Fiat SEICENTO: stotterende motor vacuumprobleem

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: 176B2.000, Motorinhoud (cc): 1200, Vermogen (kw): 40

Hallo,
Ik heb het volgende probleem met mijn fiat seicento uit 2000, Bij de apk was het co veel te hoog. Volgens monteur lambdasonde kapot. Nieuwe originele geplaatst maar probleem bleef. De motor hapert en stottert en heeft geen trekkracht. Als je heel weinig gas geeft wil hij nog een beetje lopen maar zodra je het gas intrapt smoort ie. Map sensor heb ik ook vervangen maar probleem bleef. Kabels en bougies zijn vervangen. Als ik nu het vacuumslangetje wat bij de map sensor zit lostrek loopt de auto perfect. weet iemand wat er mis is.

Gr Rene

Renevdh

Geplaatst door Renevdh (0) , lid sinds 6 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Seicento? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

oldford (0) PRO, 6 jaar geleden

Met het vacuümslangetje los geeft de map-sensor een hoge waarde aan (gelijk aan de atmospherische druk).
De motorcomputer zal die waarde te hoog vinden en overschakelen naar een alternatieve methode om de brandstofhoeveelheid te berekenen.
Daarbij wordt dan de gaskleppositiesensor gebruikt.
Uit die redenatie volgt de conclusie dat de map-sensor met aangesloten vacuümslang een verkeerde waarde geeft.
Als de vervangende map-sensor een originele is dan blijft er valse lucht over. Een lek slangetje of slang (b.v. carterontluchting of rembekrachtiging) of een lekke pakking.

Renevdh (0), 6 jaar geleden

De co is nu wel goed met die nieuwe lambdasonde maar juist als ik de vacuumslang aansluit is er niet mee te rijden. Alleen met een los vacuumslangetje rijdt de auto. Tevens heeft hij volgens het apparaat heel veel onverbrande gassen uitstoot.

oldford (0) PRO, 6 jaar geleden

Dat de CO nu goed is zegt nog niets. Je moet naar het totale plaatje kijken.
Gezien de opmerking over de onverbrande gassen (welke? HC of O2 of beide?) denk ik dat het mengsel nu zo rijk is dat het grotendeels niet meer verbrandt. Dat is dus nog erger dan voor de wiseling van de lambdasonde.

Ik denk dat een aantal sensoren gecontroleerd moet worden. Dat kan d.m.v. het uitlezen van de zogenaamde "live data".
Speciale aandacht hierbij voor de lambdasonde, koelvloeistof temperatuur, inlaat lucht temperatuur en map sensor.

Als je alle waardes hebt van de 4-gas meting (Dus CO, CO2, O2, HC en lambda getal) plaats die dan.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Seicento of stel zelf een nieuwe vraag.