Daewoo-Chevrolet Captiva 2008: Gasklep error

  • mmukhtar @ 20/08/2019, 10:11

    Daewoo-Chevrolet Captiva
    bouwjaar: 2008
    brandstof: lpg
    transmissie: automatisch
    cilinderinhoud: 3200cm3

    Hallo,

    Ik heb sinde enige tijd het probleem dat ESP gerelateerde lampljes en het Motor Mangement lampje gaat branden. De auto gaat dan in de "noodloop".

    Uitleesapparaat geeft steeds dezelfde fout aan: P0221 $07E8 sensor/schakelaar van gasklep of pedaal positie B circuit bereik/(incorrecte werking).
    Als ik de fout reset dan loopt de auto weer tijdje goed en komt de fout weer terug, soms na paar kilometer al en soms na wel 100km.

    Ik heb het gasklephuis al helemaal gereinigd, deze was behoorlijk vies, de garage heeft een pin van de connector op de gasklephuis vervangen, deze zou gecorodeerd zijn, maar dat mocht niet baten. Nu zeggen ze dat het waarschijnlijk de gasklephuis is. Dat klinkt aannemelijk, maar kan ook het gaspedaal zijn en zelfs eventueel de lucht/massa meter.

    Mijn vraag is nu, heeft een van jullie hier ervaring mee en of wie kan er advies geven over hoe een en ander uit te sluiten?

    Navraag bij dealer leert dat een nieuwe gasklephuis 1084 euri exc btw is...
    Alternatief heb ik gevonden de Hitachi maar deze moet dan ingeleerd worden.

    Nog wat feitjes:

    Chevrolet Captiva bouwjaar 2008
    3.2 V6 automaat.
    onderdeelnummer originele gasklephuis: 12595829
    Alternatief Hitachi: ETB0017

    Hoor graag jullie ervaringen/advies.

    Alvast bedankt.


    Groet,

    Mohsin.




  • oldford @ 20/08/2019, 11:10

    Uit het Daewoo manual:

    Diagnostic Trouble Code (DTC) P0221

    Throttle Position (TP) Sensor 2 Performance

    Circuit Description

    The throttle body assembly contains 2 throttle position (TP) sensors. The TP sensors are mounted to the throttle body assembly and are not serviceable. The TP sensors provide a signal voltage that changes relative to throttle plate angle. The engine control module (ECM) supplies the TP sensors with a common 5-volt reference circuit, a common low reference circuit, and 2 independent signal circuits.
    The TP sensors have opposite functionality. TP sensor 1 signal voltage increases from below 1 volt at idle to above 4 volts at wide open throttle (WOT). TP sensor 2 signal voltage decreases from above 4 volts at idle to below 1 volt at WOT.

    Conditions for Running the DTC

    Ignition ON.
    Difference between TP1 value and TP2 value is greater than 6.3 %.

    Conditions for Setting the DTC

    Actual TP value is more than 9.0.

    Action Taken When the DTC Sets

    The Malfunction Indicator Lamp (MIL) will be illuminated as soon as the error occurs.
    The ECM will record operating conditions at the time the diagnostic fail. This information will be stored
    in the Freeze Frame and Failure Records buffers.
    A history DTC is stored.

    Is de Freeze Frame data al uitgelezen als deze fout is opgeslagen?
    Dan kun je de waardes van de beide positie sensors zien op het moment van de fout.

    Is de bedrading al gecontroleerd?

    Het gaat hier echt om een probleem met 1 van beide gasklep positie sensoren (die in 1 huisje zijn samengebouwd).
    De luchtmassa meter en het gaspedaal hebben hier niets mee te maken.
    In uitzonderlijke gevallen kan de fout wel in de motorcomputer zitten (volgens het Daewoo manual).
    De verwarring over het gaspedaal komt door de gebruikte EOBD/OBD2 scanner die een niet specifieke omschrijving geeft.
    In zulke gevallen is het beter om met dealer (of gelijkwaardige) apparatuur uit te lezen of inderdaad hier vragen.

  • mmukhtar @ 20/08/2019, 11:26

    Hallo Oldford,

    Dit is heel erg nuttige informatie. Dank je wel ik ga hiermee aan de slag.
    Inmiddels gebeld met de dealer en ga een afspraak maken om fout uit te lezen en dan vervolgstappen te bepalen.

    Ik zal updaten als ik meer weet.

  • Ken jij iemand die de oplossing weet? Deel het:

Soortgelijke problemen? Zoek hier verder.

  • Carpardoo
  • Additievenshop Zijkant
  • obdpartners
  • Carpardoo