Fiat PUNTO: Raar lopen / Inhouden van motor lage toeren en hoog verbruik.

Bouwjaar: 2009, Brandstof: Benzine, Motorcode: 350A1000, Motorinhoud (cc): 1400, Vermogen (kw): 57

Heb sinds enige tijd problemen met mijn Fiat Grande Punto 1.4 8v uit 2009 (57kw)
Gezien het hele verhaal al is uitgetypt op het fiat forum (helaas weinig reacties) heb ik het mezelf makkelijk gemaakt door het complete verhaal even te kopieren.
------

Heren, ik ben een beetje ten einde raad vandaar ik mijn verhaal hier ook uit typ.
Laat ik vooraf zeggen, ben totaal NIET technisch onderlegt met auto's/motoren.

(gaat om een grande punto 1.4 8v active uit 2009. Benzine)

1e kerstdag willen wij weg gaan, zet de auto in de achteruit en zo sloeg mij ineens 2x de motor achter elkaar af.
Ok. Kan voorkomen. Wil vervolgens wegrijden en de auto begint enorm te hikken en raar te lopen. Wetende dat ik daar nooit mee aan ga komen op bestemming hebben wij de auto van mijn vriendin gepakt.

Volgende dag willen wij weer vertrekken met mijn auto, slaat de motor vrijwel direct af. Opnieuw gestart en gekeken of hij nog steeds beroerd liep. Het was stukken erger geworden. Kwam bijna niet van de parkeerplaats af. Hij viel uit, liep erg onregelmatig, knallen uit de uitlaat en niet meer boven de 1500 toeren uit te komen. Besloten de auto te laten staan en na de kerstdagen maar weg te slepen naar de garage.

Eenmaal bij de garage kwamen ze er achter dat 1 van de bougies niet recht zat in gedraaid. Uiteraard alle 4 bougies vervangen en direct de multiriem (was redelijk glad) laten meepakken. Ook zat er een drab in het luchtfilter. Deze ook laten vervangen en tevens de gasklep laten reinigen. Hij startte weer. Was ook 280 euro kwijt.

Helemaal blij ik vanuit het werk de auto weer opgehaald en merk vrijwel direct dat hij bij lange niet liep zoals hij hoorde te lopen. Bij optrekken laag in toeren (1500/2000 toeren) begint de motor verschrikkelijk in te houden. Eenmaal daar doorheen gaat het beter met hier en daar nog een hikje. Wel merkte in tijdens het rijden dat hij ook wat nerveus lijkt te lopen. Af en toe ineens paar honderd toeren hoger, dan weer wat lager en extreme respons op het gaspedaal. Bij stationair lopen totaal geen problemen.

Kortom, niet goed. Maar lees, geen enkele maar dan ook geen enkele storing bij uitlezen en ook geen storingslampen die gingen branden. :?

Toen ging er van alles door mijn hoofd. LMM? Deze heeft de GP niet.
Koppakking? Dat had ik gemerkt aan witte rook uit de uitlaat.
EGR Klep wellicht? lamdasonde? ECU? Bobine? Of toch wat anders?

Weer terug bij de garage. Uitlezen, geen storingen en of rare waardes. Probleem door monteurs wel duidelijk voelbaar. Oplossing hadden ze eigenlijk niet. Ze vermoeden dat het de gasklep ''kan'' zijn maar dat ging wel wat kosten. En of het probleem dan over is, weten ze ook niet. Wel hebben ze een reinigingsmiddel door de benzine gedaan maar ga er eigenlijk van uit dat dit niet zal helpen.

Jullie snappen denk ik al waar dit verhaal heen gaat. Er kunnen een x aantal mogelijkheden zijn wat de oorzaak KAN zijn. Niets is zeker. Om nou direct de gasklep te vervangen voor veel geld en niet zeker te weten of dit zou helpen (want wat is het dan wel? En wat gaat dat weer kosten?) wou ik jullie toch eens om advies vragen.
Snap dat het lastig is op afstand zo'n specifiek probleem op te lossen, sterker; ik verwacht geen directe oplossing (zou wel mooi zijn :)) maar wellicht zijn leden die dit herkennen en advies kunnen geven wat te doen.

korte laatste vraag, Gasklep = de EGR klep of?

