Daihatsu CUORE: Hoger verbruik dan normaal

Bouwjaar: 2008, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: 1KR, Motorinhoud (cc): 1000, Vermogen (kw): 51

Hoi allemaal,

volgens veel reviews die ik op het net heb gelezen zou mijn cuore (makkelijk) 1 op 20 moeten doen. Ik zelf zit op 1 op 16.5 met 50/50 stad/snelweg. Nu heb ik de auto een kleine beurt gegeven (olie + filters) oude olie was erg zwart en dik, maar dat heeft niet veel uitgemaakt. Bandenspanning heb ik op 2.4 gezet. Ik heb gekeken of ik de bougies zou moeten vervangen maar met 20 euro per stuk vind ik dat vrij duur.. Kunnen hier ook bougies van 7 euro per stuk in? Wat is het verschil eigenlijk?

Ik kom van een CLK 230K waar ik 1 op 7 mee deed en ik dacht laat ik maar meteen voor het extreme gaan en een cuore kopen, het zou zuiniger moeten zijn dan de drieling van PSA maar helaas ervaar ik dat zelf niet.

Ik heb een 1.0 Trend waarbij ik zelf de stoel heb vervangen voor een stoel met hoogteverstelling omdat de zitpositie persoonlijk vreselijk was voor mij... ik had gehoopt dat de stoel iets omlaag kon maar helaas, hij kan alleen omhoog, haha.

Hoop op een antwoord

starclasse

Geplaatst door starclasse (0) , lid sinds 7 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Daihatsu Cuore? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

oldford (0) PRO, 4 jaar geleden

Als de oude olie erg zwart en dik was, dan wijst dat op een gebrek aan onderhoud door de vorige eigenaar.
Die vondt olie waarschijnlijk ook duur, dus de bougies zal ie wel onbetaalbaar gevonden hebben.
Ik zou beginnen met een grote beurt. Dus bougies, luchtfilter, brandstoffilter en remmen goed controleren.

Wanneer verloopt de APK? Want een 4-gas test zou ook een hoop informatie kunnen geven of er iets mis met het brandstofverbruik.

groo6871 (0), 4 jaar geleden

mijn beide cuore's zijn de laatste tijd ook onzuiniger gaan rijden. ik verdenk de nieuwe E5 en E10 benzine. Het is algemeen bekend dat bio-ethanol aanzienlijk minder calorische waarde heeft dan zuivere benzine. Je hebt er dus meer van nodig, het gemiddeld verbruik gaat dus omhoog. Ik ben van gemiddeld 1:19 naar ongeveer 1:17 gegaan.

starclasse (0), 4 jaar geleden

Het vermoeden dat de vorige eigenaar wilde besparen op onderhoud heb ik ook al in de gaten gehad ja :) Er is al een hoop vernieuwd, waaronder 4 nieuwe banden + remblokken. De APK loopt tot Mei dus dat duurt nog wel ff. Wellicht dat ik em laat uitlezen en kijk of er iets van een lambdasonde foutcode naar boven komt, ooit eerder gehad en dat scheelt aanzienlijk in verbruik.

Wat betreft het benzine gebeuren, bij mijn oude CLK 230 maakte het totaal niet uit wat ik tankte, van BP98 tot de goedkoopste optie bij de Haan (zogenaamde "Super" maar zorgt volgens sommige tot een nog hoger brandstofverbruik). Ook in de cuore heb ik als eerste BP98 getankt, ik deed toen precies 1 op 17 met heel zuinig rijden, is het niet waard imo.

starclasse (0), 4 jaar geleden

Maar wat weten jullie over de bougies? Zijn er specifieke bougies die erop moeten, zoja, moet het perse 20 euro per stuk zijn?

ferdinand (60), 4 jaar geleden

Dit zij iridium bougies.Kosten 20 euro.Is absoluut niet nodig.Bosch bougies zijn ook goed en kosten rond de 6 euro.De iridium bougies gaan langer mee. Ik ben voorstander van wat eerder vervangen en dan zijn die van Bosch goed genoeg.
Ferry

starclasse (0), 4 jaar geleden

oh echt? thanks voor het antwoord! 6 euro is al veel beter ja.. kun je misschien een linkje geven welke precies?

oldford (0) PRO, 4 jaar geleden

Foutcodes uitlezen lijkt me weinig nut te hebben.
Als er iets echt mis is met een lambdasonde (of iets dergelijks), dan gaat de MIL (vroeger motorlamp, check engine) wel aan.
Ik hoor je niet over het branden van een foutlamp.

Je kunt ook natuurlijk gewoon ergens een 4-gas test laten doen.
Noteer alle waardes, bij zowel stationair als verhoogd toerental en plaats die hier.
Het gaat dan om Co, Co2, HC, O2 en lambda getal.

ferdinand (60), 4 jaar geleden

Of zijn beurt dat Oldford al op noemde wat uitbreiden.Met alleen olie die roet zwart is vervangen kom je er niet mee.
Ferry

Moderator Problemcar (75) PRO, 4 jaar geleden

Gemeld via rapporteren:

Reactie van melder:
Hoi,
Misschien is dit een oplossing : Shell V-power is ethanol-vrij , ik heb onlangs een daihatsu cuore uit 2002 gekocht en ben bijna direct over gegaan op Shell V-power is ethanol-vrij , de auto rijd soepeler en verbruikt minder benzine.

starclasse (0), 4 jaar geleden

Bedankt voor het meedenken :)

Heeft niemand last van de zitpositie? Mijn rechterbeen zit erg krap en komt tegen de versnellingspook aan in zelfs op matige snelheid genomen bochten

ferdinand (60), 4 jaar geleden

Een Chevy Van kopen.Rijd op alles dat je er in gooit en ruimte genoeg.
Ferry

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Daihatsu Cuore of stel zelf een nieuwe vraag.