Daewoo-Chevrolet Matiz: ABS en EBD lampjes blijven branden.

Bouwjaar: 2008, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 800

Goedenavond,

Bij genoemde auto blijven de parkeerrem/EBD en ABS lampjes constant branden. Foutcode P1396 wordt op de scantool weergegeven, 'Wheel Speed Sensor 2 - G - Sensor Circuit Performance'. Op de aansluitstekker naar de ABS unit heb ik alle wielsensoren kunnen doormeten met de juiste Ohmse weerstanden. Het gaat om een ATE MK70 ABS unit. Hier zit nog een 'ABS warning lamp module' in serie geschakeld tussen het waarschuwingspaneel en de ABS unit zelf. Zenerdiodes en Darlington torren van deze module zijn reeds vervangen. Zekeringen en voedingen zijn OK. Wissen van de foutcode maakt niet uit, lampjes blijven branden. ABS ringen op alle wielen zijn heel en schoon. Stekkers naar de sensoren van de achterwielen zitten gelukkig op een idiote plaats tussen chassis en tank, hier kan ik dus niet bij. Is hier mogelijk een probleem met de ABS unit zelf of zie ik nog iets over het hoofd? Auto remt overigens wel goed, helaas zonder ABS ingreep bij het testen van een noodstop.

3234dmtr

Geplaatst door 3234dmtr (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Chevrolet Matiz? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

oldford (0) PRO, 4 jaar geleden

Bij de Nubira is dit de zogenaamde "Rough Road sensor". Dat is denk ik een G-kracht sensor.
Zie: http://www.autocats.ws/manuals/chevrolet...

3234dmtr (0), 4 jaar geleden

Hi Oldford, bedankt voor je reactie. Ik zie deze niet in de schema's van de Matiz verwerkt.

oldford (0) PRO, 4 jaar geleden

Je ziet deze sensor niet zitten omdat de sensor aan de motorcomputer is aangesloten.
Bij de Matiz is het inderdaad een wheel speed sensor, maar hij wordt nog steeds gebruikt voor "Rough Road" detectie.

Zie: http://www.autocats.ws/manual/chevrolet/...
Helemaal aan het eind staat het schema bij code P1390.

3234dmtr (0), 4 jaar geleden

Oldford,

Wederom bedankt. Het schema is voor een non-ABS uitvoering, maar de detectie gebeurt dus nog steeds via de wielsensor( -en ). Uitdaging is dus dat er met een statische meting geen rare dingen te zien zijn. Dus toch in de richting van de sensoren/bekabeling gaan zoeken?

oldford (0) PRO, 4 jaar geleden

De versies MET abs krijgen de informatie vanaf pin 26 van het abs (EBCM) en inderdaad dan zonder de sensor.
Maar het signaal is nog steeds aangesloten op de motor-computer.

Heb je al eens de Freeze Frame data uitgelezen die bij de foutcode (P1396) hoort?
Misschien dat die data je een zoekrichting oplevert.

3234dmtr (0), 4 jaar geleden

Oldford,

Die data heb ik inderdaad bij iedere DTC trigger bekeken, maar ik kan er geen trend in ontdekken. De snelheid van de wagen is daar helaas niet te zien ( 0 km/h ) en motortoerental varieert teveel.

oldford (0) PRO, 4 jaar geleden

Misschien dat de motorcomputer denkt dat de auto rijd op dat moment gezien het toerental?
En dan is de oorzaak voor de foutcode de wagensnelheid van 0 km/uur.
Waar tussen varieerde dat toerental?

Het gaat hier uiteindelijk om de "Rough Road" detectie door de motorcomputer.
Stilstaand heeft een slechte weg geen invloed, dus bij 0 km/uur zal deze foutcode normaal niet verschijnen.

3234dmtr (0), 4 jaar geleden

Freeze frame data is gegenereerd tijdens het proefrijden. Ik vind het wel bijzonder dat de rijsnelheid op '0' blijft staan op de scantool, dit is bij andere geteste wagens NIET zo. Ik zal bij een volgende test even het e.e.a. gaan noteren. Ik kom er nog op terug.

oldford (0) PRO, 4 jaar geleden

Ik denk dat je een verkeerde opvatting hebt van wat "Freeze Frame Data" is.
Je kunt Freeze Frame Data niet genereren tijdens het rijden, wat wel kan is Live Data bekijken of achteraf een Log van Live Data.

Freeze Frame Data wordt opgeslagen BIJ de foutcode en bevat de relevante informatie op het moment dat de foutcode optrad.
Freeze Frame Data kun je dus ook alleen maar zien als er een foutcode is en bevat informatie uit het verleden.
Die informatie kan niet meer veranderen tijdens een proefrit.

3234dmtr (0), 4 jaar geleden

Freeze frame data is in mijn beleving een 'snapshot' van het moment dat een DTC wordt gezet met alle relevante parameters die op dat moment van belang zijn. Dit gebruiken we in mijn eigen branche ook bij het troubleshooten ( niet-automotive). Deze data zijn niet meer aan te passen EN ook niet te wissen, zelfs niet met top-level admin rights. The search continuous..😎

3234dmtr (0), 4 jaar geleden

Ondertussen een aantal malen de freeze frame data uitgelezen na een reset. DTC wordt gezet in de opwarmfase van de auto ( koelwatertemp. 14-21 gr. C ), motortoerental varieert tussen 1500-3100 t/min, wagensnelheid rond de 6 km/u met 1 uitschieter naar 16 km/u. De sensoren getest met draaiende wielen, de frequentie en spanning lopen netjes lineair op met een toenemende draaisnelheid van de wielen. Dit is getest op de aansluitstekker die op de ABS module wordt aangesloten. Vraag is alleen of dit actieve of passieve sensoren zijn. Er wordt door de ABS module wel een DC spanning van 2.4 V richting de sensoren gestuurd, dus stiekem wel actief? Maar zou dit dan geen accuspanning moeten zijn? Documentatie gaat hier verder niet op in, vraag me ook af of deze wel goed is. Er is namelijk maar 1 procedure voor storingsoplossing, maar er worden wel 2 verschillende ABS leveranciers gebruikt, nl. Bosch en ATE ( Continental/Teves ). En deze zijn stroomkringtechnisch wel duidelijk verschillend van elkaar.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet Matiz of stel zelf een nieuwe vraag.