---------------
[update 06-01-2016]

Kleine update:

Net gemerkt dat als ik een constante snelheid rijdt met een hele stille voet op het pedaal dat(bijvoorbeeld 50 in de 3) de auto met kleine trapjes harder rijden. Zowel voelbaar als af te lezen.
(Toerental loopt iets op, snelheid verhoogt en je kan het ook zien aan het verbruik op de boordcomputer.)

Dit gaat met hele kleine trapjes. Stel rijdt 50, dan duurt het kleine 5 tot 10 seconden en dan kruipt hij naar de 52. Dan weer paar sec. en gaat hij naar de 54 etc etc

-------
Update 12-01-2016

Realtime diagnose laten uitvoeren en daaruit kwamen geen rare waarden behalve om het simpel te vertellen dat de waarden van het pedaal (hoeveelheid gas) niet helemaal juist overeen kwamen met de waarden van de gasklep.
Ook deze garage dacht aan de gasklep (maar ook geen zekerheid).

Toch besloten de gasklep te gaan laten vervangen. Dit gaat vrijdag a.s. gebeuren. Hopelijk dat het probleem dan verholpen is anders is dat de 2e vette rekening voor nop. (tenminste, van deze beurtjes zal de auto nooit slechter worden ;))

Je had het erover of ik een gebeurtenis kon koppelen aan de problemen. Het enige wat er een week voor is gebeurd is dat ik een vluchtheuveltje verkeerd ingeschatte. Deze was net te hoog dus hoorde ik een behoorlijke knal onder de auto. (Leek meer de draagbalken). Maar de dag erna bewust gekeken of er geen benzine oid onder de auto lag. Dit was niet het geval.

Wat me overigens van de week ook opviel is dat het vebruik enorm is gestegen. Gemiddeld nu 1 op 12,5. Dit was afgelopen maanden ruim 1 op 14,8. Wellicht ook te wijten aan het constante, automatisch versnellen van de auto.

------

Update 15-01-2016

Helaas. Auto vandaag opgehaald.
Direct bij het starten merk ik wel dat de auto iets rustiger loopt.
Ook bij wegrijden gaat het allemaal wat vloeiender.

Echter na het overschakelen voel ik direct weer een hik. Alsof de auto een paar tellen nodig heeft om te reageren op het gaspedaal. Zodra ik rond de 1800-2000 toeren rij houdt de auto weer in.

Ook het benzine verbruikt (reed na kleine reset van de boordcomputer overdreven rustig en laag ik toeren) is nog steeds erg hoog. 1 op 13 bij 70 in zijn 5 was normaal gesproken 1 op 18 en hoger!

Jongens, ik ben een beetje ten einde raad. Wat kan dit toch zijn?
Dit geintje was toch weer 350 euro. (Vorige x ook al een rekening van 300 euro)

Als klein lichtpuntje, de apk is weer tot 2018 geldig. Zonder problemen er door.

======

Zoals jullie zie is het inmiddels al een behoorlijk verhaal.
Hoe het er op dit moment voor staat is dat de auto iets minder raar op het gas reageerd maar verbruik is extreem hoog en ook bij gasgeven vanuit schakelen houdt de auto ontzettend in.

Pascal1986

Geplaatst door Pascal1986 (0) , lid sinds 8 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Punto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

24 Reacties

Pascal1986 (0), 8 jaar geleden

Kleine overzichtelijk opsomming wat er tot nu toe is gedaan aan de auto

- Uitlezen. Geen foutmeldingen
- Live Diagnose onder het rijden, geen meldingen
- Luchtfilter gereinigd en vervangen
- Bougies vervangen (bleek er 1 scheef in te zijn gedraaid.)
- Multieriem vervangen
- Injectorreiniger door de brandstof (volle tank)
- Gasklep gereinigd
- Gasklep vervangen

oldford (0) PRO, 8 jaar geleden

Auto zelf nieuw gekocht? Nooit iets aan de computer laten veranderen? Zoals tuning of foutcodes uitschakelen?
Hoelang heeft die scheef ingedraaide bougie in de motor gezeten (kilometers)?
Is er al eens een 4-gas test gedaan? Bij de APK wordt dat niet meer gedaan als er geen foutcodes aanwezig zijn.

