Daewoo-Chevrolet Tacuma 2001: Stotteren motor

  • GerritE @ 11/11/2005, 20:29

    Daewoo-Chevrolet Tacuma
    bouwjaar: 2001

    Ik ben in bezit van een Daewoo Tacuma 1.8 motor uit 2001. Na de remproblemen en krakende voorophanging ging een maand geleden het lampje van het MotorManagementSysteem branden. Na enkele dagen ook weer van zelf uit. Heb wel de code uit laten lezen, dit was de code: H-P0188 MAP sensor high Voltage. De monteur zei dat als het weer op zou treden ik maar terug moest komen. Ik had toen verder geen problemen, nu echter begint de motor soms te schokken/stotteren, maar het lampje brandt echter niet. Op google de code opgezocht en het betreft de EFT sensor.

    Iemand bekend met dit probleem en wat de mogelijke oplossingen zijn ?




  • verrace @ 11/11/2005, 23:08

    bij een tacuma 1.8 komen de meeste storingen voort uit slechte
    massa punten, je vind ze naast de accu, achter de l. koplamp ,
    achter de zekering kast en onder bij de startmotor.
    ook de stekker verbinding van de computer geeft dit soort klachten.
    als je stekker los neemt zie je 2 roostertjes ( geel )deze wip
    je er uit. de contakten die je ziet zitten klemmen klemmen
    vaak slecht. (2 verende lipjes) door deze meer klem spanning
    te geven is het probleem meestal op gelost.
    maar dit moet wel heel voor zichtig gebeuren !!
    groeten rob

  • GerritE @ 12/11/2005, 09:13

    Rob, bedankt voor je snelle reactie. Bij andere antwoorden had ik inmiddels gelezen dat je chef werkplaats bent bij een Daewoo-dealer, dus iemand met ervaring. Ik zal vandaag eens kijken.
    Overigens heb ik laatst (om het inhouden te verminderen) ook een injectiereiniger bij een volle tank erbij gegooid. Ik moet eerlijk zeggen dat dit stotteren daarna is opgetreden. Op een andere site las ik dat dit eerder slechter dan beter is omdat dan het vuil loskomt en ergens ophoopt. Waar zou dat bij een Tacuma kunnen zijn ?
    Groet Gerrit

  • verrace @ 12/11/2005, 20:46

    als je een reinings product gebruikt van een goed merk
    ( voor keur:FORTE ) kan het nooit kwaad,ophopen van vuil vind ik erg onwaarschijnlijk klinken omdat deze producten er juist voor zorgen dat dit niet gebeurd. maar de tacuma 1.8
    heeft eigenlijk nooit last van vervuiling.electrische storingen
    daarintegen komen regelmatig voor.

  • GerritE @ 13/11/2005, 10:10

    Van het merk Forte heb ik eerder gehoord dat het beter zou zijn dan Wuynss, maar toen had ik Wuynns er al in gegooid. Ook de daewoo-dealer heeft er begin dit jaar (60.000 km beurt) een booster in gegooid. Toen is meteen de distributieriem (advies Daewoo-Ned) al vervangen, ipv bij 90.000 km. Dure grap overigens.
    Groet Gerrit

  • GerritE @ 10/02/2006, 18:51

    Probleem van het stotteren was een tijdje weg, dus dacht ik het is vanzelf opgelost (helaas). Kennelijk door slechte weer (regen) weer de problemen van het stotteren. Om bij het massapunt voor de accu te komen moee ik de accu er wel uithalen, gaan de instellingen van het motormanagementsysteem dan niet verloren ? Heb naderhand een VDO-cruiscontrol in laten bouwen. Deze wordt dacht ik aangemeld in het systeem .

  • verrace @ 11/02/2006, 19:26

    je kunt zonder problemen de accu demonteren, alleen je radio en het tijd klokje moet je goed zetten.
    de zekering kast zit met 2 dichte moeren geschroefd en van achtere geklikt. je ziet het massapunt dan zo zitten, deze kun je met een nieuw oogje rechtstreeks op de - van je accu monteren.
    succes.

