Daewoo-Chevrolet TACUMA 2004: Slave cilinder koppeling vervangen, geen koppeling!

  • biomus @ 04/02/2019, 14:07

    Daewoo-Chevrolet TACUMA
    bouwjaar: 2004
    brandstof: benzine
    motorcode: A16DMS
    transmissie: handmatig
    cilinderinhoud: 1600cm3
    vermogen: 77kw

    Van mijn Tacuma begaf de slave cilinder het op een koude morgen. Heb deze vervangen en trachten te ontluchten. Dit heeft nog geen succes gehad, of er moet iets anders aan de hand zijn. Telkens als het op druk staat en (pedaal kan niet verder) en ik de vloeistof/lucht uit de slave laat, klapt het pedaal naar het schutbord en na 2 keer pompen is het weer op druk en blijft. De slave clinder staat dan ook in de uiterste stand. Wat die ik hier fout? Iemand tips? Ik dacht dat dit hetzelfde zou moeten zijn als bij een remclinder....




  • kaleido 1 @ 04/02/2019, 20:13

    Beweegt de hevel van de koppeling wel bij de bak , als deze op max staat omdat er iets is met de drukgroep/koppeling zelf , pomp je de boel alleen maar op tot hij hard is .

  • biomus @ 04/02/2019, 21:00

    Bedankt voor het meedenken!
    Nee, die kan ik niet indrukken met de hand. Is de hevel veerdruk dan zo laag, dat je deze kan indrukken? Uit je woorden begrijp ik, dat je de hevel kunt instellen. Hoe doe ik dit?

  • kaleido 1 @ 04/02/2019, 21:53

    Daar is niets aan in te stellen , is zelf stellend , de cilinder die op de bak zit en de hevel van de koppeling bediend staat die hellemaal op max , zo ja , druk deze dan in , indien mogelijk , en kijk eens waarom hij op max staat .

  • biomus @ 05/02/2019, 13:11

    Ok, duidelijk. Wat nog niet helemaal duidelijk is, is wat max en min is. Ik zal het omschrijven. De hevel staat in de uiterste stand naar de motor (rechts) toe. Indrukken zou dan naar links zijn. Ik heb een kleine speling op de hevel, wat mij goed lijkt. Indrukken met de hand lukt mij niet, ik denk vanwege de grote kracht van de drukgroep. Overigens heb ik aan de pedalenkant niets gedaan aan afstelling. Gedachtegang: Het was goed, dus niet aankomen....

    Mijn probleem is, dat ik het aan de straatkant moet doen en dus niet zo de bak eronder vandaan heb om te kijken hoe het er van binnen uit ziet. Ben ook even bij de 'Chevy-dealer' geweest en een monteur vertelde me, dat die hevels binnenin wel eens kapot gaan. Maar dan heb je ook geen speling meer op de hevel, denk ik zo. Mijn vermoeden is, dat het systeem nog niet goed genoeg ontlucht is. Klopt mijn gedachtegang, of zijn er nog andere mogelijkheden?

  • kaleido 1 @ 05/02/2019, 17:32

    Als je de cilinder bij de bak los neemt , moet er behoorlijk wat ruimte zitten op de hevel, zeker richting cilinder .

  • biomus @ 05/02/2019, 20:15

    Ok, maar dat is van later. Eerst ga ik kijken of ik een vacuĆ¼mpomp kan regelen en de zaak gaan ontluchten.

  • biomus @ 06/02/2019, 16:44

    Ik heb nog geen vacuumsysteem kunnen regelen. Wel heb ik de cilinder eraf gehaald en dan heeft de hevel een totale speling van een cm of 2. Ik kan de hevel niet indrukken tegen de veerdruk!

  • kaleido 1 @ 06/02/2019, 21:02

    Dat je hem niet kunt indrukken tegen de drukgroep in is normaal , maar hoe staat de stift van de cilinder die je er af gehaald hebt tov de cilinder , als de stift in de max uit positie staat , is er in de hevel overbrenging of de drukgroep iets mis , stift moet een heel eind naar binnen staan bij montage anders kan deze geen slag maken om de koppeling vrij te trappen.

  • biomus @ 07/02/2019, 10:21

    Tja, als ik een voorbeeld had, dan wist ik wat goed is. De hevel staat aan de motor zijde (rechts) van de dikke waterslang van de radiator. De cliinder staat volgens mij volledig uit, maar dat zou nog kunnen zijn, omdat er nog lucht in zit.

    Lastig zo, om van een afstand diagnose te stellen en iemand aan te sturen. Maar ik ben je zeer erkentelijk!

  • kaleido 1 @ 07/02/2019, 20:09

    Ook met lucht in het systeem staat de stift niet helemaal uit op max , bij gemonteerde cilinder staat de stift zeker een paar cm in de cilinder , er moet namelijk lengte zijn om de drukgroep vrij te krijgen bij het in trappen van de koppeling , ik blijf er toch een beetje bij dat er met de hevel of de drukgroep/koppeling iets mis is.

  • biomus @ 07/02/2019, 20:31

    Als het goed is, krijg ik morgen een ontlucht-setje te leen. Dan nog hopen, dat het weer een beetje meewerk.... Het lijkt er niet op!
    Als ik een uitkomst heb, laat ik het je weten.

    Nogmaals bedankt!

  • biomus @ 25/02/2019, 13:24

    Zo, vandaag ontlucht. Zat nog wat lucht in. Nu doet ie het nog niet. De hevel komt domweg niet ver genoeg terug. Ik ben bang, dat jij, kaleido 1, gelijk gaat krijgen. Kun je aan de buitenkant nog wat openhalen, zodat je in het koppelingshuis kunt kijken, wat er aan de hand is?

  • biomus @ 15/03/2019, 23:55

    Zo, heb de wisselbak open gehaald en gezien dat het druklager defect was. Een nieuwe set erop en dat gedeelte werkt weer.
    Nu heb ik een ander probleem erbij. De hevel waar de slave-cilinder tegen drukt heeft speling. Zoals het lijkt, heeft men een krimp-passing of perspassing bedacht om de 2 delen min of meer te klemmen, zodat er geen speling mogelijk en de hevel de as laat draaien. klopt dit? Als dit zo is dan komt er snel een moment dat ik geen koppeling meer heb (alweer!!) Is er iets tegen om dit te lassen (als dit uberhaubt wil met de verschillende staalsoorten) wat kost de hevel met stang, (als die al los te krijgen zijn) en waar te krijgen, sinds Chevy hier niet meer in NL zijn?

  • biomus @ 07/04/2019, 19:01

    Ik heb de hevel kunnen kopen. Kosten viel me mee. 50,- Euro. Het zit erin en nu loopt alles weer als vanouds!

    bedankt voor de reacties en suggesties!

  • Deze oplossing delen met anderen? Deel het:

Soortgelijke problemen? Zoek hier verder.

  • ruilinjector
  • Additievenshop Zijkant
  • obdpartners
  • Car interface
  • Carpardoo