Gezien het brandstof verbruik (als die getallen kloppen) denk ik dat je bij live diagnose onder het rijden toch wat moet kunnen zien.
Om te beginnen eens naar de fuel trims kijken. Die moeten rond de 0% zitten. Bij grotere afwijkingen is er toch echt wat aan de hand.

Pascal1986 (0), 8 jaar geleden

Bedankt voor uw reactie Oldford,

Heb de auto in 2014 (2e hands) gekocht. 2 jaar zonder problemen rondgereden.
Nooit iets aan de computer laten veranderen. Hoe lang de scheef ingedraaide bougie in de auto heeft gezeten durf ik niet te zeggen.

Hij is zonder problemen de APK doorgekomen. 4-gas test zal dan inderdaad wel niet gedaan zijn. Nou lees ik wel vaak dat een 4-gas test prima is maar omdat dit bij stationair draaien gedaan wordt. Echter loopt de auto na mijn idee nu wel weer prima stationair. 4-gas test zal onder het rijden wellicht andere waarden weergeven maar dit kan niet rijdend gedaan worden helaas :)

Betreffende het verbruik, ze hadden bij de live diagnose alleen een kleine afwijking gevonden in; om het simpel te vertellen, de waarde van het pedaal tov de gasklep. Dit week wat af. Vandaar zo ook het idee hadden dat de gasklep vervangen het probleem zou oplossen.

Zelf heb ik vandaag ook een Diagnose (OBD2) module besteld en zal eens kijken of ik de waarden naar voren kan toveren / hier kan voorleggen.

Blijf het vreemd vinden dat dit probleem zo plotseling is komen opdagen beginnende met het afslaan van de auto, vervolgens bijna niet meer willen lopen / ploppend uitlaat geluid en na het reinigen van de klep hij wel weer starte maar zelfs na vervanging van de klep het probleem zoals in de titel staat nog steeds niet is verholpen.

oldford (0) PRO, 8 jaar geleden

De 4-gas test wordt ook bij verhoogd toerental gedaan en dan zijn de eisen nog strenger als bij stationair.
Dat geeft vaak wel een aanwijzing wat er aan de hand kan zijn.

Rijdend kan in principe ook gemeten worden, maar dat moet dan op een rollenbank gebeuren.
In 1e instantie is rijdend uitlezen met 2 personen of data loggen makkelijker.
Ook bij een EOBD/OBD2 scanner kun je de fuel trims zien, zowel Short Term Fuel Trim als Long Term Fuel Trim.

De waarde van het gaspedaal of de gasklep wordt niet direct in de berekening van de brandstof meegenomen.
Dat gebeurt aan de hand van het toerental, het map-sensor signaal en de inlaat lucht temperatuur.
Tenzij 1 van deze 2 waardes staat te vibreren, dan kan de motor-computer denken dat je continue aan het accelereren bent.
Maar ook dat moet je kunnen zien aan de fuel trims en de fuel status - die laatste moet in Closed Loop bijven.

En de 1e eigenaar? Misschien heeft die wat aan de computer veranderd? Het ontbreken van foutcodes geeft wel aanleiding tot dat idee.
Misschien voor de zekerheid even de laatste versie software op de motor-computer laten zetten.

Pascal1986 (0), 8 jaar geleden

Beste Oldford,

Volgens de garage hadden ze met de OBD2 uitlezing onder het rijden geen vreemde dingen gevonden. Ik krijg morgen mijn OBD2 binnen en zal dan zelf de waarden hier plaatsen. Vanaf het begin had ik het idee dat het mijn LMM was. Bleek ik niet te hebben maar een MAP sensor. Zou het uberhaupt kunnen dat deze MAP sensor kapot is maar ik geen signaal krijg van mijn ecu? / Foutmelding en/of een lampje wat gaat branden?

