geen idee wat een schommelsensor is.
    En er zou iets met het inlaatspruitstuk zijn, maar wat dan?
    Idem voor de genoemde sensoren, wat is er aan de hand? Signaal te laag, te hoog, kortsluiting?

  • 59xkd6 @ 25/03/2018, 15:26

    Hartstikke bedankt ,zal er achteraan gaan .

  • 59xkd6 @ 19/04/2018, 12:02

    De foutcode (s) zijn P0420 en P0341 .

  • oldford @ 19/04/2018, 13:39

    P0341 is een foutcode op de nokkenas sensor - signaal buiten bereik.
    Dat kan een uitgerekte/versprongen distributie zijn.

    P0420 is een defecte katalysator. Mogelijk een gevolg van de storing(en) die je hebt gehad.

  • 59xkd6 @ 19/04/2018, 20:40

    Dank je wel , ga binnenkort naar mijn garage (monteur) en het resultaat zal ik
    ik vermelden.

  • 59xkd6 @ 13/02/2019, 16:39

    Helaas nog niet opgelost , dus rijd ik maar met het lampje aan en onregelmatige stationair .

    Ik heb het opgegeven.

    Mijn hartelijk dank voor jullie hulp .


    Groetjes ,

    Imro

  • 59xkd6 @ 01/03/2019, 14:23

    Code P0341 uitgerekte distributie ,is het verstandig om de distributieketting te vervangen en wat zijn de gevolgen als ik door blijft rijden in de auto als de motor stationaire tussen 600-1200 toeren draait en voor de rest rijdt de auto prima. (zie eerdere berichten ,geeft 2 foutcodes aan P0341 en P0420)

    Bij voorbaat mijn hartelijk dank voor uw medewerking.

    Met vriendelijke groet ,


    Imro

  • oldford @ 01/03/2019, 15:47

    Mogelijk kom je niet meer dor de uitlaatgas test bij de APK.
    Het schommelende toerental kan een te hoog CO veroorzaken (met als mede oorzaak het hogere v erbruik).
    De defecte kat kan ook voor afkeur zorgen.

    Daarnaast is je brandstofverbruik hoger, dus je bent nu duurder uit.

    Ben je ooit bij een dealer geweest?

  • 59xkd6 @ 02/03/2019, 22:04

    Dank u wel voor de snelle reactie,
    maar zou de motor ook beschadigd kunnen worden .

    Van de dealer moet ik de distributieketting vervangen , omdat de motor of andere onderdelen schade zou oplopen als ik door zou gaan rijden .

    Groetjes ,

    Imro

  • oldford @ 03/03/2019, 10:18

    Dan heeft de dealer gelijk gekregen. Je dure katalysator is al als gevolg van de andere storing(en) gesneuveld.

  • 59xkd6 @ 03/03/2019, 12:04

    Dank u wel ,
    Hoe weet ik of de katalysator gesneuveld is .
    Is dat vanwege de foutcodes P0341+ P0420 en moet ik dan de distributieketting en katalysator vervangen of is alleen de distributie ketting
    vervangen voldoende.
    Want de garage heeft het alleen over de ketting vervangen .

    Groetjes,

    Imro

  • 59xkd6 @ 12/09/2019, 14:02

    Alle 4 groene led lampjes knipperden na vervangen van de motor , maar nu knippert het onderste lampje alleen .
    ik vraag me af of dit problemen zal opleveren en moet ik misschien het bedieningspaneel of printplaatje vervangen en kan ik het misschien zelf vervangen (ben handig)
    Stationair (600-1200 toeren ) nog niet opgelost.

    Alvast bedankt.


    Groetjes,

    Imro

  • twiede @ 17/09/2019, 09:40

    Misschien helpt het opnieuw inleren van het stationaire toerental.
    Hier is een procedure voor.
    Dit moet gebeuren als de gasklep, computer, idle air control valve (IAC) is vervangen of gerepareerd.

    Ron.

  • 59xkd6 @ 17/09/2019, 12:38

    dank u wel , ga ik er achteraan.

    Imro

  • twiede @ 17/09/2019, 15:31

    Kun je zelf.

    Zorg dat de motor warm is.

    Contact aan. Lampjes branden, niet starten
    Contact uitzetten 15 seconden.
    Contact aanzetten 5 sec.
    Contact uitzetten 15 sec.
    Start de motor met versnellingsbak in zijn vrij
    Laat de motor even stationair lopen
    Schakel de airco 10 sec. in
    Schakel de airco uit.
    Contact uitzetten.
    Wacht minimaal 10 sec. voordat je weer op contact zet.


    Wil de motor nog steeds niet op 600 toeren blijven, controleer of vervang stationaire regelklep als dat al niet gebeurt is..

    Ron.

  • Hans4040 @ 17/09/2019, 16:40

    @twiede,
    Contact uitzetten.
    Wacht 10 sec.
    Contact uitzetten.

    ???

  • twiede @ 17/09/2019, 16:51

    Aangepast.

  • Ken jij iemand die de oplossing weet? Deel het:

Soortgelijke problemen? Zoek hier verder.

  • OBDpartners
  • obdpartners
  • Additievenshop Zijkant
  • Carpardoo