Daihatsu Materia: digitale kilometerteller zit vast

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Benzine, Motorinhoud (cc): 1300

Hallo sinds een paar dagen een Materia in mijn bezit. Viel mij vanmiddag op dat de digitale kilometer teller niet doorloopt. De rest doet het allemaal wel. Heeft iemand dit al eens meegemaakt.
Groet,
Piter

pitermtb

Geplaatst door pitermtb (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Daihatsu Materia? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

FVolman (0), 5 jaar geleden

Hallo Materia rijders , Engine problemen ‘’ : FIRE BACK... ‘’. na paar km ‘’ gedraaid ‘’
Materia 1. 5 van 2007 met 120.000 km.

Bij snelheid / toeren maken van de invoegstrook naar de snelweg , kwam het toerental niet boven 3000 toeren in 3 e en 4 e versnelling en brandde rode motorstoring lampje. ( Motor was 15 min. warm gedraaid ).

Motor stottert en bij gas geven naar 4000 toeren houdt die in, en is net of de Materia tegen zware windvlagen in rijdt. In de stad bij bocht naar rechts of links sloeg de motor vaak af en ook niet meer aan de praat te krijgen. Bij stoplicht extra veel geven , maakte de motor ook geen toeten boven 3000 . Maar wel ‘n hoop gepruttel / herrie en trillingen van de uitlaat

Bij dealer aan de stekkerdiagnose en bleek Back Fire te zijn , Van alles gecontroleerd en zou Sensor van Krukas of Nokkenas kunnen zijn , ontsteking en anders cilinderblok / kleppen demonteren en o.a. plaatjes vervangen .

Dat betekent dus ‘n aantal uren uitbouwen van het compacte en niet altijd eenvoudig te bereiken Toyota blok , en na vervanging van X aantal onderdelen weer veel arbeidstijd , dus kassa om het in te bouwen. 👺 En , zo werd mij verteld , is er nog geen 100 % zekerheid dat het aan de kleppen en omgeving zou liggen... Dam moest er verder gecontroleerd worden , aldus leuke klus voor de garage..€...
Kon zo tegen 500 > 700 Euro uitkomen .

Na uitlening is gereset en ben voor 2 e mening naar andere garage gereden, weer uitgelezen en FireBack geconstateerd . Gereset maar na 100 m weer zelfde .rijervarings probleem,, bij ‘ net warm ‘ gereden motor en constant brandend rode lampje. Ook bij andere Daihatsu dealer waren ze dit probleem nog nooit tegengekomen. Nu komt het sterker dan sterke apotheose van dit alles. ❗️.. Na ‘n weekje plotsklaps en net zo onverwacht als het probleem zich openbaarde..👎🏻......verdween het weer en kon weer bij goed warme motor. 6000 touren maken in. alle versnellingen, motor hield niet in , en ook geen gestotter en nik s meer afslaan in de bochten Alles draaide en klonk weer als vanouds 👍🏾 Nou jij dan ik...
Welke collega Daihatsu rijder / garage heeft oorzaak en ervaring met dit zeeer vervelende gedoe , en weet de reden dat van dag op dag alles in het Toyota machientje weer als vanouds liep , iedereen is zeer benieuwd dat begrijp je.
Met dank.

Frans Volman

kaleido 1 (1355) PRO, 5 jaar geleden

Start even een eigen topic.

pitermtb (0), 5 jaar geleden

Nou Frans heb jij even geluk .-) hopen dat het probleem niet terug komt! Zijn idd legio mogelijkheden voor jouw (oude) probleem.

Bij mij brand af en toe het motormangement lampje en met het uitlezen heb ik ook de melding van Backfire in cil 1,2,3, en 4 + random. Maar loopt verder goed.

De vorige eigenaar vertelde me dat hij toendertijd 1 van de bobines vernieuwd heeft (heeft o.a. de oude er bij gegeven) maar dat hij de melding niet kon wissen. Omdat het verder goed loopt maak ik me geen zorgen.

Verder kun je dit probleem ook voorlegen in de groep :-)

daihatsu materia club.nl op Facebook
https://www.daihatsumateriaclub-nl.nl

Meen dat iemand ook zoiets gehad heeft en dat er alleen een dun buisje van de injectie verstopt zat.

FVolman (0), 5 jaar geleden

Hallo. Pitermtb dank voor je reactie en gelukkig , na onderdetussen zo’n 2000. km gereden te hebben , loopt onze mini MOV weer als vanouds 👍🏾
Trouwens , met de Bobine was prima , en over Injectie buisje heb ik niets gehoord van de Daihatsu monteur, mag dan aannemen dat dit 🆗 was...
de Materia heef daar 3 dagen gelogeerd , en paar proefritten mee gedraaid , weer stekkerdiagnose en niets te vinden ... vandaar zijn gedachte om de cilinderkop en nog wat te demonteren ... jaja. kassa dus

Bi de. 2 e mening is

FVolman (0), 5 jaar geleden

Bij de 2 e mening is nog stekker diagnose gedaan en sindsdien probleem niet meer teruggekeerd ... goed weekend verders en groet. Frans

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Daihatsu Materia of stel zelf een nieuwe vraag.