Deze 4 gas test zou ik wellicht bij Vireo in Amersfoort kunnen laten uitvoeren. Hier hebben ze een mogelijkheid tot uitlezen op de rollerband.
Of er met de software gerommeld is weet ik niet. Heb hier ook de vraag gesteld aan de garage of ze deze kunnen updaten met de nieuwe(ste) software.

oldford (0) PRO, 8 jaar geleden

Updaten is iets wat bij de dealer moet gebeuren.
En ja, er wordt nogal wat met software gerommeld. Soms door tuners, maar ook door eigenaren die een reparatie niet willen uitvoeren.
Maar er zijn ook nog gevallen waar een sensor een afwijkend signaal geeft, dat net niet tot een foutmelding leidt.

Ik denk dat je bij de verkeerde garage bent. Uitlezen met EOBD/OBD2 is leuk voor particulieren, maar een professional zou dealer (of gelijkwaardige) apparatuur moeten gebruiken, daar kun je nu eenmaal meer mee zien.

Als je zelf uitleest, dan eerst de data zoals je die krijgt met motor uit, contact aan.

Daarna met stationair, dan met verhoogd toerental en daarna rijdend.
Pas kijken naar de data na minimaal een minuut stationair draaien, een minuut verhoogd toerental en 5 minuten rijdend op constante snelheid.

Pascal1986 (0), 8 jaar geleden

Heb de obd2 binnengekregen maar krijg deze niet werkend met mijn iphone apps. Zal het met een android apparaat gaan testen.

Heb afgelopen week gecontrolleerd op een vacuum lek (plantenspuit methode) en lijkt niet het geval.
Heb ook alle sensoren en bekabeling losgehaald en merk dat de auto minder inhoudt. Hij loopt beduidend beter.
Stationair loopt hij wel normaal maar dan schiet het vebruik omhoog. Lijkt te rijk te lopen. Zodra ik iets gas geef en weer los laat lijkt de uitlaat raar te roffellen. Een soort sputteren. Idee van een lekke uitlaat. Zodra ik 100 km per uur constant rijdt dan merk je af en toe een ''missfire''. een korte stotter.

vandaag toch begonnen met wat sensoren te bestellen.
- bosch 0261230052 Map sensor
- 55209166 (FPT) Krukas sensor

Weet iemand of er ook een Gasklep positiesensor aanwezig is op de grande punto? Bevind zich normaal aan de zeikant van de gasklep.
(The Throttle Position Sensor / TPS)

oldford (0) PRO, 8 jaar geleden

Je neemt een behoorlijk risico op dure gevolgschades (b.v. defecte katalysator) als je blijft rijden met de auto.
Als het verbruik omhoog schiet bij stationair dan MOET je iets kunnen zien in de live data of met een 4-gas test.

Ik denk dat je naar een andere garage/dealer zult moeten gaan.
Onderdelen roulette spelen door zo maar op de gok onderdelen bestellen en monteren kon wel eens een stuk duurder gaan worden.

Pascal1986 (0), 8 jaar geleden

Ga contact opnemen met de garage of ze een 4-gas test hebben laten uitvoeren. Bij de APK of bij het vervangen van de gasklep.

Ben het met je eens dat roulette spelen niet wijs is. Echter heb ik deze 2 onderdelen bewust het nummer van genoteerd. Vervangen van deze 2 sensoren is nooit slecht voor de auto toch? Ook wou ik wat rubberen slangen vervangen (van luchtinlaat) gewoon als stukje onderhoudt.

Pascal1986 (0), 8 jaar geleden

4-gas test is met de APK niet gedaan. Volgende week heb ik een afspraak staan voor deze test. (wordt gratis uitgevoerd).

Gasklep positie sensor zat overigens nieuw bij levering van het gasklephuis. Is dus als nieuw en probleem kunnen we dus ook uitsluiten.

Kreeg overigens dit antwoord van de garage over dat het probleem na vervanging van het gasklephuis niet verholpen was;
''Wij hadden er vertrouwen in dat het probleem weg was, zeker omdat tijdens het demonteren van de oude gasklep een beschadiging zichtbaar was van het bedienings gedeelte van het gasklepmechanisme''

Pascal1986 (0), 8 jaar geleden

Nog kleine vraag (voor mijn eigen kennis).
Waarvoor is het draaiknopje op de injectorrails? Zie afbeelding;

Pascal1986 (0), 8 jaar geleden

4 gas test vandaag laten uitvoeren.
Motor blijkt wat onrustig stationair te lopen Maar zodra het gas wordt ingedrukt lopen de waarden zo uit elkaar dat het apk afkeur was geweest.
De auto loopt te arm.