  • Raymond9343 @ 18/02/2006, 12:34

    Hallo Gerrit,

    Als ik jou verhaal zo lees lijkt het net of jij in mijn auto rijdt, ik heb een Tacuma uit 2002 en ook al alle problemen gehad die jij beschrijft, nu brandt voor de tweede keer het check lampje (Vorige keer laten uitlezen en het was ook die HP code die jij beschreef).(mnijn dealer wil nu het gasklephuis vervangen, daar ligt blijkbaar het probleem)
    Is bij jou het probleem al opgelost ?
    Zo ja wat is de gouden tip, want ondanks alle problemen rijdt de auto erg prettig en met 3 kinderen is hij lekker ruim achterin, dus ik wil hem graag blijven rijden maar dan wel zonder al die problemen.)
    ROB ik woon ook in het zuiden en als het zo doorgaat kom ik met mijn Tacuma naar jouw garage.
    Misschien kan jij hem wel maken !!
    (Ik had in andere berichten gelezen dat je in Hapert werkte vandaar)


  • GerritE @ 19/02/2006, 10:58

    Hallo Raymond, het probleem met het lampje heb ik al een tijd niet meer gehad. Destijds 3 x kort achter elkaar, laten uitlezen en ressetten (3e keer ging die vanzelf weer uit). Ik heb er geen verstand van maar het lampje ging destijds bij mij aan toen de motor enkele keren achter elkaar stotterde. Omdat kennelijk de motor dan teveel benzine krijgt (ruik je dan ook) wordt dan wellicht de sensor geactiveerd. Het stotteren is zoals Rob aangeeft een massaprobleem. Als ik in het zuiden woonde zou ik zeker naar de Daewoogarage gaan waar Rob werkt. Als ik mijn dealer in Zwolle bel dan weten ze nooit wat en krijg ik steevast het antwoord dat ze "het probleem" moeten (onder)zoeken. Zo wisten ze ook niet dan er nu opnieuw verbeterde rubbers zijn om het kraken te verminderen. Omdat dit verder geen echt probleem is laat ik het er maar bij. Zoals jij ook al aangeeft is het echt een zeer ruime auto, helaas technisch minder betrouwbaar.
    Succes Gerrit.

  • verrace @ 19/02/2006, 12:43

    een daewoo is echt kwalitatief een goede wagen maar helaas met
    een paar electronica probleempjes.
    mijn vader rijd zelf ook een tacuma 1.8 en heeft ook al een paar keer deze stoorcode gehad met het stotteren, als de massa`s in orde zijn kan het alleen nog maar in de stekker van de ecm (computer)zitten. maar dit is specialisten werk niet zelf aan beginnen dus !
    je zou bijna denken dat alle tacuma`s dit probleem hebben maar dat is niet zo ! de meeste rijden gelukkig perfect.

  • GerritE @ 04/03/2006, 08:02

    Afgelopen week (slecht weer) aantal keren weer last gehad van het stotteren van de motor. Gisteren de massapunten naast de accu en l-koplamp schoongemaakt. Eens kijken of het over is. De massapunten achter zekeringskastje (zat erg vast door de stugge kabels die er voor langs lopen) en bij de startmotor NIET gedaan. Waar is het massapunt bij de startmotor en is deze makkelijk bereikbaar ?? Aan de contacten van de stekker van de computer nog maar even niet gezeten. Heb de stekker wel even los gehad en zag de gele ringen. Verder maar even niets gedaan.

