Daimler Sovereign 1981: Onrustige motor / Cylinder # 6 verbrand niet

Bouwjaar: 1981, Brandstof: LPG, Motorcode: Straight-6 4.2l, Motorinhoud (cc): 4200

Hallo allemaal,

Ik rijd een Daimler Sovereign 4.2 (zelfde techniek als Jaguar XJ type III), waarvan de motor onlangs onrustig werd. In Mei dit jaar is de koppakking vervangen (heb ik laten doen) omdat er een enorme overdruk in mijn koelsysteem kwam. Toen liep hij als een zonnetje.

Recent werd de motor steeds onrustiger. Ik heb tot nu toe de verdelerkap, rotor, bougiekabels en bougies (LPG Laserline) vervangen, maar geen verbeteringen. Gisteren controleerde ik de bougies en het viel op dat de bougie van cylinder nr 6 (de voorste van de zes) er als nieuw uitzag, terwijl de rest bruin/wit waren, zoals het hoort. De bougies vonken allemaal naar behoren.

Omdat ik (alleen) op LPG rijdt, heb ik me niet met de injectoren bezig gehouden. De brandstofpomp van het benzinesysteem functioneert op dit moment (nog) niet, dus testen op benzine kan nu ook niet.

De kleppen worden gesmeerd door het Flashlube systeem, die olie in het luchtmengsel inspuit.

Heeft iemand enig idee waar ik het nu zoeken moet?

Oink

Geplaatst door Oink (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Daimler Sovereign? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

kaleido 1 (945) PRO, 11 jaar geleden

Kleppen stellen ?
Compressie meten.
Lijkt op een zeer arm of geen mengsel in de cilinder.
Is dit een systeem met injectoren of een gasaanpasstuk onder/boven de carburateur ?

Oink (0), 11 jaar geleden

Hey Kaleido 1,

Allereerst bedankt voor het meedenken.

Zoals het er nu naar uit ziet lijkt het erop dat de uitlaatklep open blijft staan / zeer ernstig lekt. Ik heb met een voeler door de bougie-opening het oppervlak van de zuiger gecontroleerd, voor het geval dat daar een gat in zit (Heb ik al eens meegemaakt met een motorfiets), maar dat is niet het geval. Ik ga straks de kleppendeksel eraf halen om te kijken wat er loos is. Ik hoop alleen niet dat de klep verbrand is.... Ook maar een endoscoop lenen om de zuiger / cylinder visueel te inspecteren zonder de hele kop eraf te halen.

Het LPG systeem werkt met een gasaanpasstuk tussen de airflowmeter en het inlaatspruitstuk. Vandaar dat ik het benzine injectie systeem buiten beschouwing laat.

Greetz,

Oink

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Daimler Sovereign of stel zelf een nieuwe vraag.