Omdat dit een ford garage was adviseerde ze me toch alsnog naar een FIAT dealer te gaan gezien ze met hun apparatuur (uitlezen) niet alles konden zien. Morgen dus langs de dealer.

Ondertussen zelf vervangen: map sensor en krukassensor. Helaas zonder resultaat.

Kan het zijn dat mijn injectoren vuil zijn of (1 van de injectoren) verkeerd inspuiten?

Voor de zekerheid gevraagd maar ze sluiten het eigenlijk unaniem per direct uit dat de koppakking kapot zou zijn.

Morgen zal ik weer berichten hoe het bij de dealer is afgelopen.

marco86 (0), 7 jaar geleden

ik zit met een soortgelijk probleem met mij grande punto uit 2006 1.4 8v

al bijna 2 jaar dat het lastig is om een koude motor gelijk te starten, moet meestal 2 tot 3 starten om hem stationair te krijgen. en vervolgens in de eerste km dat ik rij en vooral bij de eerste 100 meter lijkt het alsof hij op 2 / 3 cilinders loopt en klinkt dan als een tractor.
als ik bijvoorbeeld in versnelling 4, 80 rijd of in versnelling 5 rustig 100 rijd (nadat ik tijdje 120 reed) gaat ook altijd het motorlampje branden wat wijst op probleem met katalysator. en dat gaat over als ik dan even flink gas geef.
als ik bij een koude motor niet direct de motor start maar enkel het contact aan. krijg ik daarna altijd een storing dan gaat bij het starten het motor branden en gaat hij op het noodprogramma rijden, dit gaat meestal vanzelf over na ongeveer 100 km rijden.

nou ongeveer sinds 3 maanden nog een probleem bij gekomen die steeds erger wordt.
als ik gas geef tijdens het rijden komt hij maar moeizaam voorruit tot een bepaald moment en herpakt hij zich en schiet dan voorruit.. ik vermoed zelf iets met de gasklep, heb ook ontdekt dat er veel sludge aanwezig is (vervuilde / opgedroogde olie / smurrie)

komende week ga ik in ieder geval de sludge verwijderen, gasklephuis schoonmaken, olie verversen + filter.
ga ook naar de FIAT dealer en laat hem daar eens uitlezen. maar of ik daar wijzer wordt,
ik vermoed zelf dat de computer (ECU / motormanagent) gewoon defect is?

ik ben benieuwd wat nou uiteindelijk bij jou de oplossing was pascal?

ben al bij meerdere garage geweest (uit laten lezen) heb uiteenlopende diagnose te horen gekregen, maar nooit concreet of weet men niet wat precies aan de hand is. zo heb ik al verschillende laten vervangen (bobines, bougies, temp. sensor etc) probleem ging niet weg.

GP1992006 (0), 7 jaar geleden

Beste Pascal1986

Heb je inmiddels al gevonden waar het probleem ligt?
Ik heb een soortgelijk probleem, zelfde auto.

Ik las ergens dat een garage die dit probleem onderhanden nam, eens wat dieper groef en uitkwam op een slechte afstelling van de distributieriem.

Ik merk wel dat dit probleem vaker een mechanisch dan een een electronisch probleem is.
Vaak kan er technisch-electronisch niets gevonden worden en vindt men de oplossing in vervangen van bougiekabels , juist afstellen van distributie , gasklepafstelling, een kapotte connector , vaak iets in die geest.

Pascal1986 (0), 7 jaar geleden

Excuses aan een ieder voor de late reactie! Het probleem is inmiddels opgelost.
Na vele reparaties was het probleem te wijten aan het ''verspringen'' van de distributieriem.
Hier was een blokje rubber/tandje van af gesprongen waardoor de timing van de motor niet meer goed verliep.