    Rob, ik wil nog wel de andere massapunten schoonmmaken, kun je me even beschrijven hoe ik daar het beste bij kan komen. Alvast bedankt Gerrit

  • verrace @ 05/03/2006, 08:42

    het massapunt achter de zekering kast is erg belangrijk , demonteer de accu, twee moertjes van de zekering kast, 2 kabels los kliken, zekering kast zit van achtere geklemt en kan recht omhoog.
    het massa punt voorzien van een nieuw kabeloogje, en kan rechtstreeks bij de - pool van de accu worden geschroeft.
    als je de computer stekker los neemt zie je 2 gele roosters die kun je er uit klikken, als je in de stekker kijkt zie je soms dat er enkele conectortjes een beetje open staan, dit zijn de boosdoeners. maar het vergt veel handigheid om deze los te nemen en meer voorspanning te geven,

  • GerritE @ 05/03/2006, 14:22

    Bedankt, zal deze week nog eens een poging wagen. Ik had de zekeringkast reeds losgedraaid maar door de kabels erg moeilijk te bewegen. Waar klik je de kabels los, aan zekeringskast ?
    Maak kabeloogje schoon (schuren met dremel) en daarna invetten met vaseline. Bedankt Groet Gerrit

  • verrace @ 05/03/2006, 16:18

    op de zekering kast zit een haakje hier klik je de 2 kabels uit.
    reingen van de oogjes is meestel niet voldoende omdat het stukje kabel ook geoxideerd is, dus stukje afknippen en nieuwe eraan is `t beste.
    succes.

  • GerritE @ 14/04/2006, 14:33

    Ik heb bovenstaande tips opgevolgd, echter probleem nog steeds niet verholpen. Het lijkt wel of mijn probleem (stotteren motor) steeds erger wordt. Vooral in het begin (koude motor) erg stotteren, na een stuk snelweg (40km ) daarna beter. Soms bij gasgeven geen enkele reactie, daarna stuift auto weg, dus allemaal zeer ongecontroleerd. Na korte rit met stotteren, loopt motor op 3 cilinders. Probleem met bougies/bougiekabels ??
    Lampje brandt nu regelmatig, soms even uit, dan na precies 30 minuten gereden, weer aan ?Toeval of timerinstelling ?

    Wil auto inruilen dus niet meer teveel kosten maken. Tips ??

  • GerritE @ 14/05/2006, 08:34

    Probleem nog steeds niet verholpen. Heb de codes uitgelezen": P0108, P0131 en P0133. Betreft problemen met Mapsensor en O2-sensor. Massa en 5v probleem of defecte map/O2-sensor ?
    Iemand bekend hoe ik de MAP- en O2-sensor kan doormeten ?

  • henk kroezenga @ 16/05/2006, 22:19

    wat betreft foutkode p0131 p0133 kun je na alle waarschijnlijkheid de o2 sensor wel vervangen en wat foutkode p0108 aangaat zul je denk ik er
    alleen achter komen door er met de scanner in te gaan rijden en een snapshot te maken. heb je een overzicht van alle data tijdens het optreden
    van de storing.

  • GerritE @ 18/05/2006, 21:07

    ik heb begrepen dat de o2/labda-sensor alleen zijn werkt doet als de motor op temperatuur is. Geeft de sensor ook een foutcode af indien de motor nog koud is ? Kan de sensor bij koud emotor de ECM beinvloeden ?

  • JC de V @ 28/02/2007, 21:29

    Hoi ik ben ook in het bezit van een tacuma 1.8 met G3 installatie en heb ook last van stotterend optrekken
    en soms gaat het check engine lampje branden.Heb hem vorig jaar al eens laten uitlezen en de gasklep
    schoongemaakt (hielp wel iets maar het word nu eigenlijk steeds erger) Ik werk zelf in de vrachtwagens
    maar heb wel collega's in de personenauto's (meest mazda) al een en ander uitgeprobeerd maar nog geen
    goede oplossing gevonden. Nu hoorde ik van een collega over deze site en als ik dit allemaal zo lees kan ik
    hier wel wat mee. Ik zal bij mij ook eens die massapunten controleren (die naar het motorblok had ik al eens gedaan) maar ik zie nu dat er veel meer mee te maken kunnen hebben. Bij ons in de trucks hebben storingen ook nogal eens met slechte massa te maken.
    PS Ik zal die nieuwe stabbilsatorrubbers ook eens halen want steeds inspuiten is eigenlijk ook niet de oplossing.

    gr. Jack (en nog bedankt)

  • verrace @ 02/03/2007, 18:11

    hallo jack,

    de tacuma 1.8 heeft op lpg een probleempje en dat zijn slechte klepzetels .
    zo rond de 80.000 zijn deze te ver ingesleten in begint de wagen ook slechter te lopen.
    gr.r.

  • JC de V @ 03/03/2007, 22:13

    Hoi

    Ik hoop dat het met die klepzetels meevalt hij heeft nu precies een ton gelopen en dat stotteren is ook wel weersafhankelijk moet ik zeggen, hij loopt de ene dag beter dan de andere. Als het de zetels zijn moet hij volgens mij altijd slecht lopen.
    Ik zal binnekort eerst naar die massapunten kijken en als dat niet helpt zal ik eens compressie meten, ik heb me bij de dealer laten vertellen dat er hydraulische klepstoters in zitten dus ik hoefde geen kleppen te stellen
    volgens hun.
    Ik heb toevallig vanmiddag even onder de kap gekeken en die massa achter de koplamp zag er al roestig uit
    dus ik zal van de week de accu er eens uithalen, ik zag ook nog massapunten aan het motorblok bij de hijsogen aan bijde kanten dus die zal ik ook controleren, dus ik heb nog goede hoop want die ruimte in zo'n auto ( vooral op de achterbank voor de kinderen ) dat vind je bij geen andere (betaalbare) auto.

    gr. jack

  • verrace @ 04/03/2007, 08:31

    hallo,

    als het weersafhankelijk is zou ik eerst eens naar de bougie kabels kijken !

    de belangrijkste massa`s zitten naast de accu en ook achter de zekeringskast.

    maar als ik jou klacht lees denk ik niet aan slechte massa`s eerder aan een vervuilt lpg verdeelblok, bougie kabels , egr of de klepzetels.

  • mvsbab @ 28/02/2009, 10:06

    Ik heb hetzelfde probleem op gas en benzine met mijn Tacuma 1.6 bj 2000

    Bovenstaande dingen geprobeerd, zonder resultaat.
    Bougies en bougiekabels vervangen.
    En het lijkt met vocht weer erger te zijn. Bobine, kabels bespoten met plantenspuit om evt. 'vonklekkage' te bemerken, ook zonder resultaat.

    Kan het de EGR klep zijn. Kan het andere software zijn?
    Hebben jullie hier een richtprijs van?
    Verbruik is ongeveer 1 op 9, (op lpg, en durf toch wel te zeggen dat ik een zuinige rijder ben)

    Is bij jullie het probleem al verholpen?

    mvg
    Martin

  • Martinezz @ 20/10/2018, 15:56

    ik heb al 2 weken dat Check lampje. gaat soms uit. en weer aan,
    is er ook een manier om hem zelf uit te lezen ? ik heb alles na gelopen. maar niets zit los. niets is fout aan connectors mooi schoon,
    zelfs alles getest met multimeterm,

    ik krijg het gewoon niet uit.

  • oldford @ 20/10/2018, 16:42

    Martinezz, deze topic is al 9 jaar oud.
    Je kunt beter een eigen topic starten en alle gegevens invullen, want nu moeten we maar raden naar de motor en het bouwjaar.

    Zelf uitlezen kan (binnen bepaalde grenzen) als je zelf een scanner aanschaft.
    Die hoeven niet zo duur te zijn, maar als deze codes en de zogenaamde live data kan laten zien kom je bij een benzinemotor een eind. Bij een diesel wordt het wat ingewikkelder en kun je niet alles zien en dus vaak geen goede conclusie trekken.
    Zie ook: https://www.problemcar.nl/viewtopic.php?id=115210

  • Ken jij iemand die de oplossing weet? Deel het:

Soortgelijke problemen? Zoek hier verder.

  • Lindemann Mobiel
  • Additievenshop Zijkant
  • Car interface
  • obdpartners
  • Carpardoo