De distributieriem is vervangen, het blok weer opnieuw afgesteld en de auto loopt weer prima. Maar dan wel met een hele grote uitroepteken.
Sinds het voorval loopt mijn auto alles behalve zuinig. Eerst dacht ik misschien dat het te wijten was aan het opnieuw inregelen van de motor maar ik begin echt mijn twijfels te krijgen. (ben hier 2x voor terug geweest en beter afstellen konden ze niet). Bij het net starten van de auto stinkt de auto ook enorm naar benzine uit de uitlaat.. Dit verdwijnt later gelukkig wel en ook onder het rijden ruik je het niet. (Brandstofpomp dus gelukkig wel heel.)

Het verbruik van mijn Grande Punto 1.4 8v ligt nu gemiddeld op 1:11 á max 1:13.
Boordcomputer geeft fanatiek 1:13,6 aan maar bij het tanken blijkt dit vaak veel te hoog.

Afgelopen weken geprobeerd om een paar keer zuinig achter een vrachtwagen te rijden. De boordcomputer gaf aan dat mijn verbruik wat beter was, echter bij de pomp viel het dan weer rauw op mijn dak dat het verbruik 1:12,7 was die tankbeurt. Er vreemd want voorheen reed ik toch zeker wel 1:16.
En nee, ik heb alles behalve een zware rechtervoet.

oldford (0) PRO, 7 jaar geleden

Al gecontroleerd of er niet ergens benzine lekt?

Auto uitgelezen en fuel trims gecontroleerd?

Pascal1986 (0), 7 jaar geleden

Goedemorgen Oldford, bedankt voor je reactie.

Er is geen zichtbare benzine lek na bv een dag/week stilstaan.
Uitlezen is wel gedaan maar geen rare waardes ontdekt behalve dat hij iets te rijk liep maar dit is weer afgesteld maar zonder resultaat.
de gassen-test gaf ook geen vreemde waardes.

Fuel trims controleren geef je aan? Dit is iets wat de garage moet doen of kan ik dit zelf?

oldford (0) PRO, 7 jaar geleden

Fuel trims is iets wat je moet uitezen (zie eerder antwoord).
Kennelijk is dat wel gedaan en dat resulteert dan in die opmerking "iets te rijk liep".
Daarna ben je mij kwijt. Er is niets af te stellen aan het brandstofverbruik - dat is al heel lang wettelijk zelfs verboden.
Het enige wat je kunt doen is het defect repareren of vervangen.

Een benzine-lek hoef je niet altijd te zien als de auto stil staat.
Soms lekt het alleen als de leidingen onder druk staan (met lopende motor).
Met een drukmeter is dit neestal gauw genoeg te zien. De druk zal dan snel wegvallen nadat de motor is uitgezet.

Stel dat er iets mis is met de koude start: dan moet de garage de auto ook koud (na een nacht buiten slapen) testen.
Uitlezen en koelvloeistof temperatuur controleren en/of een 4-gas test doen (koud).

Pascal1986 (0), 7 jaar geleden

Bedankt weeral voor je uitgebreide reactie. Met dit verhaal in mijn achterhoofd ga ik toch weer bezoek brengen aan de garage.
Ben niet zo heel autotechnisch dus heb destijds de garage geloofd op de bevindingen.

Mike098 (0), 6 jaar geleden

Dag Pascal1986,

Is het probleem inmiddels verholpen? Ik heb een soort gelijk probleem met mijn Fiat Grande punto 1.4 8v. Het verbruik is ongeveer 1:10 en hij mist vermogen.
De garage heeft hem uitgelezen, maar die heeft niks kunnen vinden. Geen foutcodes en tijdens live diagnose onder het rijden niks kunnen vinden.

Connie900 (0), 5 jaar geleden

Ik weet dat dit een oud topic is maar ik hoop toch in contact te komen met degene die dit probleem heeft geplaatst.
Al maanden dezelfde problemen en niemand die het kan oplossen.
Ben benieuwd wat er verder nog is uitgekomen behalve de distributieketting.

oldford (0) PRO, 5 jaar geleden

Connie, gaat dit over je Toyota? Dan zit je hier toch echt niet op de goede plaats.
Overigens, is er al een 4-gas test gedaan bij je Toyota?

Connie900 (0), 5 jaar geleden

Sorry hoor maar begrijp je reactie niet helemaal.

oldford (0) PRO, 5 jaar geleden

Zo moeilijk zijn de vragen toch niet? Gewoon Ja of Nee, andere mogelijkheden zijn er niet.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.